• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3810 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت

نوسازي ناوگان هوايي كشور تا پايان سال سرعت مي‌گيرد

4 فروند هواپيما به ايران رسيد


گروه اقتصادي

هواپيماي اول كه رسيد، گفتند اين نخستين و آخرين هواپيماست. دومي كه رسيد باز هم همين ادعا را مطرح كردند، مضاف بر اينكه جوي راه انداختند كه مگر هواپيما نياز اصلي كشور است؟ مگر چند درصد از مردم سوار هواپيما مي‌شوند؟! با رسيدن سومين هواپيما عصبانيت‌ها بيشتر شد؛ ناگهان در شبكه‌هاي اجتماعي موجي راه انداختند كه اين هواپيما مرجوعي است. خبر سايت گمنامي را ملاك قرار دادند كه هواپيماي مرجوعي، دست دوم و گران است. با رسيدن 4 فروند هواپيماي‌ ATR هم گفتند، اينها تبليغات انتخاباتي است. ايرادهايي كه هيچ كدام مبنا نداشت. قراردادها آنچنان محكم بسته شده، كه جاي هيچ شك و شبهه‌اي باقي نگذاشته است.
4 فروند هواپيما از سري 20 هواپيماهايي كه قرارداد خريد آن 20 فروردين امسال به امضا رسيد، ديروز به تهران رسيدند. هواپيماهايي دو موتوره توربوپراپ ميان‌برد كه توسط شركت هواپيماسازي فرانسوي-ايتاليايي ATR توليد مي‌شود، مخصوص مسافت‌هاي كوتاه است. توليد اين هواپيما از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و معمولا براي حمل‌‌و‌نقل منطقه‌اي توسط شركت‌هاي مسافربري انتخاب مي‌شود. ايران‌اير هم درست به همين دليل خريد 20 فروند از اين نوع هواپيما را در دستور كار قرار داد. آن‌طور كه فرهاد پرورش در مراسم تحويل اين هواپيماها گفته قرار است اين هواپيماها در مناطق كمتر برخوردار و فرودگاه‌هاي كوچك بود كه اكثر محروم هستند، مورد استفاده قرار بگيرد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد 90 درصد پروازها در 12 فرودگاه و 10 درصد پروازها در 42 فرودگاه انجام مي‌شود. اين آمار گوياي اين موضوع است كه از مجموع 54 فرودگاه كشور تنها 12 فرودگاه توجيه اقتصادي و 42 فرودگاه ديگر توجيه اقتصادي ندارند. در نتيجه آن ميزان از تقاضايي هم كه وجود دارد، بي‌پاسخ مي‌ماند. درست به همين دليل هم در جريان مذاكره خريد هواپيما ايران‌اير تصميم گرفت تا خريد هواپيماهاي كوچك را در دستور كار قرار دهد. پرورش مديرعامل ايران‌اير مي‌گويد: «اين نيازي بود كه مردم و نمايندگان مجلس مكررا از دولت درخواست مي‌كردند. به همين دليل ما طبق اين نياز مطالعات خود را براي خريد هواپيماهاي كوچك و زير 100 نفره شروع كرديم. از آنجه كه كمپاني‌ ATR با توجه به سابقه همكاري كه با ايران داشت و جزو شركت‌هاي برتر در اين اندازه بود، تفاهمنامه اوليه خريد هواپيما در جريان سفر آقاي دكتر روحاني به ايتاليا و فرانسه امضا شد و بعد از حدود 15 الي 16ماه مذاكره به نتيجه رسيد.»
از خريد قطعه تا تامين مالي
ديروز 4 فروند از سري 20 فروند هواپيماي مذاكره شده به تهران رسيد. 5 فروند تا پايان 2017 تحويل داده مي‌شود. مابقي هواپيماها هم قرار است تا پايان 2018 تحول داده شود. پرورش گفته كه پول خريد اين هواپيما از طريق صندوق توسعه ملي به عنوان پيش پرداخت تامين شده و مابقي هم از طريق فاينانسرهايي كه در حال انجام است، تامين خواهد شد.
مديرعامل هما تصريح كرد: قصد ما اين است كه در فرودگاه‌هاي كوچك مناطق كمتر برخوردار عملياتي كنيم. مراحل آموزش خلبان‌ها در حال انجام است. با همين هواپيمايي كه آمديم تعداد زيادي قطعه هم خريداري كرديم و با خود آورده‌ايم. به همين منظور نزديك 3 تن بار تشكيل شده از قطعات هواپيما را از خود كمپاني اصلي خريده‌ايم و به ايران آورده‌ايم. اميدواريم كه بتوانيم اين هواپيماهاي جديد را در فرودگاه‌هاي كوچك و مناطق كمتر توسعه‌يافته به كار بگيريم. ضمن اينكه اين هواپيماها در مناطق مرزي و كشورهاي همسايه هم مي‌توانند پرواز كنند.
هواپيماهاي تازه ايران اير هر كدام ۷٨ صندلي دارند. سرعت هواپيما ۶۰ كيلومتر در ساعت است و ۱۵۳۰ كيلومتر مي‌تواند پرواز كند.
دستاوردي ديگر از برجام
در جريان مناظره‌هاي انتخاباتي نامزدهاي رياست‌جمهوري سيدابراهيم رييسي خطاب به حسن روحاني گفته بود كه «يكي از گلابي‌هايي كه بايد از برجام مي‌گرفتيد، منابع خارجي بود.» قاليباف هم طعنه زده بود و گفته بود: «درختي كه 4 سال ثمر ندهد، 4 سال ديگر هم ثمر نخواهد داد.» فرهاد پرورش كه همراه چهار هواپيماي تازه به فرودگاه رسيده، مي‌گويد: «برمبناي قولي كه داده بوديم و اقداماتي كه بعد گشايش‌هاي برجام به وجود آمد، ايران با سرعت مذاكرات خود را با شركت‌هاي بزرگ هواپيماسازي براي نوسازي ناوگان هوايي شروع كرد. بعد از برجام نام ايران را از ليست تحريم خارج كرديم و بعد از برجام خريد ايرباس و ATR محور قرار گرفت.»
هواپيماهايي كه از يك سال و نيم پيش مذاكره براي خريدشان آغاز شد، حالا يكي يكي مي‌رسند. هرچند كه از ابتداي نخستين فروند شايعه‌هاي بسياري مطرح شد، اما جالب‌ترين آنها ادعاي علي نيكزاد، وزير راه و شهرسازي دولت احمدي‌نژاد است كه گفته بود زمان ما هم هواپيما وارد شد. علي عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي كشور در نشست خبري ادعاي نيكزاد در خصوص خريد هواپيما را تكذيب كرد و گفت: در دنيا رسم نيست كه با هواپيماي فرسوده و دست دوم جشن و عكس يادگاري بگيرند و اينكه آقاي نيكزاد با هواپيماي دست دوم عكس ندارد، كار خوبي كرد.
او اضافه كرد: اول بايد بگويم كه در همه جاي دنيا رسم است كه وقتي براي نخستين بار هواپيمايي پرواز انجام مي‌دهد يا اينكه خلباني براي نخستين بار پرواز مي‌كند تبليغات زيادي براي آن انجام مي‌شود. اين رسم‌ها در صنعت حمل و نقل هوايي در همه جاي جهان وجود دارد. مراسم واتر سالوت و آب‌پاشي بر روي هواپيماي جديد و گرفتن عكس يادگاري بديهي است و مختص كشور ما نيست. عابدزاده عنوان كرد: البته كمتر اتفاق مي‌افتد كه كسي بخواهد با هواپيماي دست دوم عكس يادگاري بگيرد و اگر آقاي نيكزاد عكس يادگاري نگرفته بايد بگوييم كه كار بسيار درستي انجام داده است. امروز براي ورود هواپيماي نو در مهرآباد جمع شده‌ايم و بايد جشن ورود هواپيماها گرفته مي‌شد و كار بسيار خوبي است. رييس سازمان هواپيمايي كشوري خاطرنشان كرد: خوشحالي ما از بابت ورود هواپيما اين است كه منويات مقام معظم رهبري بعد از سال‌ها بالاخره اجرا شد. ايشان درخصوص مسائل اقتصادي تاكيدات ويژه‌اي داشتند و اگر قرار است تاكيدات رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي اجرا شود بايد هواپيماي نو داشته باشيم و قدرت رقابت با دنيا را پيدا كنيم. از آن جايي كه با خريد هواپيما اهداف رهبري را پياده كرديم بايد جشن بگيريم و عكس يادگاري بگيريم.
هواپيماها را سرموعد تحويل مي‌دهيم
جيوواني، معاون مديرعامل شركت ATR كه همراه تيم ايراني و با 4 هواپيماي تازه به تهران آمده بود، در مراسم تحويل اين هواپيماها گفت: بعد از آنكه شرايط براي انجام مذاكره با ايران فراهم شد ما اقدام به نهايي كردن يك قرارداد با ايران‌اير كرديم و به آن متعهد هستيم اما درباره قراردادهاي ديگر، شرايط تعيين‌كننده نهايي شدن آن خواهد بود. وي افزود: امروز قطعا يك روز بزرگ براي صنعت هوايي ايران است؛ زيرا من در طول سال‌هايي كه در اين حوزه فعاليت كردم به ياد ندارم كه به‌طور همزمان در يك روز چهار فروند هواپيما به ناوگان يك شركت اضافه شود. خوشبختانه پس از انجام حجم زيادي از فعاليت‌ها كه در طول ماه‌هاي گذشته انجام شد امروز روز نخست آغاز اجراي قرارداد با ايران‌اير است.
وي با بيان اينكه ATR  با ۲۰۰ ايرلاين در ۱۰۰ كشور مختلف جهان قرارداد تجاري دارد، اظهار كرد: تاكنون بيش از ۱۴۰۰ فروند از هواپيماهاي اين شركت به ايرلاين‌هاي مختلف جهان تحويل داده شده است و ما خوشحاليم كه از امروز اجراي قرارداد با ايران‌اير نيز در دستور كار قرار مي‌گيرد. ما معتقديم اين هواپيماها براي ناوگان ايران اهميت بسيار زيادي دارد و از اين رو ATR به بازار ايران نگاه جدي داشته است. جيوواني در پاسخ به اين سوال كه شرايط اجراي قرارداد با ايران در صورت تغيير دولت در اين كشور چگونه پيگيري خواهد شد؟ نيز توضيح داد: ما به ايران اطمينان داده‌ايم كه در اجراي قرارداد فعلي پشتيباني‌هاي لازم و اقداماتي كه براي ورود هواپيماها نياز است را انجام خواهيم داد. اما شرايط درباره قرارداد جديد در اين حوزه منوط به عرضه و تقاضا در بازار ايران و شرايطي است كه مي‌تواند در مذاكرات مورد توجه قرار گيرد. در حال حاضر قرارداد فعلي با ايران‌اير در دستور كار است و ما در برنامه دو ساله آن را تكميل مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون