• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3790 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

سفر رييس‌جمهور مصر به عربستان
رييس‌جمهوري مصر در جريان سفري رسمي روز گذشته وارد عربستان سعودي شد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه الميادين، عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر طبق آنچه اعلام شده بود به عربستان وارد شد. خبرگزاري عربستان گزارش داد كه سلمان بن عبدالعزيز در رأس افرادي بود كه در استقبال از سيسي در فرودگاه پايگاه هوايي ملك‌سلمان در رياض حضور داشت. علاء يوسف، سخنگوي رياست‌جمهوري مصر روز جمعه در بيانيه‌اي اعلام كرده بود، قرار است در جريان اين سفر نشستي ميان سران مصر و عربستان برگزار شود. وي گفت كه در جريان اين سفر، راه‌هاي تقويت مناسبات استراتژيك ميان دو كشور مورد بررسي قرار مي‌گيرد و در مورد مسائل مختلف منطقه و جهان و در راس آن مساله مبارزه با تروريسم گفت‌وگو مي‌شود. عربستان سعودي كمي قبل از اين سفر، از سرمايه‌گذاري‌هايي در مصر به ارزش ۲۵ ميليارد دلار خبر داد. در همين حال، ناصر حمدي، سفير مصر در عربستان گفته بود كه سفر سيسي به عربستان دو روز به طول مي‌انجامد و يك هيات عاليرتبه نيز سيسي را در اين سفر همراهي مي‌كند. در همين راستا، سامح شكري، وزير خارجه مصر خاطرنشان كرد كه در اين نشست، اوضاع سوريه، يمن، ليبي و مقابله با تروريسم مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وي تصريح كرد، برگزاري نشست سران به آن جنجال غيردقيقي كه در مورد روابط قاهره و رياض به پا شده بود، پايان مي‌دهد و اين نشست بر خاص بودن و اهميت اين روابط جهت حمايت از امنيت و ثبات در منطقه تاكيد دارد. كارشناسان عرب مي‌گويند كه اين نشست سران با هدف برقراري مجدد روابط استراتژيك است و قرار است چهار مساله فوري در اين نشست مورد بررسي قرار بگيرد و احتمال مي‌رود كه توافقي ميان مصر و عربستان پيرامون بحران سوريه حاصل شود.

پيام تبريك گوترش به اسد
دبيركل سازمان ملل با ارسال پيامي براي رييس‌جمهور سوريه سالروز استقلال اين كشور را تبريك گفت. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت العهد، آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل با ارسال پيام تبريكي براي بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه به مناسبت روز استقلال اين كشور تاكيد كرد: جهان در عصر كنوني با وعده‌ها و قول‌هاي بزرگي زندگي مي‌كند اما در كنارش با خلأ بزرگ امنيتي نيز مواجه است. گوترش گفت: سال جاري ميلادي را با درخواست براي برقراري صلح در جهان آغاز كردم، تمام آنچه ما به عنوان جامعه جهاني برايش تلاش مي‌كنيم، از جمله بزرگي، عدالت، پيشرفت و شكوفايي بر صلح مبتني است و اين ارزش‌ها را منشور سازمان ملل نهادينه مي‌كنند. دبيركل سازمان ملل در ادامه پيامش تاكيد كرد، در جشن روز استقلال در كشور شما و در شرايط فعلي كه تمامي كشورهاي جهان از اختلافات و شكاف‌هاي رو به رشد رنج مي‌برند، درك مي‌كنم چگونه تنوع در سازمان ملل فعاليت‌هاي مشترك ما و اصول انساني مشترك‌مان را تقويت مي‌كند. من بر نقش سازنده و موثر كشور شما در ايجاد ساختاري قوي‌تر در سازمان ملل و تلاش براي برقراري صلح و توسعه و حقوق بشر براي همه حساب باز كرده‌ام.
 
قرارداد بازطراحي رآكتور اراك امضا شد
قرارداد بازطراحي رآكتور آب سنگين اراك روز گذشته در وين با حضور طرف‌هاي ايراني و چيني امضا شد. به گزارش ايسنا، علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي پيش از اين از تكميل شدن مذاكرات مربوط به بازطراحي رآكتور اراك خبر داده بود. بر اساس سند نهايي، جمهوري اسلامي ايران به عنوان كارفرما و صاحب پروژه و چين به عنوان هماهنگ‌كننده ايران و 1+5 تلقي مي‌شود. به گفته رييس سازمان انرژي اتمي، قرارداد بازطراحي رآكتور اراك حدود 200 صفحه است كه جزييات بسيار فراواني را دارد و ابعاد مختلف اين همكاري را پوشش مي‌دهد. وي گفته است كه «ايران مسووليت طراحي رآكتور اراك و طراحي تجهيزات مرتبط را برعهده دارد و در نهايت طراحي‌هاي مذكور از سوي دو كشور امريكا و چين، مورد ارزيابي علمي قرار مي‌گيرد، اين موضوع در قرارداد مذكور آمده است كه اين دو كشور بايد در پايان، طراحي‌هاي ايران را تاييد كنند.» رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه طراحي جديد رآكتور اراك جايگاه ويژه‌اي را براي ايران در صنعت هسته‌اي ايجاد مي‌كند، گفته است: پس از طراحي رآكتور و تاييد آن از سوي كشورهاي پيشرفته اين صنعت، اين رآكتور جزو تجهيزات پيشرفته و به‌روز در اين عرصه محسوب خواهد شد كه پس از طراحي و راه‌اندازي رآكتور  اگر بخواهيم اين تجهيزات را به فروش رسانيم، اين تجهيزات داراي استاندارد بين‌المللي هستند كه بالاترين امتياز است. رييس سازمان انرژي اتمي گفته است: سه كشور ايران، چين و امريكا به عنوان كشورهايي كه در برجام تعيين شده‌اند، بازطراحي رآكتور اراك را پيش مي‌برند. اين قرارداد كه روز يكشنبه منعقد شد، نقطه عطفي در فرآيند بازطراحي و مدرن‌سازي رآكتور آب سنگين اراك و يك گام مهم در تداوم اجراي برجام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون