• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3805 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت

بررسي قيمت ماشين‌آلات عمراني در سال گذشته

مركز آمار ايران در گزارشي كه اخيرا منتشر كرده است به وضعيت نرخ كرايه ماشين آلات مورد استفاده در طرح‌هاي عمراني پرداخته است. بر اساس اين گزارش بيشترين كاهش كرايه مربوط به قيرپاش با خودرو و راننده بوده و بيشترين افزايش به كرايه ساعتي غلتك ويبره كششي با راننده تعلق گرفته است.  طرح آمارگيري از كرايه‌ ماشين‌آلات مورد استفاده در طرح‌هاي عمراني از سال 1365 به ‌صورت شش‌ماهه در سطح استان تهران توسط مركز آمار ايران اجرا مي‌شود.
در اين آمارگيري، اطلاعات مربوط به كرايه ساعتي انواع ماشين‌آلات مورد استفاده در طرح‌هاي عمراني (60 مورد)، با ارسال پرسشنامه‌ها‌ي مربوط از طريق رايانامه به پيمانكاري‏هاي مجري طرح‌هاي عمراني در استان تهران، جمع‌آوري مي‌شود. اين طرح در بهمن‌ماه سال 1395 براي جمع‌آوري اطلاعات مربوط به نيمه‌ اول همان سال اجرا شده است. بر اساس نتايج حاصل از اين آمارگيري، متوسط كرايه ساعتي برخي از انواع ماشين‌آلات مورد استفاده در طرح‌هاي عمراني در نيمه دوم سال 1395 و تغييرات آن نسبت به دوره‌‌ قبل و دوره‌ مشابه سال قبل در نمودار گزارش آمده است. در مقايسه تمامي60 قلم مورد آمارگيري اين دوره، بيشترين كاهش كرايه ساعتي مربوط به «قيرپاش حدود 5000 ليتري با خودرو و راننده» با 1/10 درصد و بيشترين افزايش در متوسط كرايه ساعتي مربوط به «غلتك ويبره كششي حدود 8 تن با راننده» با 0/16 درصد نسبت به دوره‌ قبل بوده است. همچنين، مقايسه متوسط كرايه ساعتي در اين دوره با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد كه بيشترين كاهش كرايه ساعتي مربوط به «جرثقيل خودروي چرخ زنجيري حدود 30 تن با راننده» با 7/8 درصد و بيشترين افزايش كرايه ساعتي مربوط به «موتور جوش ديزلي 150 تا 250 آمپر» با 3/22 درصد بوده است.
به نظر مي‌رسد مشكلات اقتصادي كشور كه به كاهش درآمدهاي دولت مرتبط است و كاهش عمليات عمراني در كشور را موجب شده، به وضعيت كنوني دامن زده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون