• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3798 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

پيگيري مطالبه زنان

از نامه سلطاني‌فر به رييس فدراسيون بين‌المللي بسكتبال تا حضور زنان در ورزشگاه‌ها

گروه ورزش


زنان نيمي از جامعه ايران را تشكيل مي‌دهند، پس نبايد به آنها تنها به عنوان مادر، خواهر، همسر، فرزند و... نگاه كرد و توجه لازم را به نيازها و خواسته‌هاي آنها داشت. به جرات مي‌توان گفت هيچ زمان به اندازه امروز شاهد تاثير زنان بر سرنوشت كشور نبوده‌ايم. امروزه حضور گستره بانوان در بخش‌ها و حوزه‌هاي مختلف پررنگ‌تر از هر دوره‌اي است و هيچ كس نمي‌تواند منكر تاثيري كه آنها بر جامعه داشته و مي‌گذارند، شود. به نظر مي‌رسد حالا زمان آن فرا رسيده كه نگاه‌هاي تبعيض آميز گروهي خاص نسبت به اين تشكيل‌دهندگان نيمي از جامعه از ميان برداشته شود تا بيشتر و بيشتر بتوان از اين نيروي انساني عظيم در موفقيت كشور بهره ببريم. ترديدي نيست كه با همكاري و همراهي زنان جامعه ايران زودتر و بهتر مي‌تواند به اهداف خود برسد، از همين رو نبايد موانع تازه‌اي پيش روي شهروندان زن گذاشت و موانع موجود را نيز از سر راه آنها برداشت. واقعا حضور زنان در ورزشگاه‌ها يا رقابت‌هاي ورزشي چه ضرر و زياني دارد كه اين اندازه وقت و انرژي براي جلو‌گيري از آن صرف مي‌شود؟ آيا واقعا مشكل مملكت ما حضور زنان در ورزشگاه‌ها يا رقابت‌هاي ورزشي است؟! ترديدي نيست كه دير يا زود اين تابو‌ها شكسته خواهد شد، پس بهتر است بيشتر از اين وقت و انرژي بيهوده براي آن نگذاريم و به فكر تسهيل كردن شرايط باشيم تا سخت كردن آن. البته از زماني كه دولت يازدهم با رياست‌جمهوري حسن روحاني به روي كار آمد تلاش كرد تا نقش زنان را در مسائل اجتماعي و ديگر حوزه‌ها بيشتر كند و تا حدود زيادي نيز در اين امر موفق بود؛ اما اين كافي نيست و بايد بيشتر شود. چندي پيش مسعود سلطاني‌فر طبق وعده‌اي كه داده بود تلاش خود را به كار گرفت تا شرايط را براي حضور زنان بسكتباليست با حجاب اسلامي در رويدادهاي ورزشي فراهم كند و حالا نيز شرايط به سمتي مي‌رود كه زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را پيدا كنند.
با توجه به اقدامات موثر صورت پذيرفته از سوي وزير ورزش و جوانان و ‏درخواست از فدراسيون جهاني جهت امكان حضور زنان با پوشش اسلامي، مسابقه نمادين بسكتبال بانوان در حضور نايب‌رييس ‏كميسيون فني و نماينده فدراسيون بين‌المللي بسكتبال، فروردين ماه 96برگزار شد كه گزارش آن در سايت رسمي‎ فيبا ‎بازتاب ‏خوبي داشت و مسوولان كشورمان امكان ارايه پيشنهادات در جلسه كميته فني فدراسيون جهاني بسكتبال كه ارديبهشت ماه جاري ‏برگزار مي‌شود را پيدا كردند‎.
بر اين اساس، مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان نامه‌اي به رييس فدراسيون بين‌المللي بسكتبال نوشت و در آن با ‏اشاره به حضور فعال زنان بسكتباليست ايران و 57 كشور اسلامي در رشد و توسعه اين رشته ورزشي، از توجه مسوولان اين ‏فدراسيون جهاني براي تامين زمينه‌هاي مساعد و شرايط لازم براي حضور بانوان مسلمان با پوشش اسلامي قدرداني كرد. ‏
متن ترجمه اين نامه به شرح زير است: ‏ «رياست محترم فدراسيون بين‌المللي بسكتبال، ورزش بسكتبال به عنوان يكي از رشته‌هاي محبوب و پرطرفدار در ميان غالب زنان و مردان جامعه ما به شمار مي‌آيد كه ‏فعاليت‌هاي اين رشته در سطح گسترده از جانب زنان علاقه‌مند رده‌هاي سني مختلف، عضو تيم‌ها و باشگاه‌هاي بسكتبال با اقبال ‏عمومي مواجه شده است. لذا همگام با اهداف توسعه پايدار در زمينه توانمندسازي زنان و دختران و نيز با اشاره به ماده 2–7 منشور المپيك در انعكاس ‏‏«ماموريت و رسالت كميته بين‌المللي المپيك در ترغيب و حمايت پيشرفت زنان در كليه سطوح و ابعاد ورزش» و همچنين با ‏منظور داشتن اصول جهاني حقوق بشر بالاخص موارد مطرح در منشور تربيت‌بدني و ورزش كه «حفظ قواي جسماني، عقلاني ‏و اخلاقي در گرو دسترسي به تربيت‌بدني و ورزش با تضمين دسترسي اين امر براي كليه ابناي بشر» را ضروري دانسته است؛ ‏در اين موقعيت فرصت را غنيمت دانسته و به آگاهي مي‌رساند، زنان فعال رشته بسكتبال در ج. ا. ايران و نيز 57 كشور اسلامي ‏ديگر (كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي ‏OIC‏) نيازمند تامين بستر ايجاد انگيزش در جهت برنامه‌هاي پيش بيني ‏شده در راستاي پيشرفت هرچه بيشتر مشاركت ايشان در رشته بستكبال هستند. در اين رابطه تامين زمينه‌هاي مساعد و شرايط ملزم در ضمن قوانين و مقررات مربوطه، بر پوشش اسلامي ايشان راه را براي ‏حضور حداكثري در سطوح رقابت‌هاي بين‌المللي بسكتبال هموار خواهد ساخت. ‏
طي بيش از 35 سال گذشته، تيم‌هاي ورزشي زنان ايران، فعالانه در رخدادهاي مختلف جهاني و بين‌المللي و بازي‌هاي ‏المپيك در رشته‌هايي همچون تكواندو، كاراته، ووشو، دو و ميداني، تيراندازي و رشته‌هاي تيمي واليبال، هندبال، فوتسال و ‏فوتبال با پوشش اسلامي شركت جسته‌اند. در پايان، توجه جنابعالي را به نمونه پوشش تيم بانوان ايران كه در مطابقت با استانداردها و قوانين و مقررات ‏FIBA‏ طراحي شده ‏جلب نموده و از رعايت ويژه شما نسبت به مطالبه قشر عظيمي از مخاطبين در سراسر دنيا قدرداني مي‌نمايم. مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان جمهوري اسلامي ايران ».

افشارزاده: زيرساخت ورزشگاه‌ها براي حضور خانواده‌ها مناسب است
دبيركل سابق كميته ملي المپيك زيرساخت‌هاي ورزشگاه‌ها را براي ورود خانواده‌ها مناسب مي‌داند. او تاكيد دارد كه با حضور خانواده‌ها در استاديوم‌ها، فضاي ورزش و ورزشگاه‌ها سالم‌تر خواهد شد.
بهرام افشارزاده درباره حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها ديدگاه‌هايي دارد كه با سياست‌هاي اجرايي وزارت ورزش و جوانان كه حامي حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌هاست بسيار نزديك است. او مي‌گويد: در سالن واليبال طي سال‌هاي اخير فضاي بسيار خوبي به وجود آمد و با تمهيدات خاص و اصولي كه انديشيده شده بود و همچنين افزودن جايگاه ويژه‌ براي بانوان شرايط خوبي براي حضور بانوان در سالن مسابقات فراهم شد. مطمئن باشيد كه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها يك آرامش خاص به مسابقات خواهد داد به ويژه‌ در استاديوم‌هاي فوتبال كه در برخي از مواقع شاهد مطالبي هستيم كه در شأن تماشاگران، بازيكنان، داور و مربيان نيست. معتقدم حضور بانوان مي‌تواند به دليل حفظ حرمت بانوان اين الفاظ را به حداقل برساند.
اگر واقعا تمهيداتي در اين زمينه انديشيده شود نتيجه‌ آن را خواهيم ديد؛ همانطور كه در سفارتخانه‌هاي خود در اكثر كشورها شاهد آن هستيم كه خانواده‌ سفرا و مسوولان ايران در سالن مسابقات حاضر مي‌شوند و رويدادهاي ورزشي را با يكديگر تماشا مي‌كنند. هيچ فرقي بين خانواده‌ آنها در خارج از ايران با زنان داخل ايران وجود نخواهد داشت. اگر قدم به قدم آغاز كنيم و جايگاه‌هاي ويژه‌اي را مشخص كنيم، سلامت ورزشگاه‌ها حفظ خواهد شد.
مديرعامل پيشين باشگاه استقلال در ادامه‌ به نظر فقها اشاره و خاطرنشان كرد: نظر فقهاي اسلام مي‌تواند در اين زمينه راه‌گشا باشد. هيچ منعي نخواهيم داشت، چرا كه ما خودمان مي‌دانيم كه فضا را بايد با دست‌هاي خودمان درست كنيم. در حال‌ حاضر نيز در سينماها، بازارها و بسياري جاهاي ديگر مردان و زنان در كنار يكديگر هستند و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. من فكر مي‌كنم اگر اين فضا تركيب شود آن فضايي كه در حال‌ حاضر بسته است بسيار سالم‌تر مي‌شود و مي‌توان مسابقات را برگزار كرد.
بهترين دارو اين است تا با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فضاي سالمي را در استاديوم‌ها به وجود بياوريم. بانوان كجا بايد رويدادهاي ورزشي را تماشا كنند؟ مادر و خواهر مي‌خواهند مسابقات فرزند و برادر خود را تماشا كنند. ما نمي‌گوييم مردان در مسابقه بانوان حاضر شوند اما خانواده‌اي كه از ديدن مسابقات فرزند، همسر و برادر خود محروم است مي‌تواند با فراهم شدن شرايط در ورزشگاه حضور داشته باشد و اين مي‌تواند بسيار در رشد و پيشرفت ورزش موثر باشد. همانطور كه در واليبال مسابقات بسيار خوب و منظم برگزار شد و اين يك داروي بسيار شفا بخش براي پيشرفت ورزش و استاديوم خواهد بود.
مشاور سابق وزير ورزش و جوانان زيرساخت‌هاي موجود را براي اجراي طرح حضور خانواده‌ها در استاديوم‌ها مناسب دانست و افزود: ورزشگاه‌هاي ما در حال‌ حاضر آماده ورود بانوان هستند و نياز به زيرساخت نيست. حداقل در ورزشگاه آزادي چندين در ورودي وجود دارد و بسيار راحت مي‌توان ورود و خروج را كنترل كرد. ما در ورزشگاه‌هايي كه صدهزار نفر تماشاگر را در آن به راحتي كنترل مي‌كنيم مي‌توانيم يك در را نيز براي بانوان مشخص كنيم. حداقل سه يا چهار هزار نفر از بانوان در ورزشگاه‌ها حاضر خواهند شد كه اين مشكل خاصي را به وجود نخواهد آورد. اگر خواستن باشد توانستن هم هست. اگر بخواهند تصميم‌گيري كنند به راحتي خواهند توانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون