• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3790 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت

نطق محمدرضا عارف در مجلس:

رييس‌جمهور به « رفع‌حصر» ورود كند

گروه سياسي|  او ديروز بعد از مدت‌ها سكوت سخنان مهمي را گفت كه حرف اين روزهاي خيلي‌ها از جمله آنهايي است كه به او راي دادند. محمدرضا عارف، نماينده تهران و رييس فراكسيون اميد در عمر يك ساله مجلس دهم ديروز براي نطق هفت دقيقه‌اي خودش پشت تريبون رفت. او متن سخنانش را در 10 بند تنظيم كرده بود و درباره برجام، رفع حصر و ممنوع التصويري سيدمحمد خاتمي و از بين رفتن فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها و همينطور انتخابات و عدم دخالت نظاميان سخن گفت. اما عارف ديروز تنها درخواست‌كننده رفع حصر نبود. دقايقي پس از سخنان او غلامرضا حيدري ديگر نماينده تهران و عضو فراكسيون اميد هم درخواست وقت كرد و در تذكر شفاهي از رييس‌جمهور به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي خواست تا از رهبري تقاضا كند حصر ميرحسين موسوي، زهرا رهنورد و مهدي كروبي پايان يابد. سخنان او البته با واكنش يكي از نمايندگان تندرو مجلس همراه بود كه فرياد مرگ بر فتنه‌گر سر داد. اما كمي بعد كه ديگر نمايندگان او را همراهي نكردند او هم ساكت شد تا حيدري سخنانش را ادامه دهد.
گفت‌وگوي ملي در سطح كشور توسعه يابد
اما عارف نطق خودش را با يك هشدار آغاز كرد. اينكه تحقق اقتصاد مقاومتي به منزله توانمندسازي كشور در عرصه توليد، اشتغال و رونق اقتصادي، نيازمند فراهم آوردن بسترهايي است كه لازم است همه براي تحقق آن تلاش كنند. به اعتقاد او پيشرفت كشور نيازمند تفاهم ملي، همگرايي و همدلي ملت، دولت و همه اركان نظام است. و عارف از همين منظر پيشنهاد داد، هرچه زودتر گفت‌وگوي ملي در مجلس ساماندهي شود و در سطح كشور و همه نهادها توسعه يابد. به گفته عارف اقتصادي كه به دنبال اشتغال و توليد است، از دولتمردان خود انتظار امنيت، ثبات و ديپلماسي تعاملي با دنيا را دارد تا به دور از سياست‌هاي هيجاني و با تداوم رويكرد عزتمندانه با دنيا و با پرهيز از اتخاذ سياست‌هاي تنش‌زا، سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي را افزايش دهد.
برجام مورد خدشه قرار نگيرد
رييس فراكسيون اميد در بند ديگري از سخنانش برجام را موفقيت بزرگ تمام اركان نظام دانست و گفت: از تخريب آن و همچنين از معرفي آن به عنوان تنها نسخه شفابخش بايد پرهيز شود و با تدابير خردمندانه مورد رصد و مديريت قرار گيرد. مردم، نخبگان و فعالان اقتصادي كشورمان خواستار توافق هسته‌اي بودند تا بتوانند در امنيت، صلح و آرامش به رشد و رونق اقتصادي دست يابند. اكنون در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري، اين مهم نبايد به بهانه كشمكش‌هاي انتخاباتي، مورد خدشه و تهديد قرار گيرد.
رييس فراكسيون اميد برقراري مجدد عقلانيت، تدبير و آرامش در منظومه قوه مجريه توسط رييس‌جمهور را قابل تقدير دانست و گفت: دستاوردهاي دولت يازدهم از جمله رشد اقتصادي، مهار تورم و طرح تحول سلامت قابل تقدير است. تخريب دستاوردهاي ارزشمند دولت، جفاست و با منافع ملي در تضاد است. اما در عين حال تداوم ركود و افزايش حجم نقدينگي، عدم تعادل بين منابع و مصارف بودجه عمومي و ديگر مشكلات اقتصادي همچنان فعالين اقتصادي و مردم را رنج مي‌دهد. او تاكيد كرد: لازم است دولت آينده با راي قاطع مردم بر مسند اداره كشور قرار گيرد تا با قدرت بر مشكلات مزمن و ساختاري به جا مانده از گذشته، فايق‌ آيد.
حصر و ممنوع‌التصويري در شأن نظام نيست
 عارف با اشاره به اقتدار، ثبات و پشتيباني مردم از نظام جمهوري اسلامي ايران گفت: هرگونه حصر، ايجاد محدوديت و ممنوع التصويري دلسوزان و ياران انقلاب درشأن اين نظام نيست و باعث ايجاد هزينه‌هاي غيرضروري و جبران‌ناپذير شده و مي‌شود. نماينده مردم تهران گفت: از رييس‌جمهور محترم مي‌خواهم با استفاده از جايگاه قانوني خود و با استفاده از تجربيات گذشته، با رايزني با اركان نظام، اطمينان لازم را فراهم كرده كه با رفع حصر و برطرف شدن محدوديت‌هاي موجود، نه تنها تهديدي متوجه امنيت و آرامش كشور نخواهد شد، بلكه تلخي حوادث گذشته با شيريني تفاهم و همدلي جايگزين مي‌شود.
از اجماع اصولگرايان استقبال مي‌كنيم
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخابات پيش‌رو از تحقق اجماع نسبي بين اصولگرايان استقبال كرد و گفت: اميدوارم با حضور قدرتمند هر دو جبهه اصلي سياسي كشور در صحنه انتخابات، شور و نشاط و مشاركت بالا را شاهد باشيم. او ادامه داد: رييس‌جمهور آينده نيز بايد با تشكيل كابينه كارآمد و جوان، روند رو به رشد چهارسال گذشته را تسريع و به مطالبات جوانان و اقشار مردم پاسخ مناسب دهد. از شوراي نگهبان، هيات‌هاي اجرايي و نظارت، وزارت كشور، رسانه ملي و ديگر تريبون‌هاي عمومي مي‌خواهم با رعايت حق‌الناس، بي‌طرفي و مُر قانون به مردم در تحقق حماسه ديگري در ۲۹ ارديبهشت كمك كنند. عارف از فعالان حزبي و سياسي و ستادهاي انتخاباتي نامزدها خواست با رعايت اخلاق، ضمن تبليغ نامزدها و برنامه‌ها و ويژگي‌هاي ايشان، از تخريب يكديگر و دستاوردهاي نظام پرهيز كنند و با تكريم رقيب، شور و نشاط انتخاباتي را فراهم آورند. او با بيان اينكه نشاط سياسي كه مدنظر مقام معظم رهبري است، نيازمند حضور فعال جوانان و دانشجويان است، تداوم فضاي امنيتي دانشگاه‌ها نگران‌كننده و غيرقابل قبول است. وزراي مربوطه، بايد انتظارات به حقِ دانشگاهيان را در رفع فضاي امنيتي برآورده كنند. جوانان، دانشجويان و رسانه‌ها بايد در فعاليت‌هاي قانونمند خود، امنيت‌خاطر داشته باشند. نماينده مردم تهران با تاكيد براينكه بايد بستر حضور سياسي و اجتماعي جوانان فراهم باشد، اظهار كرد: دولت آينده بايد درهاي خود را به روي جوانان شايسته باز كند. بايد نوسازي دولت و بازسازي ساختارها با تكيه بر جوانگرايي و شايسته‌سالاري محقق شود. او از دسترسي آزاد به اطلاعات به عنوان حقي عمومي ياد كرد و گفت: اين مهم بايد به صورت يك اصل پذيرفته شده در جمهوري اسلامي ايران درآيد و هر سه قوه و نيز نهادهاي خارج از سه قوه بايد به حقِ جريانِ آزاد اطلاعات احترام بگذارند و تمكين كنند. عارف گفت: در جهان پرآشوب و در منطقه بحران زده ما، ايران اسلامي به بركت خون شهدا و تدابير مقام معظم رهبري و تلاش‌هاي ارزشمند تمامي نيروهاي مسلح و متوليان امنيت كشور از ضريب امنيت منحصر به فردي برخوردار است. عدم دخالت نظاميان در رقابت‌هاي سياسي، علاوه بر تقويت اعتبار تلاشگران اين حوزه، با ايجاد شور و نشاط بيشتر در عرصه باشكوه انتخابات، اقتدار ملي كشور را بيش از پيش تقويت مي‌كند.
او افزود: رسيدن به ليست واحد در انتخابات شوراهاي اسلامي شهرهاي بزرگ كشور، به عنوان جهت‌گيري اساسي اصلاح‌طلبان و با ساز و كار تعيين شده و شفاف، با تاكيد بر معرفي نامزدهاي پاكدست، شايسته و متخصص براي ايفاي نقش در پارلمان‌هاي شهري و محلي، با دقت و جديت مورد عمل قرار خواهد گرفت.

 

شايد اتفاقي براي محصورين بيفتد
اما غلامرضا حيدري، نماينده تهران دقايقي بعد از نطق عارف در تذكري شفاهي خطاب به رييس‌جمهور گفت: «به عنوان رييس شوراي امنيت از رهبري تقاضاي رفع حصر موسوي، ‌كروبي و سركار خانم رهنورد و همچنين رفع ممنوع التصويري خاتمي را بخواهيد.» او ادامه داد: ‌از روحاني مي‌خواهم چون اين عزيزان در شرايط سني و سلامتي نامناسبي هستند اگر خداي نكرده اتفاقي كه براي آقاي هاشمي رخ داد براي اين محصورين هم رخ دهد در شأن نظام نخواهد بود. از رهبري هم تقاضا داريم كه عنايت ويژه‌اي مبذول كنند و به مسوولان مربوط دستور دهند كه اين حصر بيش از اين كشدار نشود. حيدري تاكيد كرد: ‌اطمينان دارم كه اين بزرگواران از نجيب‌ترين و با وفاترين‌ها به ملت هستند. او در پايان سخنانش يك پيشنهاد هم داشت: جا دارد كه مراكز تحقيقاتي مثل مركز تحقيقات استراتژيك، يك مطالعه عميق انجام دهند كه چگونه است از ابتداي انقلاب روساي جمهور، ‌نخست وزير و روساي مجلس به حصر و حذف كشيده شده‌اند و اين به صورت يك روند تبديل شده است و جاي تامل دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون