• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3169 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن

در چهارمين كنگره انجمن‌هاي اسلامي معلمان چه گذشت؟

فاني: تشكل‌ها نه تهديد كه فرصتي براي آموزش و پرورش‌هستند

پنجشنبه‌اي كه گذشت روز همنشيني و همايش اصلاح‌طلبان بود. روزي كه هم كنگره حزب مردمسالاري با حضور بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب برگزار شد و هم چهارمين كنگره كانون انجمن‌هاي اسلامي فرهنگيان كشور بسياري از اصلاح‌طلبان اهل اين انجمن را دور هم جمع كرد. شكي نيست كه دورهم‌نشيني‌هاي اصلاح‌طلبان در دولت روحاني ديگر قدغن نيست و آنها مي‌توانند در سايه اعتماد دولت از نگراني‌هايشان و برنامه‌هاي‌شان براي آينده بگويند و بشنوند. اگر در كنگره مردمسالاري هاشمي و خاتمي از بن‌بستي شكني احزاب سخن گفتند و ديگر سخنرانان از جايگاه تحزب در جامعه و راهكاراي اصلاح‌طلبان براي انتخابات اما براي كنگره انجمن‌هاي اسلامي هم هاشمي‌رفسنجاني و هم سيد محمد خاتمي از جايگاه اين انجمن در پيشبرد اهداف انقلاب سخن گفتند و هم آنكه سخنرانان بر جايگاه آن در نهادينه شدن تحزب به گفت و شنود پرداختند.

مردمسالاري ديني وابسته به فرهنگ و تحزب

كنگره انجمن‌هاي اسلامي معلمان با پيام آيت‌الله هاشمي آغاز به‌كار كرد. پيام هاشمي شباهت‌هاي زيادي با پيامش به اين كنگره داشت. چرا كه در هر دو بر مقوله تحزب و كاركردهاي آن تاكيد شده بود. گويا دغدغه‌هاي امروز آيت‌الله از سرگيري پر قدرت فعاليت از سوي تشكل‌هاي سياسي و احزاب است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيام خود به كنگره انجمن‌هاي اسلامي معلمان آمده گفته است كه: «معلماني كه به خاطر حضور از نخستين روزهاي آغاز نهضت روحانيت تا پيروزي انقلاب اسلامي، گواهي مي‌دهم مشعل مبارزه را با هدايت بزرگاني چون آيت‌الله شهيد دكتر بهشتي، شهيد دكتر باهنر و شهيد دكتر رجايي، در مدارس زنده نگه مي‌داشتند و با تاسيس انجمن‌هاي اسلامي، هم باعث نشر تعاليم اسلام و تشيع در جامعه وسيع معلمان و دانش‌آموزان مي‌شدند و هم از پيش‌روي تفكرات كمونيستي و ليبراليستي در ضمير پاك و روشن و انديشه‌هاي جوانان و نوجوانان جلوگيري مي‌كردند.» به گفته آيت‌الله هاشمي؛ «تلفيق تفكرات سياسي، فرهنگي، اجتماعي و ديني افراد و گروه‌هاي كوچك و تركيب آن در كانون انجمن‌هاي اسلامي، يعني تضارب آراي گوناگون در «يسْتمِعُون الْقوْل» و انتخاب بهترين‌ها براساس خرد جمعي در «فيتبِعُون أحْسنهُ» است كه بشارت خداوندي به بندگان خاص خويش در «فبشِّرْ عِبادِ» است. آيت‌الله هاشمي در پايان پيام خود ابراز اميدواري كرده كه؛ «مباحث و موضوعات كنگره سالانه‌ كانون انجمن‌هاي اسلامي فرهنگيان كشور، براي ترويج فرهنگ اصيل اسلامي و گسترش فرهنگ تحزب مفيد باشد كه وقتي اين دو، در جامعه نهادينه شوند، مردمسالاري ديني در بهترين شكل ممكن محقق خواهد شد.»

تشكل‌ها فرصتي براي آموزش و پرورش هستند

علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش دولت سخنران اصلي اين همايش بود. شاه‌بيت حرف‌هاي فاني در اين جمله خلاصه شد؛ «تشكل‌ها نه تنها تهديد نيستند كه فرصتي براي آموزش و پرورش‌اند.»‌ به اعتقاد فاني، انجمن اسلامي معلمان با قدمت و با اصالت از جمله تشكل‌هاي ارزشمندي است كه مي‌تواند هم در حوزه سياسي - اجتماعي كشور و هم در حوزه تعليم و تربيت راهگشا و هادي وزارت آموزش و پرورش باشد. وزير آموزش و پرورش در ادامه اظهارات خود سعي كرد تا از مصايب و مشكلات پيش روي دستگاه عريض و طويل آموزشي تحت مديريت خود بگويد. چنين بود كه از همه كاستي‌ها و كمبودهاي نيروي انساني و ريالي وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش هميشه از كمبود اعتبارات و تخصيص‌ها رنج برده و شايد هم به دليل اين اصل كه منابع محدود است و آن طوري كه بايد و شايد در اولويت‌هاي كشور قرار نگرفته است.» فاني خاطرنشان كرد: ما در جمع خودمان اعتقاد داريم كه آموزش و پرورش يك دستگاه سرمايه‌گذاري است٬ زيرا سرمايه‌ انساني آينده يك كشور در اين دستگاه شكل مي‌گيرد اما سازمان برنامه و بودجه و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور وقتي اعتبارات را چاپ مي‌كند باز هم هزينه آموزش و پرورش جزو اعتبارات كمتر تلقي مي‌شود و عملا هم همين طور است. به همين دليل هميشه آموزش و پرورش با كسري مواجه مي‌شود.

برخي اصولگرايان تندرو طوري عمل كردند كه افراد زده شدند

سيدكاظم اكرمي، وزير آموزش و پرورش در دولت دوم ميرحسين موسوي هم يكي ديگر از سخنرانان اين همنشيني بود. اكرمي هم درباره آموزش و پرورش و معلمان حرف داشت هم درباره رفتارهاي برخي افراطي‌ها. همين بود كه گفت: «مجلس ما مجلس درستي است اما برخوردهايي از اصولگرايان تندرو مخصوصا مدتي پيش در مورد حرف يك مخالف ديديم كه باعث شده خيلي‌ها از مسائل مربوط به كشور زده شوند. مشاور عالي علي اصغر فاني افزود: ما مي‌گوييم قانون اساسي و انقلاب اسلامي را قبول داريم و وقتي مي‌بينيم آنها اين نگاه را ندارند ما بايد با جاذبه و اخلاق بهتر كاري كنيم كه افراد بيشتري به ما بپيوندند. منافع ملي كشور ايجاب مي‌كند كه هرچه بيشتر همگان به فكر منافع مردم باشند. وي تاكيد كرد: آينده مجلس زماني محقق مي‌شود كه با اخلاق حرف مخالفان‌مان را بپذيريم. همان‌طور كه در انتخابات رياست‌جمهوري نقش اساسي داشتيم. در آينده مجلس اصلاح‌طلبان بايد بتوانند جمعيت بيشتري را در مجلس به خود اختصاص دهند  بنابراين بايد جاذبه داشته و سخن مخالف‌مان را بشنويم و با او صحبت كنيم و با استدلال پاسخ دهيم. ما كه اصل انقلاب، رهبري و امام را قبول داريم و اين شما تندرو‌ها هستيد كه با ما مشكل داريد. ما مي‌گوييم همگان و مردم حق راي و انتخاب دارند زيرا اين مردم هستند كه حساس هستند و پايه نظامند  پس بايد با جاذبه رفتارمان كاري كنيم كه به ما اعتماد كنند.

هزينه كردن براي آموزش و پرورش سرمايه‌گذاري است

نجفقلي حبيبي، رييس اسبق دانشگاه علامه طباطبايي در اين همايش با بيان اينكه جامعه بايد فرهنگيان را اداره كند و بايد نياز‌هاي‌شان را به بهترين شكل برآورده سازد اظهار داشت: متاسفانه اين همه غفلت باعث به وجود آمدن بسياري مشكلات شده است. لااقل اگر دستگاه دولت شرايطي را فراهم مي‌كرد كه مانند چند سال پيش وقتي كه گفتند قضات به خاطر كار سختي كه انجام مي‌دهند بايد حقوق بالايي داشته باشند، معلمان نيز به خاطر كار ارزشمندي كه انجام مي‌دهند دغدغه مالي نداشته باشند. حبيبي خاطرنشان كرد: بايد فضايي به وجود آيد كه تحولي عظيم در حقوق معلمان ايجاد شود چرا كه هزينه كردن براي آموزش و پرورش سرمايه‌گذاري است.رييس اسبق دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اظهارات وزير آموزش و پرورش در اين كنگره يادآور شد: مجلس و دولت بايد اين را در نظر بگيرند و بدانند كه خرج كردن براي آموزش و پرورش نوعي سرمايه‌گذاري است. هزينه مي‌كنيم تا معلم تربيت كنيم و در طول سال، جوانان تربيت شده تحويل جامعه دهيم. چه سرمايه‌اي مي‌تواند از اين سودآور‌تر باشد؟ بنابراين دولت بايد متوجه اين نوع سرمايه‌گذاري‌ها باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون