• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3805 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت

كالاي پلاستيكي دو هزار توماني نخريد

در حالي كه چندي است فروشگاه‌هاي زيادي در سراسر كشور با عنوان اجناس دو هزار توماني در حال فعاليت هستند اما سيدرحيم مقيمي‌اصل، رييس اتحاديه سازندگان و فروشندگان پلاستيك و نايلون خطاب به مردم مي‌گويد: توصيه اكيد ما اين است كه از برخي واحدهاي صنفي مانند 2 هزار توماني‌ها خريد نكنند، چراكه رقمي كه اين واحدها براي اجناس خود در نظر مي‌گيرند حتي از ماده اوليه آن به مراتب كمتر است و برهمين اساس به احتمال زياد مواد استفاده شده در اين كالاها، ضايعاتي و غيربهداشتي است.
وي اظهار كرد: در حال حاضر صنعت پلاستيك ما در حوزه تامين مواد كه مربوط به بخش پتروشيمي مي‌شود با مشكلاتي مانند توزيع ناعادلانه مواجه است و تنها عده‌اي محدود مي‌توانند در بورس نسبت به خريد مواد اوليه پتروشيمي اقدام كنند، چرا كه انجام اين موضوع نياز به نقدينگي بالايي دارد كه متاسفانه در ميان همكاران ما در اغلب موارد چنين سرمايه‌اي وجود ندارد و همين موضوع باعث روي كار آمدن واسطه‌ها و افزايش قيمت مواد اوليه براي همكاران ما مي‌شود. در فقدان مديريت و نظارت صحيح دولتي براين روند، مشكلات متعددي متوجه صنف ما مي‌شود به گونه‌اي كه اكنون در اكثر موارد بخش قابل توجهي از ظرفيت توليد همكاران ما بدون استفاده مانده است.
رييس اتحاديه سازندگان و فروشندگان پلاستيك و نايلون با بيان اينكه صنعت پلاستيك كشور چشم به صادرات داشته و توان توليد بيش از مصرف داخلي در اين بخش وجود دارد، اظهار كرد: حتي با صادرات اين كالاها مي‌توان جاي صنعت توريسم را هم پر كرد اما متاسفانه اكنون به جاي صادرات نمونه‌هاي چيني كه در اغلب موارد غيربهداشتي و غيراستاندارد هستند، وارد كشور مي‌شوند و با قيمتي به مراتب ارزان‌تر به فروش مي‌رسند.
مقيمي‌اصل با بيان اينكه تاكنون اين صنف پيگيري‌هاي متعددي براي جلوگيري از واردات پلاستيك به كشور صورت داده، افزود: متاسفانه همچنان در اين زمينه توجهي صورت نگرفته و اقدام خاصي رخ نداده است. برهمين اساس حتي مي‌توان گفت كه ما در حوزه صادرات تا ۷۰ درصد افت داشته‌ايم، چرا كه مواد اوليه ما به مراتب بالاتر از هزينه‌هاي منطقي تامين مي‌شود. در حالي كه در كشورهاي مختلف براي بخش توليد يارانه‌هاي مختلفي در نظر گرفته مي‌شود.
وي همچنين عنوان كرد: صنف ما توان پاسخگويي به نياز داخل را داشته و حتي مي‌توانيم در حوزه صادرات هم وارد شويم اما دستگاه‌هاي همكاران ما با حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفيت كار مي‌كند.
اكنون در اين شرايط توان رقابت ما براي بازاري مانند چين كاهش يافته چرا كه در اين كشور چنان مشوق‌هايي براي توليد در نظر گرفته مي‌شود كه ما به هيچ عنوان امكان رقابت با آن را نداريم. برهمين اساس حداقل ۳۰ درصد پلاستيكي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به عنوان مثال در بخش پلاستيكي كه در صنايع مختلف مانند يخچال‌سازي و موكت‌سازي و غيره استفاده مي‌شود معمولا كالاي چيني است كه اين موضوع قطعا به ضرر ما خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون