• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3798 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

محمود عباس با دونالد ترامپ ديدار كرد

تلاشي براي احياي مذاكرات صلح فلسطين

روز گذشته محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني به واشنگتن رفت تا با دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده ديدار و گفت‌وگو كند. اين ديدار با هدف تمركز بر ازسرگيري مذاكرات صلح با اسراييل برگزار شد كه هدف طولاني مدت بسياري از رهبران قبلي ايالات متحده بوده است.
طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، محمود عباس روز چهارشنبه پيش از ظهر وارد كاخ سفيد شد و مورد استقبال دونالد ترامپ قرار گرفت. پيش از اين ديدار مشاوران محمود عباس عنوان كرده بودند كه به نظر مي‌رسد تمركز اصلي اين ديدار بيشتر روي از سرگيري مذاكرات صلح با اسراييل با هدف تامين امنيت مرزهاي فلسطين و تعيين پايتخت‌هاي دو طرف باشد.
دونالد ترامپ در ماه فوريه با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل در كاخ سفيد ديدار كرد و عنوان داشت كه توافق ميان فلسطين و اسراييل ممكن است اما سخت‌ترين توافق در جهان است. اما ترامپ تاكيد كرد كه او مصمم است تا تلاش براي ميانجيگري را ادامه دهد. البته برخي تحليلگران نسبت به موفقيت ترامپ در اين زمينه ترديد دارند با اين حال دونالد ترامپ سعي دارد به شيوه خود مساله را پيش ببرد هرچند پيشينيان كار كشته او در دهه‌هاي مختلف تلاش كردند تا طرفين را به يك نقطه مشترك براي توافق برسانند.
جيمز گلوين، استاد تاريخ خاورميانه مدرن در دانشگاه كاليفرنيا به واشنگتن‌پست گفت: هر رييس‌جمهوري كه وارد دفتر مي‌شود، فكر مي‌كند كه مي‌تواند توافق اسراييل و فلسطين را به سرانجام برساند اما اين امر هيچگاه محقق نشده است. وي مي‌افزايد، هركسي به نوبه خود سعي به فشار آوردن در اين خصوص كرده كه در نهايت با شكست مواجه شده است. اين اقدام ترامپ نيز احتمالا به روند پيشينيان خود باز مي‌گردد.
دنيس راس، فرستاده سابق امريكا به خاورميانه نيز مي‌گويد: اگرچه به نتيجه رسيدن فوري بعيد است، اما به نظر مي‌رسد در جلسات جدولي براي پيشرفت اقدامات بعدي تنظيم شده است. راس تاكيد مي‌كند كه نمي‌توانيد اين درگيري را حل كنيد چرا كه شكاف بين اسراييل و فلسطين بيش از حد گسترده است. راس گفت ما اكنون مشغول كار هستيم. شما مي‌توانيد اين بن‌بست را بشكنيد و مي‌توانيد نشان دهيد كه همه‌چيز امكان‌پذير است و اين چيزي است كه من فكر مي‌كنم مي‌تواند انجام شود و مي‌توان نشان داد كه امكان اين كار وجود دارد.
عباس 82ساله در حالي وارد واشنگتن شده است كه به عنوان يك شخصيت سياسي تضعيف شده محسوب مي‌شود و چندان در ميان مردم محبوب نيست و مشروعيت آن تاحدودي در كرانه باختري زير سوال رفته است و مهم‌ترين رقيب او نيز حماس در نوار غزه است. گفتني است پيش‌تر دونالد ترامپ تلفني با محمود عباس صحبت كرده بود اما ديدار روز چهارشنبه اولين ديدار چهره به ‌چهره دو رهبر بود.
از طرفي دونالد ترامپ به‌شدت براي قطع كمك‌هاي مالي به تشكيلات خودگردان براي محدود كردن خانواده‌هايي كه مرتكب خشونت‌ها و اقدامات ضد اسراييلي تحت فشار است. يك گروه از سناتورهاي جمهوريخواه در تلاش براي تصويب قانوني براي قطع كمك‌هاي امريكا به فتح هستند.
با اين حال دنيس راس مي‌گويد كه از يك طرف امريكا آماده همكاري با محمود عباس است اما از سوي ديگر بايد ديد تا روشن شود چه انتظاراتي از او وجود دارد. راس مي‌گويد اين مهم است كه عباس در چشم ديگر رهبران عرب خاورميانه چهره‌اي قابل قبول دارد. وي مي‌افزايد: رهبران عرب سني در حال افزايش اطمينان خود هستند تا امريكا حضورش در خاورميانه را قطعي كند و منطقه را رها نكند.
گفتني است، در طول جلسه ترامپ با نتانياهو در ماه فوريه مقامات دولت درخواست كردند تا جلوي شهرك‌سازي‌ها در كرانه باختري كه به عنوان سرزمين فلسطينيان و دولت آينده محسوب مي‌شود را متوقف كنند. گفتني است بيش از 400هزار يهودي ساكن شهرك‌هاي اشغالي هستند كه در كرانه باختري ساخته شده است.
لازم به ذكر است كه دونالد ترامپ همواره خود را به عنوان يك حامي جدي و تزلزل‌ناپذير اسراييل معرفي كرده است كه بسيار خوش‌بينانه به پايان اختلافات ميان اسراييل و فلسطين نگاه مي‌كند. ترامپ در مصاحبه هفته گذشته خود با رويترز تاكيد كرد كه مي‌خواهم صلح ميان اسراييل و فلسطيني‌ها را ببينم. هيچ دليلي وجود ندارد كه بين اسراييل و فلسطيني صلح نباشد به هيچ‌وجه؛ گفتني است از ماه مارس ترامپ جيسون گرينبال، وكيل يهودي خود را به اورشليم و رام‌الله فرستاده تا امكانات موجود براي صلح را مورد بررسي قرار دهد. لازم به ذكر است كه گرينبال از امتياز خوبي ميان دوطرف برخوردار است. همچنين دونالد ترامپ داماد خود جرد كوشنر را نيز به عنوان فرستاده ويژه صلح در خاورميانه منصوب كرده است.
در دولت باراك اوباما نيز تلاش‌هاي فراواني براي صلح صورت گرفت كه همگي ناكام ماند. وزير خارجه وقت جان كري توانست مجدد مذاكرات صلح را احيا كند و آن 9 ماه را پيش ببرد كه در نهايت پس از اتهام‌زني‌هاي متمادي ميان اسراييل و فلسطين در سال 2014 بي‌نتيجه اين نشست‌ها از هم گسست.
از آن زمان خشونت‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي و فلسطيني نيز گسترش پيدا كرد. عمليات‌هاي شهادت‌طلبانه بيشتر شد و نيروهاي امنيتي اسراييل به بدترين نحو ممكن با فلسطيني‌ها برخورد كردند. گلوين، استاد تاريخ مي‌گويد: عباس مدت زمان طولاني است كه با امريكايي‌ها در حال مذاكره است و اسب خود را بر مبناي آن زين كرده و مي‌خواهد به نتيجه برساند. اما مشكل اينجاست كه آيا او واقعا مي‌تواند به‌عنوان شريكي باشد كه اين مسير را به پايان برساند. اسراييل نيز چندان مايل نيست كه اين مسير به پايان برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون