• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3818 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۷ خرداد

داماد دونالد ترامپ با اتهام جديدي در پرونده روسيه روبه‌رو شد

متهم به تشكيل خط ارتباطي محرمانه

گروه جهان

در حالي كه خبر رسيد جرد كوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ در كاخ سفيد در خصوص پرونده ارتباط كمپين انتخاباتي ترامپ با روسيه زير ذره بين و يك جلسه پرسش و پاسخ از سوي اف‌بي‌آي قرار گرفته است، روز گذشته واشنگتن پست فاش كرد كه در ملاقات ماه دسامبر ميان كوشنر و سفير روسيه بحث‌هايي در خصوص ايجاد يك كانال ارتباطي مخفي بين تيم انتقالي دونالد ترامپ و بحث در خصوص استراتژي عملياتي در سوريه و ديگر مسائل مربوط به سياست‌هاي دوجانبه صورت گرفته است. گفت‌وگو ميان آقاي كوشنر و سرگئي كسيلياك، سفير روسيه در ايالات متحده در طول يك جلسه در برج ترامپ كه در آنجا تيم انتقالي رياست‌جمهوري حضور داشتند صورت گرفته است. در اين نشست علاوه بر كوشنر، مايكل فلين مشاور امنيت ملي سابق كاخ سفيد نيز حضور داشته است.
هنوز معلوم نيست كه چه كسي براي نخستين بار پيشنهاد كانال ارتباطي محرمانه را داده است اما منابع آگاه به نيويورك تايمز گفته‌اند كه اين ايده ابتدا مطرح شده كه آقاي فلين به‌طور مستقيم با يك مقام ارشد نظامي در مسكو درخصوص سوريه و ديگر مسائل امنيتي مذاكره كنند. اما اين كانال‌هاي ارتباطي هرگز تشكيل نشده است. با اين وجود كاخ سفيد نسبت به اين موضوع هنوز هيچ واكنشي نشان نداده است. آدرين واتسون، قائم مقام مدير ارتباطات حزب ملي دموكرات گفت: «ترامپ هيچ انتخابي به جز اخراج فوري كوشنر ندارد. به ادعاي اين مقام دموكرات، همين حالا هم با توجه به اينكه او درباره موضوع مذكور اطلاع‌رساني نكرده، دليل كافي براي تحقيق مجرمانه از كوشنر وجود دارد. واتسون افزود: سوال بعدي آن است كه آيا رييس‌جمهور اجازه اين كار (تلاش كوشنر براي برقراري كانال محرمانه با روسيه) را داده يا نه چرا كه هيچ كسي در زنجيره فرماندهي بين ترامپ و كوشنر وجود ندارد.
نخستين بار ملاقات كوشنر با سفير روسيه توسط روزنامه واشنگتن پست منتشر شد و اين موضوع را براي اف‌بي‌آي باز كرد تا ارتباط جرد كوشنر با مقامات روسيه را زير ذره‌بين قرار دهد. در حال حاضر اف‌بي‌آي در حال يك بررسي گسترده در راستاي تلاش روسيه براي اختلال در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته ايالات متحده است، همچنين در اين تحقيقات بناست احتمال ارتباط كمپين انتخاباتي ترامپ با روسيه نيز مورد بررسي قرار گيرد.
مقامات فعلي و سابق امريكا مي‌گويند، فعاليت‌هاي آقاي كوشنر به مانند بسياري از كساني كه در اطراف آقاي ترامپ هستند در حال بررسي است و اكنون تحقيقات در مورد ايشان جنبه جنايي پيدا كرده است. گفتني است در روزهاي پس از ملاقات كوشنر با كسيلياك، وي يك جلسه جداگانه با سرگئي گوركوف، يك بانكدار روسي كه روابط نزديك با ولادمير پوتين دارد، برگزار كرد.
آنگونه كه واشنگتن پست گزارش داده، ايجاد خط مستقيم بين تيم انتقالي و كرملين در مفهوم مي‌توانست موجب شود تا كمك كند ارتباطات ميان دو طرف از چارچوب نظارتي تحت كنترل دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا خارج شود. هرچند كه جزييات اين موضوع هنوز به اندازه بسيار زياد منتشر نشده و هيچ رسانه‌اي آن را رسما تاييد نكرده اما گفته مي‌شود در جلسه، جرد كوشنر كانال‌هاي ارتباطي را پيشنهاد كرده بود كه آقاي كسيلياك را شگفت‌زده كرد. حتي اگر اين پيشنهاد در درجه اول در راستاي بحث در مورد مسائل سياسي و جاري ميان دو طرف طراحي شده است، چه نيازي به ايجاد كانال مخفي به دور از چشم دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا بوده است.
سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا بحث در خصوص اين مسائل را چند ماه پيش مطرح كردند اما هنوز مشخص نيست كه آيا آنها در مورد اين ارتباطات روس‌ها را رهگيري كردند يا از طريق ديگر اين مسائل را به دست آوردند. گفتني است دونالد ترامپ در حالي پا به كاخ سفيد گذاشت كه وعده بهبود روابط با روسيه را در مسائل متعدد مطرح كرده بود. از جمله آن تلاش براي پايان دادن به جنگ داخلي سوريه بود. او در طول مبارزات انتخاباتي خود سياست‌هاي اوباما در قبال سوريه مورد انتقاد قرار مي‌داد و از متضاد بودن اين سياست‌ها با روسيه اعتراض مي‌كرد.
منابع آگاه مطرح مي‌كنند كه ايده كانال مخفي از سمت هيچ يك از طرفين پيگيري نشد. چرا كه وقتي دونالد ترامپ ركس تيلرسون، مديرعامل شركت اكسون‌موبيل كه رابطه‌اي نزديك با مقامات روسي را داشت براي تصدي پست وزارت امور خارجه معرفي كرد اين موضوع نيز به نوعي كنار گذاشته شد.
اما با اين وجود ارتباط مشاوران دونالد ترامپ با كسيلياك تبديل به يك موضوع جدي براي دولت ايالات متحده شده است. در ماه فوريه مايكل فلين از سمت مشاور امنيت ملي استعفا كرد. دليل آن هم گمراهي معاون اول رييس‌جمهور در خصوص تماس تلفني فلين باكسيلياك بود.
چند هفته پس از اين اتفاق جف سشن به دليل ارتباط با سفير روسيه در ايالات متحده از جريان تحقيقات در خصوص پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا كنار گذاشته شد. همچنين در روز دهم مه، ‌سرگئي كسيلياك و سرگئي لاوروف، وزير خارجه به دفتر بيضي كاخ سفيد رفتند و ترامپ اطلاعات طبقه‌بندي شده را در اختيار لاوروف قرار داد. همچنين پيش از اين اتفاق دونالد ترامپ جيمز كومي، رييس اف‌بي‌آي را از سمت خود بركنار كرد تا پرونده تحقيقات وارد فاز جديدي شود. در حال حاضر دو كميته اطلاعاتي كنگره در حال انجام تحقيقات موازي درخصوص دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا هستند و تمامي اطرافيان ترامپ بطور خاص زير ذره‌بين اف‌بي‌آي در راستاي اين تحقيقات قرار دارند. از سوي ديگر هيلاري كلينتون در انتقادي بي‌سابقه از دونالد ترامپ، اين رقيب سابق انتخاباتي خود را با ريچارد نيكسون، رييس‌جمهوري رسوازده اسبق امريكا مقايسه كرد و گفت كه او به دليل مانع‌تراشي در روند قضايي استيضاح خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون