• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3790 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت

قول اول روحاني

« براي خواسته‌هاي ملت از هيچ‌كس و هيچ‌چيز نمي‌هراسم» بعضی ها فضای چهار سال پیش یادشان رفته است تراكم‌فروشي «شهرسازي» نيست

گروه سياسي

نخستين سخنراني روحاني در زمان قانوني تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري، با يادآوري دوران گذشته آغاز شد؛ دوراني كه هنوز هم مي‌تواند برگ برنده او در انتخابات پيش رو باشد، از تريبون سالن شهيد بابايي قزوين مرور مي‌شود تا روحاني در جمع مردمي كه براي استقبال از رييس دولت يازدهم بنفش‌پوش حاضر شده بودند از قدرت نظامي ايران بگويد. قدرتي كه هر بار به عنوان دستاويزي براي انتقاد از دولت به‌كار گرفته مي‌شد يك‌بار ديگر و از تريبوني رسمي اعلام مي‌شود كه چه آماري را به خود اختصاص داده است. رييس‌جمهور عصر ديروز با بيان اينكه بعضي‌ها شرايط ۴ سال قبل را فراموش كردند، گفت: برخي فكر مي‌كنند اين دولت از قدرت نظامي خود غافل شده است ولي به وزير دفاع گفته‌ام اين مساله را با وضوح به مردم تشريح كند كه در سه و نيم سال گذشته به اندازه ۱۰ سال سلاح توليد كرده‌ايم. روحاني در ادامه به بحث انتخابات ورود كرد و آن را زمينه‌ساز تداوم مسير آزادي بيان خواند و با بيان اينكه اين روزها بحث انتخاب يك رييس‌جمهور نيست، عنوان كرد: «بحث آن است كه از امروز به بعد مي‌خواهيم مسير آزادي بيان را ادامه بدهيم يا خير؟ بحث اين است كه آيا مي‌خواهيم فضاي امنيتي در دانشگاه‌هاي ما حاكم شود يا خير؟» روحاني در ادامه باز هم به مقايسه شرايط چهار سال گذشته با امروز پرداخت و با بيان اينكه آيا فضاي جامعه باز شود يا بسته شود؟ خاطرنشان كرد: «آيا مي‌خواهيم فضاي تقابل و تنش با جهان را ادامه بدهيم يا فضاي روابط عزتمندانه و قدرتمندانه را با دنيا ادامه دهيم؟ آيا مي‌خواهيم شاهد آن باشيم كه در بازار ما ثبات و امنيت حاكم باشد يا آنكه هر ساعت و هر لحظه منتظر تغييري باشيم». به گزارش ايلنا، اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه بعضي‌ها شرايط ۴ سال قبل را فراموش كردند، ابراز داشت: در سال ۹۲، شش ميليون گندم براي نان مردم وارد كرديم اما در سال ۹۵ سه ميليون گندم ما آماده صادرات بود. مي‌خواهيم فضاي جامعه ما به گونه‌اي باشد كه بازار نفتي كه از دست داده بوديم و عربستان آن را تصاحب كرده بود را بازپس بگيريم و امروز آن را باز پس گرفته‌ايم.
پس از شصت و چند سال به آرزوي افزايش صادرات غيرنفتي رسيديم
روحاني با اشاره به توان ايران در توليد و صادرات نفت بيان كرد: ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه نفت توليد مي‌كنيم و ظرف چند ماه يك ميليون بشكه افزايش صادرات داشته‌ايم. باز پس گرفتن اين بازار و توليد و صادرات نفت يعني قدرت ملي. رييس دولت يازدهم با يادآوري خدمات دولت تدبير و اميد عنوان كرد: ميزان زمين‌هاي كشاورزي با آبياري قطره‌اي افزايش يافته است. اين دولت وسايل لازم را براي هزار تخت بيمارستاني آماده كرده است. روحاني با بيان اينكه در شرايطي بوديم كه مردم در سخت‌ترين شرايط براي بهداشت و درمان خود بودند، يادآور شد: امروز هزاران پزشك به مناطق مختلف اعزام شده‌اند. اين مسائل در سايه حمايت شما بوده است. اگر هدايت رهبري و حمايت شما نبود نمي‌توانستيم در جايگاهي قرار بگيريم كه پس از ساليان دراز به آن رسيديم. او اضافه كرد: پس از شصت و چند سال به آرزوي افزايش صادرات غيرنفتي رسيديم. آيا مي‌خواهيم براي عظمت ايران شعار بدهيم يا در عمل آن را ايجاد كنيم؟ مگر دانشگاهيان ما در اين سال‌ها ۴ پله ارتقاي علمي نداشته‌اند و در ميان ۲۵ كشور دنيا سرعت رشد علمي ما اول نشد؟
گفتم بانوان ما بايد جايگاه شايسته خود را كسب كنند
رييس‌جمهور با اشاره به اهميت نقش‌آفريني زنان و جوانان در كشور گفت: من چندي پيش وقتي ديدم كه در يك ابلاغيه استخدامي، نامي از زنان نيست آن ابلاغيه را لغو كردم و گفتم بانوان ما بايد جايگاه شايسته خود را كسب كنند. پس از اين مساله و شركت زنان و مردان ما در آن آزمون، ۵۴ درصد پذيرفته‌شدگان از بانوان ما بودند.
آيا مي‌خواهيم به شرايط حصر ايران بازگرديم
روحاني به عزت و عظمت ايران اشاره كرد و با طرح اين پرسش كه آيا مي‌خواهيم آن را ادامه بدهيم؟ ادامه داد: آيا مي‌خواهيم براي انتقال پول به صرافي‌ها بازگرديم يا از سيستم بانكي جهاني استفاده كنيم؟ آيا مي‌خواهيم به شرايط حصر ايران بازگرديم يا آنكه مي‌خواهيم شرايط حصر ايران را براي هميشه ‌برداريم». او با بيان امروز روز تصميم‌گيري ملت ايران است، اظهار داشت: ۲۹ ارديبهشت نه سرنوشت ۴ سال آينده بلكه سرنوشت دهه‌هاي ما است كه به دست شما روستاييان، شهريان، دانشجويان، كارگران و كشاورزان و به دست ملت ايران ساخته مي‌شود.
براي اجراي خواسته‌هاي ملت، ايران از هيچ كس و هيچ چيز نمي‌هراسد
رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه من مي‌خواهم يك قول و يك وعده به شما بدهم، تصريح كرد: روحاني اگر شايسته اعتماد مجدد شما بود و بار ديگر مسووليت را برعهده گرفت براي اجراي خواسته‌هاي ملت ايران از هيچ‌كس و هيچ‌چيز نمي‌هراسد. روحاني با بيان اينكه همه بايد دست به دست هم بدهيم و متحدانه پشت سر رهبري و قانون اساسي براي اجراي حقوق شهروندي و حقوق ملت ايران گام‌برداريم، خاطرنشان كرد: مسير ما روشن است. دوباره ايران، دوباره اسلام، دوباره اميد و دوباره اعتدال. ما راه‌مان را به كمك شما دوباره ادامه مي‌دهيم. ما طرح‌هاي‌مان را نيمه‌تمام نمي‌گذاريم و براي رسيدن به عزت ملي راه‌مان را ادامه خواهيم داد.
ساختمان‌ها بايد محل آرامش مردم باشد نه ابزار سودآوري
حسن روحاني همچنين ديروز مهمان قزوين بود تا هم مصوبات دور پيشين سفر خود را پيگيري كند و هم در پنجمين اجلاس بين‌المللي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي سخنراني كند. سخنراني با موضعيت شهرها كه در آن رييس‌جمهور انتقادهاي تلويحي هم نسبت به مديريت شهري در كشور داشت. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه «ساختمان‌ها بايد محل آرامش مردم باشد نه ابزار سودآوري»، اظهارداشت: پيدا كردن منابع مشروع و سالم درآمدي براي شهرها ضروري است و دولت آماده همكاري و تهيه لوايح لازم است. حسن روحاني در پنجمين اجلاس بين‌المللي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي، گفت: تامين هزينه‌هاي شهر از مسيرهاي نادرست مانند تراكم فروشي، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است. رييس‌جمهور با بيان اهميت جست‌وجوي راه‌هاي ايجاد درآمد مشروع براي شهرها، اظهارداشت: اگر شهرها و شهرداري‌ها نيازمند منابع درآمدي هستند، بايستي به فكر منابع درآمدي سالم براي اداره آنها بود و دولت آماده است با تهيه لوايح لازم براي شهرداري‌ها و اداره شهرها از طريق منابع مشروع اقدام كند. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه تمدن‌هاي بزرگ بشري معمولا در كنار شهرها به وجود آمده و علم و فناوري و تمدن در شهرهاي بزرگ ظهور و بروز پيدا كرده است، گفت: براي درك و فهم تمدن اسلامي، بهترين راه آن است كه بعد از مطالعه كتب و آثار گذشتگان به آثار باقيمانده معماري در شهرهاي مهم اسلامي و تمدني كه از مشرق زمين، شبه جزيره هندوستان، ساحل مديترانه و شمال آفريقا و كشورهاي مهم خاورميانه از جمله كشور بزرگ ايران نگاه كنيم.
شهرها بايد مكاني امن براي همه مردم باشد
رييس‌جمهور اظهارداشت: ساختمان بايد محل سكونت و آرامش مردم باشد و به همين دليل آن را مسكن نامگذاري كردند و در چنين حالتي است كه نيازمندي‌هاي فرهنگي جوانان و نيز نيازمندي‌هاي اقتصادي و ارتباطات فرهنگي و اجتماعي مردم، تعريف و تبيين مي‌شود. روحاني با تاكيد بر اينكه متاسفانه در بسياري از اهداف بلند شهرسازي فاصله ايجاد شده و به مسائل فرهنگي و حتي حريم خصوصي و شرايط اجتماعي مردم، كم‌توجهي مي‌شود، گفت: شهرها بايد مكاني امن براي همه مردم باشد و نحوه ارتباط مردم در آن به راحتي شكل بگيرد و زنان و كودكان جامعه با كمال امنيت و آرامش بتوانند در آنجا رفت و آمد كنند. لذا قبل از هر چيز امنيت و آرامش شهروندان حائز اهميت است.
حاشيه‌نشيني را از بين ببريم
روحاني با اشاره به اينكه معتقدم اجراي پروژه‌هاي بزرگ و مهم در شهرهاي بزرگ بايد با راي و نظر مردم، اجرا شود، اظهارداشت: درست است كه مسائل عادي و معمولي به طور معمول براساس قوانين و مقررات موجود اداره مي‌شوند اما اينكه اجراي مشكل ترافيك در يك شهر، از طريق ساخت پل و بزرگراه باشد يا ساخت مترو، بهتر است با راي و نظر مردم، تعيين شود. رييس‌جمهور تصريح كرد: با نظر مردم و مديريت يكپارچه و هم‌افزايي دستگاه‌ها بهتر و راحت‌تر مي‌توانيم شهرهاي بزرگ را اداره كرده و اهداف توسعه بلندمدت شهرها را محقق كنيم و درآمد لازم را براي مردم ايجاد كرده، فاصله طبقاتي را در شهرها كم كنيم و حاشيه نشيني را از بين ببريم. رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به در پيش بودن انتخابات شوراها و با ابراز خوشحالي از اينكه، اداره‌كنندگان شهرها و روستاهاي كشورمان در شوراها از سوي مردم برگزيده مي‌شوند، گفت: آراي مردم در انتخاب اعضاي شوراها، مي‌تواند تاثير چشم‌گيري در نحوه اداره شهرها و اعمال نظرات آنها در اين رابطه از طريق نمايندگان‌شان داشته باشد. روحاني در بخش پاياني سخنانش با تاكيد بر لزوم برقراري ارتباط نزديك‌تر بين شهرهاي كشورهاي مختلف با شهرهاي كشورمان، اظهار داشت: بايد از تجربيات يكديگر براي اداره شرايط نوين شهرهاي خودمان و توسعه گردشگري ميان اين شهرها، استفاده كنيم. مردم ما مي‌توانند با سفر به شهرهاي بزرگ ديگر كشورها تجربيات جديد زيادي بياموزند و مردم شهرهاي ديگر كشورها نيز مي‌توانند با سفر به شهرهاي ايران از جمله همين شهر قزوين از آثار باستاني و زيبايي‌هاي اين شهر و زيبايي‌هاي چشمگيري كه طبيعت در اطراف اين شهر و ديگر شهرها و استان‌هاي ايران ايجاد كرده است، بهره ببرند و اين تعاملات مي‌تواند بستري براي تبادل فرهنگي و تجاري و افزايش رفاه و آسايش مردم باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون