• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3790 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت

نظرسنجي‌ها از عملكرد 100 روزه ترامپ مي‌گويند

پايان ماه عسل

ميثم سليماني

 

در روزهايي كه دونالد ترامپ تازه از چرخه انتخابات بيرون آمده بود و به عنوان رييس‌جمهور منتخب امريكا معرفي مي‌شد، تاكيد بسيار زيادي روي برنامه 100 روزه خود داشت و در ويديويي 2 دقيقه‌اي 5 وعده را اعلام كرد كه بيشتر آنها مبناي سياست داخلي داشت و كمتر تاكيدي بر جريان‌هاي سياست خارجي داشت. او وعده داد كه از توافق ترنس پاسفيك خارج مي‌شود، اوباما كر را لغو مي‌كند، قانون جديد مهاجرت را ابلاغ مي‌كند، قوانين در حوزه انرژي را تغيير دهد و روي بحث ماليات بر واردات تمركز خواهد كرد. اما با نگاه به ليست ترامپ عملا در طول اين 100 روز هيچ يك از اين اتفاقات به طور كامل رخ نداده است و طرح‌هاي ترامپ يك به يك شكست خورده و نه‌تنها نتوانسته در سياست داخلي اقدامي انجام دهد، بلكه بيشتر تمركز خود را بر سياست خارجي معطوف كرده است.
با اين وجود معمولا بسياري 100 روزه اول دوره رياست‌جمهوري امريكا را يك نوع ماه عسل مي‌دانند كه روساي جمهور در اوج قدرت و محبوبيت خود پس از انتخابات مي‌توانند دست به اقداماتي بزرگي بزنند. اما اين 100 روز براي ترامپ ماه عسل نبود، بلكه يكي از پرچالش‌ترين 100 روزه‌هاي اول رياست‌جمهوري تاريخ امريكا را پشت سر گذاشت. حالا اين 100 روز به پايان رسيده است و شبكه خبري ‌اي‌بي‌سي با همكاري واشنگتن‌پست نظرسنجي را در خصوص صد روز اول دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ منتشر كرده كه هرچند نشان مي‌دهد اين 100 روز ماه عسل نبوده، اما تاسف‌برانگيز هم نيست. اكنون با پايان اين صد روز، دونالد ترامپ ركورد نامحبوب‌ترين رييس‌جمهور ايالات متحده را از سال 1945 كه اين نظرسنجي‌ها آغاز شده برجا گذاشته است. اما با اين وجود 96درصد از كساني كه به او در نوامبر راي دادند باز هم از او پشتيباني مي‌كنند و مي‌گويند كه اگر بنا باشد ترامپ دوباره رييس‌جمهور شود به او راي خواهند داد.
با اين حال ترامپ با يك چالش جدي در محبوبيت روبه‌رو است. اكثريت مردم معتقدند كه دونالد ترامپ فاقد قضاوت و خلق و خوي مناسب براي رياست‌جمهوري است و براي يك خدمت موثر در پست رياست‌جمهوري تغيير رفتار او زمان‌بر خواهد بود. شش نفر از هر 10 نفري كه در اين نظرسنجي شركت كردند به صداقت و امانت داري او شك دارند و همچنين مردم فكر نمي‌كنند كه او چالش‌هايي كه مردم درگير آن هستند را درك كند. 56 درصد افراد معتقدند كه ترامپ بسياري از اقداماتي را كه بايد در 100 روز اول انجام مي‌داد، انجام نداده است و 55 درصد مي‌گويند كه او از مجموعه‌اي منسجم و برنامه‌ريزي شده پيروي نمي‌كند. با تمامي اين شرايط، گفته‌ها حاكي از آن است كه 42 درصد امريكايي‌ها از عملكرد ترامپ در پايان 100 روز راضي هستند در حالي كه 53درصد مردم عملكرد او را مطلوب نمي‌دانند. به طور مثال اگر بخواهيم اين آمار را با باراك اوباما مقايسه كنيم، اوباما در صد روز اول رياست‌جمهوري خود 69درصد مردم از عملكرد وي راضي بودند و تنها 26درصد مردم بودند كه عملكرد اوباما را نامطلوب ارزيابي كردند.
با اين حال در برخي از حوزه‌ها نقاط روشن‌تري براي ترامپ نمايان است. او در حوزه تلاش براي ايجاد شغل و در سياست خارجي مي‌تواند شرايط را تغيير دهد و محبوبيت او نسبت به ساير حوزه‌ها اميدوار‌كننده است. نمرات ترامپ در حوزه تصويب قانون حفظ شغل در داخل ايالات و حفظ شركت‌ها در كشور محبوبيت ترامپ را در اين زمينه به 73 درصد رسانده است كه اين حتي بيش از محبوبيت دموكرات‌ها و ليبرال‌هاي در دوره‌هاي گذشته بوده است كه براي ادامه كار ترامپ بسيار حياتي است. همچنين بيش از 53درصد مردم او را به عنوان رهبري قوي در سطح جهان مي‌دانند هرچند كه در مقايسه با 77درصد اوباما در اين دوره فاصله تامل برانگيزي است. به طور مثال روي يك موضوع خاص مانند كره شمالي 46درصد راي‌دهندگان در مواجه با كره شمالي به ترامپ حق مي‌دهند و بيش از 37درصد ديدگاه وي را تهاجمي و تنها 7 درصد مخالف و ترامپ را بيش از حد محتاط مي‌دانند. همچنين در نظرسنجي كه پيش‌تر انجام شده بود، 51درصد مردم از حملات موشكي ترامپ به سوريه حمايت كردند و همين موضوع نيز در محبوبيت ترامپ نتايج خوبي را در حوزه سياست خارجي برجا گذاشته است. اين در حالي است كه در نظرسنجي كه در پاييز سال 2014 صورت گرفت، 53 درصد مردم معتقد بودند كه باراك اوباما در سياست خارجي خود در خصوص سوريه و مداخله روسيه در اوكراين بيش از حد محتاط است. با اين حال نكته جالب توجه در خصوص اين نظرسنجي پژوهشي توسط‌ اي‌بي‌سي نشان مي‌دهد كه حاميان ترامپ كماكان از او پشتيباني مي‌كنند و تنها دو درصد از راي‌دهندگان ابراز پشيماني از راي خود به ترامپ مي‌كنند و حتي اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه احتمال پيروزي در آراي مردمي نيز كه دونالد ترامپ آن را از دست داد افزايش يافته است. با اين وجود بين41تا44 درصد از حاضران در نظرسنجي معتقدند كه ترامپ به وعده‌هاي انتخاباتي خود عمل كرده است. با اين وجود اگر بخواهيم كارنامه ترامپ را در طول صد روز مورد ارزيابي قرار دهيم تنها 42درصد حاضران در نظرسنجي، عملكرد او را خوب مي‌دانند و 56 درصد معتقدند كه او هيچ كاري انجام نداده است. اين در حالي است كه در مدت مشابه 60درصد از راي‌دهندگان معتقد بودند كه اوباما به وعده‌هاي خود عمل كرده است.
از طرفي دونالد ترامپ با مشكلات عمده ديگري روبه‌رو است. تنها 37درصد از راي‌دهندگان با تغييرات عمده و هزينه‌هاي پيشنهادي از سوي دولت فدرال موافق هستند و از سوي ديگر فقط 34درصد از انتصاب دختر و دامادش در سمت‌هاي دولتي حمايت مي‌كنند و 61 درصد آن را رد مي‌كنند. 58درصد مردم نيز موافق آن هستند كه دادگاه‌هاي فدرال فرمان اجرايي ترامپ را در خصوص مهاجرت رد كرده‌اند. همچنين رييس‌جمهور در آيتم‌هاي ديگري از جمله در خصوص صرف زمان زياد در املاك تجاري خود ازجمله در زمين گلف فلوريدا دارند. هرچند اين رقم به 43 درصد مي‌رسد و معتقدند كه آن يك تضاد با منافع و اقدامات دولتي ترامپ است. با اين وجود 54درصد معتقدند كه اين موضوع جدي نيست زيرا او اين حق را دارد كه هرجايي مي‌خواهد برود. گفتني است بحث صد روزه اول رياست‌جمهوري امريكا ملاكي است كه از دولت فرانكلين روزولت آغاز شده است و آن را معمولا ماه عسل رييس‌جمهور در افكار عمومي مي‌دانند و نشان مي‌دهد كه رييس‌جمهور جديد چه عملكردي را در روزهاي نخست خود در كاخ سفيد برجا مي‌گذارد. بالاترين امتياز مربوط به 100 روز اول رياست‌جمهوري هري ترومن بوده كه طبق نظرسنجي 87 درصد شركت‌كنندگان از عملكرد وي راضي بودند كه بسياري اين محبوبيت را جو پس از مرگ روزولت مي‌دانند. پايين‌ترين محبوبيت در 100 روز اول مربوط به جرالد فورد بود كه اين رقم به 48 درصد رسيد، چرا كه او در شرايط پس از استعفاي نيكسون و واترگيت بر مسند رياست‌جمهوري امريكا تكيه زد. جيمي كارتر و جورج بوش نيز در 100 روز اول به ترتيب 63 و 71 درصد محبوبيت داشتند كه هيچ‌كدام موفق به ورود به دور دوم رياست‌جمهوري نشدند. شايد يكي از دلايل اين عدم محبوبيت ترامپ عدم حمايت حداكثري در ميان جمهوريخواهان نيز باشد. او اكنون حمايت 79 درصد از جمهوريخواهان را پشت سر خود دارد و تنها 12درصد از دموكرات‌ها و مستقل‌ها از او حمايت مي‌كنند. اين در حالي است كه اوباما در 100 روز اول حمايت 93 درصد از دموكرات‌ها و حدود 40 درصد از جمهوريخواهان را پشت سر خود مي‌ديد. اين در حالي است كه مخالفان ترامپ از انسجام بسيار بالايي برخوردار هستند.
اما افرادي كه در انتخابات شركت كردند در اين نظرسنجي نيز از آنها پرسيده شد كه آيا دوباره به نامزد خود راي مي‌دهيد؟ شركت‌كنندگان در نظرسنجي 46 درصد در انتخابات به هيلاري و 43درصد به ترامپ راي داده بودند و كمي بيش از دودرصد با يكديگر اختلاف داشتند. حالا كه حدود پنج ماه از انتخابات مي‌گذرد كماكان 96 درصد راي‌دهندگان به ترامپ وفادار هستند و در اين بين 85 درصد مردم باز هم مي‌خواهند به هيلاري راي دهند. از همين رو با توجه به اين اتفاق مي‌توانست دونالد ترامپ در آراي مردمي نيز پيروز ميدان شود. با اين حال بسياري اين دليل را قطع ارتباط با هيلاري مي‌دانند و ديگر مثل سابق درگير دوره انتخابات نيستند. با اين وجود تنها دو درصد از حاميان كلينتون معتقدند كه مي‌خواهند راي خود را تغيير دهند و يك درصد از حاميان ترامپ نيز خواهان تغيير راي خود هستند. در عوض اين افراد بيشتر قصد دارند به يك فرد ثالث راي دهند يا اينكه اصلا راي ندهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون