• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3798 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

محمدجواد ظريف و هيات همراه حادثه ميرجاوه را بررسي كردند

سفري براي پايان دادن به شهادت مرزبان‌ها

گروه ديپلماسي|  سفري يك روزه، از پيش تعيين نشده و با همراهي يك هيات بلندپايه سياسي، نظامي، انتظامي و امنيتي. حادثه تروريستي در منطقه مرزي ايران و پاكستان اين‌بار محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه را راهي اسلام‌آباد كرد. پيگيري ويژه اين حادثه هولناك، رايزني درباره راه‌هاي تامين امنيت مرزهاي دو كشور و بستن راه‌هاي نفوذ گروهك‌هاي ترويستي و تضمين امنيت مرزهاي مشترك محورهايي بودند كه بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امورخارجه ساعاتي قبل از سفر رسمي وزيرخارجه به پاكستان از آنها با عنوان سوژه‌هاي روي ميز مذاكرات در اسلام‌آباد ياد كرد. سفر محمدجواد ظريف به پاكستان اين‌بار يك سفر عادي سياسي نبود. تعدادي از فرماندهان نظامي، انتظامي و مقامات عاليرتبه سياسي و امنيتي از جمله سردار غلامرضا محرابي معاون ستاد كل نيروهاي مسلح، سردار قاسم رضايي فرمانده مرزباني نيروي انتظامي جمهوري اسلامي، سردار محمد حسين ذوالفقاري معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور و علي اوسط هاشمي استاندار سيستان و بلوچستان وزيرخارجه را در اين سفر همراهي مي‌كردند. حضور چندساعته ظريف در اسلام‌آباد هرچند به چندساعت خلاصه شد اما وي با «نواز شريف» نخست‌وزير، ژنرال «قمر جاويد باجوا» فرمانده ارتش، «چوهدري نثار علي خان» وزير كشور و «سردار اياز صادق» رييس مجلس ملي پاكستان ديدار كرد. اصلي‌ترين سوژه روي ميز هم حادثه تروريستي روز چهارشنبه ششم ارديبهشت در مرز ميرجاوه بود كه در جريان آن 9 نفر از مرزبانان كشورمان به شهادت رسيدند. وزارت امورخارجه از نخستين ساعات وقوع اين حادثه، تلاش‌ها براي پيگيري ابعاد آن را آغاز كرد و بهرام قاسمي بر پاسخگويي دولت پاكستان به خاطر حضور گروهك‌هاي شرير در خاك اين كشور تاكيد كرد. در راستاي پيگيري‌هاي وزارت امورخارجه، سفير پاكستان در تهران نيز توسط مديركل آسياي غربي وزارت امور خارجه به اين وزارتخانه فراخوانده و مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران به وي ابلاغ شد. با وجود اين پيگيري‌ها رييس دستگاه ديپلماسي ترجيح داد با توجه به تكرار گاه به گاه اين حوادث شخصا و اين‌بار در راس هياتي متشكل از تمام چهره‌هايي كه اين قبيل پرونده‌ها درگير هستند راهي اسلام‌آباد شود.
‌ اجازه نمي‌دهيم مانعي روابط دوجانبه را تحت تاثير قرار دهد
نخستين ديدار ظريف در پاكستان با چوهدري نثار علي‌خان وزير كشور بود. تقويت همكاري‌هاي مرزي بين ايران و پاكستان و راه‌هاي مبارزه با تروريسم سوژه‌هايي بودند كه ظريف و چوهدري آنها را براي بحث انتخاب كردند. تامين امنيت مرزهاي دو كشور نيز مساله‌اي بود كه مورد تاكيد ظريف در اين ديدار قرار گرفت. وزير كشور پاكستان در اين ديدار ضمن دوست و برادر خواندن ايران و نيز ضمن تسليت و ابراز همدردي با دولت و ملت ايران براي شهادت مرزبان‌هاي كشورمان گفت: روابط پاكستان و ايران ريشه در سرنوشت، تاريخ و جغرافياي مشترك دارد و به هيچ مانعي اجازه داده نمي‌شود كه اين روابط را تحت تاثير قرار دهد. مناسبات دو كشور ايران و پاكستان فراتر از روابط عادي است و مردم دوكشور داراي روابط ديرينه هستند. نگاه مقامات پاكستاني به ايران منحصر به فرد بوده و همه آنها بر اهميت روابط با ايران واقف هستند. آمادگي داريم در سطوح سياسي، نظامي و تماس مقامات محلي مشكلات را حل كنيم و مي‌خواهيم اين پيام را به دنيا مخابره كنيم كه ايران و پاكستان همواره در كنار يكديگر خواهند ماند و با همكاري با يكديگر مشكلات را حل خواهند كرد.
‌ تاكيد ظريف بر حل مشكلات مرزي
مهمان عاليرتبه ايراني روز گذشته مقام‌هاي پاكستاني نيز در اين ديدار گفت: جمهوري اسلامي ايران اهميت زيادي براي روابط با پاكستان قايل است. دو كشور بايد حركت رو به جلويي در روابط را تجربه كنند و به سمت هماهنگي بيشتر در قبال موضوعات مهم بين‌المللي حركت كنند. ظريف در ادامه اين ديدار با اشاره به روابط ديرينه دو كشور بر لزوم حل مشكلات مرزي و مبارزه قوي با تروريست‌ها و تعقيب، دستگيري و مجازات گروه‌هاي تروريستي به ويژه عوامل جنايت هولناك نقطه مرزي ميرجاوه كه منجر به شهادت تعدادي از نيروهاي مرزبان جمهور اسلامي ايران شد، تاكيد كرد.  وزيرخارجه كشورمان و وزير كشور پاكستان همچنين قاچاق مواد مخدر، عبور غيرقانوني متجاوزين مرزي و اقدامات تروريستي را از نگراني‌هاي مشترك دو كشور ناميدند و مقرر شد اين موضوعات در كميسيون مرزي مورد بررسي قرار گرفته و براي مقابله با اين تهديدات تصميم‌گيري شود. طرفين همچنين با تاكيد بر اهميت مناسبات بر تماس و ارتباط بيشتر مقامات مسوول نظامي و امنيتي تاكيد كردند.
‌ وعده افزايش حضور نيروهاي پاكستاني در مناطق مرزي
ادامه ديدارهاي ظريف در اسلام‌آباد تا عصر روز چهارشنبه به وقت محلي ادامه پيدا كرد. در پايان اين سفر كه كمتر از يك روز طول كشيد، رييس دستگاه ديپلماسي در جمع خبرنگاران توضيحاتي را درباره موضوعات مورد بحث با مقام‌هاي كشور ميزبان و دستاوردهاي ملموس اين ديدارها داد. وي در اين خصوص گفت: بعد از حادثه دردناك شهادت مرزبانان غيور به دست تروريست‌ها، تماس‌هاي زيادي با مقامات پاكستاني انجام شد به ويژه نامه‌اي كه رييس‌جمهور كشورمان به نخست‌وزير پاكستان ارسال كرد و اين سفر كه به همراه يك هيات عاليرتبه سياسي، نظامي و امنيتي به پاكستان انجام شد براي پيگيري تماس‌هاي قبلي به ويژه نامه رييس‌جمهور بود. در يك سفر شش ساعته توانستيم با وزير كشور، رييس مجلس، نخست‌وزير، مشاور امنيت ملي و فرمانده ارتش پاكستان ملاقات كنيم و در همه اين ملاقات‌ها طرف پاكستاني مراتب انزجار و محكوميت اين اقدامات را اعلام كرد، ولي مهم‌تر از آن توانستيم به يك رشته اقدامات عملي دسترسي پيدا كنيم. يكي از خواست‌هاي ما از دولت پاكستان همواره اين بوده كه تمام هزينه براي حفظ مرز ايران و پاكستان توسط ايران صورت مي‌گيرد و خواستار اين بوديم برادران پاكستاني در اين مرز حضور جدي‌تري داشته باشند تا بتوانند با اين شرارت‌ها مقابله كنند. فرمانده ارتش پاكستان امروز قول داد كه ظرف چند هفته آينده حضور نيروهاي پاكستاني و نيروهاي ارتش پاكستان در مناطق مرزي ايران و پاكستان را افزايش خواهد داد تا به سهم خودشان دولت پاكستان و ارتش اين كشور نيز مقابله كنند.
‌ برگزاري كميسيون مشترك امنيتي در آينده نزديك
رييس دستگاه ديپلماسي در ادامه خاطرنشان كرد: همچنين با نخست‌وزير و مسوولان نظامي و سياسي پاكستان براي برگزاري كميسيون مشترك امنيتي به توافق رسيديم. قرار است اين كميسيون متشكل از مقامات سياسي، انتظامي و نظامي دو كشور باشد. به زودي اين كميسيون تشكيل ‌خواهد شد و براي اقدامات فوري‌تر تصميم‌گيري خواهند كرد. درباره ايجاد خط تماس مستقيم بين فرماندهان نظامي دو كشور و همين‌طور فرماندهان عملياتي در منطقه نيز به توافق مشترك رسيديم. تماس‌هاي مستمرتر مرزباني‌هاي دو كشور نيز مورد تفاهم قرار گرفت. در حال حاضر كه من با شما گفت‌وگو مي‌كنم نيز فرمانده مرزباني نيروي انتظامي ايراني با مسوولان عملياتي پاكستاني جلسه‌اي دارند كه درباره همكاري‌هاي عملياتي عليه تروريست‌ها صحبت‌هايي مي‌كنند.
تاكيد بر اقدام عملي مشترك براي مبارزه با تروريست‌ها
وزير امور خارجه گفت: درباره اقدامات متفاوتي كه مي‌توانيم به صورت مشترك عليه اشرار و تروريست‌ها و قاچاقچيان مواد مخدر و قاچاقچيان انسان كه متاسفانه از اين منطقه براي اقدامات خطرناك‌شان استفاده مي‌كنند و همكاري‌هايي كه مي‌توانيم در اين حوزه صورت بدهيم نيز صحبت كرديم و تصميم‌گيري‌هاي خوبي شد. نخست‌وزير پاكستان به مشاورانش دستور داد كه اين اقدامات را ظرف يكي دو هفته آينده دنبال كنند و ان‌شاءالله شاهد اقدام موثري باشيم. ‌اقدامي كه رخ داد به هيچ‌وجه قابل توجيه نيست و دولت پاكستان كاملا اعتقاد دارد كه اين اقدام يك اقدام بسيار خطرناك است و اين گروه‌هايي هستند كه نه تنها عليه مردم و امنيت ايران اقدام مي‌كنند بلكه عليه امنيت و مردم پاكستان نيز اقدام مي‌كنند و اينها دشمنان همه مردم منطقه، پاكستان و ايران هستند. ايران و پاكستان اجازه نخواهند داد كه كساني كه مايلند با استفاده از ترور، خشونت و افراط روابط ايران و پاكستان را زير سوال ببرند، چنين موفقيتي را به دست آورند. هم از نخست‌وزير و هم فرمانده ارتش پاكستان تقاضا كرديم كه تمامي تلاش‌هاي خودشان را براي آزادي مرزبان دلير ما كه در اسارت گروه‌هاي تروريستي است، انجام دهند و آنها هم قول دادند كه از هيچ تلاشي فروگذار نخواهند كرد. درحال حاضر اطلاعات لازم در اختيار دولت پاكستان قرار دارد و ان‌شاءالله اقدام خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون