• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3810 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت

راي ما آينده كشور را رقم مي‌زند

محمدامين قانعي‌راد عضو انجمن جامعه‌شناسان ايران

 


انتخابات يكي از مهم‌ترين فرآيندهاي دمكراتيك سرنوشت‌ساز براي هر مملكتي است. فرآيندي كه نمادي از نوعي بازيابي براي كسب هويت فردي و اجتماعي است. از منظر «فردي»، درواقع از طريق حضور در انتخابات است كه به نوعي به زندگي‌مان جهت‌گيري مي‌دهيم و تعلق خاطري به يك جريان فكري پيدا خواهيم كرد و براي آينده‌مان نقشه راهي را ترسيم مي‌كنيم.
از بعد «اجتماعي» نيز همين آراي ما جهت‌گيري كلي كشورمان را براي آينده رقم خواهد زد. در اين ميان البته گروهي به بهانه‌هاي مختلف نمي‌خواهند تا در اين انتخابات شركت كنند. از جمله استدلال‌هايي كه اين گروه دارند اين است كه: هركدام از اين كانديداها كه انتخاب شوند، تفاوتي در سرنوشت ما نخواهد كرد. درحالي كه با كمي دقت، مي‌توانيد به سادگي تفاوت‌ها را از همان روزهاي بعد از انتخابات احساس كنيد.
چه در عرصه‌هاي سياسي، چه در زمينه‌هاي اجتماعي و چه در بخش‌هاي فرهنگي. درحقيقت از همان روز بعد از انتخابات فضاهاي سياسي و اجتماعي و فرهنگي كشور با توجه به عقايد و تفكرات كانديدايي كه پيروز شده تغيير خواهد كرد. فرقي هم نمي‌كند كه دانشجو باشيد يا استاد، هنرمند باشيد يا مهندس و... مهم اين است كه در هر جايگاهي كه باشيد اين تفاوت‌ها كاملا براي‌تان ملموس خواهد بود. اگر نويسنده باشيد شاهد دگرگوني جهت‌گيري‌هاي فرهنگي خواهيد بود. اگر اهل رسانه هستيد؛ شاهد تغيير در آزادي بيان و آزادي رسانه‌اي خواهيد بود و... به بياني اين تغييرات در زندگي تمامي شهروندان در هر موقعيت و جايگاهي كه هستند ملموس خواهد بود. بنابراين اين استدلال كه هر كانديدايي كه انتخاب شود تاثيري در سرنوشت ما نخواهد داشت، توجيه بي‌اساسي است. روز جمعه در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شويم و يك‌بار ديگر ثابت كنيم كه ملت ايران همواره به دنبال ساختن ايراني بهتر و آبادتر است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون