• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3798 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

دانشجويان انتخابات را منطقي مي‌كنند

غلامرضا ظريفيان استاد دانشگاه

اگر به تجارب دهه‌هاي گذشته برگرديم متوجه مي‌شويم كه مشاركت جدي دانشگاه در انتخابات نقشي تعيين‌كننده داشته است به‌خصوص بعد از جنگ و در مقاطع انتخابات رياست‌جمهوري در سال 76، 80، 88 و 92 شاهد تاثير اين مشاركت بوديم و آخرين نمونه آن هم مربوط مي‌شود به انتخابات سال 94 مجلس شوراي اسلامي. نقش دانشگاهيان و دانشجويان در انتخابات كاملا تعيين‌كننده است، هرگاه اين قشر به صورت جدي وارد عرصه شده است به خاطر نوع گرايش و بينش و رويكرد خاص و همچنين به دليل مرجعيتي كه براي جامعه دارد توانسته است تاثيرگذار باشد. ما يك جمعيت 5 ميليوني از دانشجويان داريم كه به صورت گسترده در جامعه پخش شده‌اند. دانشجويان در تمامي اقشار شهري و روستايي حضور دارند، هر خانواده‌اي حداقل يك يا دو دانشجو دارد و براي همين وقتي موتور اين جمعيت دانشجويي به حركت بيفتد سطح وسيعي را تحت پوشش قرار مي‌دهد.
دانشجويان نشان داده‌اند كه وقتي عزم جدي در نقش‌آفريني داشته باشند معمولا انتخاب درست را انجام مي‌دهند؛ انتخابي كه به طبيعت كل جامعه نزديك است. در نقش دانشجويان در انتخابات نبايد ترديد داشت. اين 5 ميليون دانشجو يعني ميليون‌ها نفر خانواده‌اي كه در كنار خود دارند و ميليون‌ها نفر از شهروندان ديگري كه روي نظرات و تشخيص آنها حساب مي‌كنند. هرگاه دانشگاه اين موقعيتي را كه دارد درك مي‌كند و براي خود با توجه به همين موقعيت رسالت قايل مي‌شود نتيجه‌اش را مي‌بيند و مي‌داند كه اگر كنار بنشيند سرنوشت جامعه به شكل ديگري رقم مي‌خورد.
دانشگاه در مجموع اين آگاهي را نسبت به تاثير خود در انتخابات دارد و با اين حال گاهي شاهد اقبال جدي اين بخش از جامعه به انتخابات بوده‌ايم و گاهي شور كمتري از خود نشان داده‌اند. در حال حاضر دانشگاه حق دارد كه گلايه‌مند باشد، انتظاراتي داشته است كه دولت در چهار سال گذشته نتوانسته آن را برآورده كند، گاهي به اين دليل كه دستش بسته بوده و گاهي شايد به اين دليل كه اولويت‌هايي مانند وضعيت تحريم‌ها و مذاكرات هسته‌اي در صدر كارهاي دولت قرار داشته است و به هر صورت نتوانسته به خواسته‌هاي آنها رسيدگي كند اما براي اميد داشتن به تغيير وضعيت بايد دانشجويان همچنان در صحنه انتخابات نقش بازي كنند، اين تاثيرگذاري آنها بايد مرتب يادآوري شود. دانشجويان نقشي ايفا مي‌كنند كه نه تنها سرنوشت چهار ساله آينده كشور را رقم مي‌زند بلكه بسته به حضور آنها ممكن است جريان انتخابات به سمتي برود كه تا سال‌هاي متمادي تاثير آن در كشور ماندگار شود. دانشجويان همواره در راستاي حمايت از حقوق مردم حركت كرده‌اند و پيش از هرچيز عدالت اجتماعي، آزادي، پيشرفت جامعه و مبارزه با ظلم مد نظرشان قرار داشته است.
اين نهاد تاثيرگذار همچنان بايد مورد توجه باشد، نبايد در حاشيه قرار بگيرد. دانشگاه و دانشجويان بايد كمك كنند تا جامعه كم‌كم در مسير درست رشد قرار بگيرد؛ مسيري كه منتهي مي‌شود به توسعه پايدار و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و رشد سرانه منطقي كشور. دانشگاه است كه با منطق و عقلانيت تشخيص مي‌دهد رشد سرانه واقعي چيست و با وعده‌هايي كه برخي از روي فريبكاري مي‌دهند چه تفاوتي دارد. حضور و انتخاب آنها است كه سبب مي‌شود كشور با شيبي ملايم و منطقي به سمت حل مسائل اجتماعي پيش برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون