• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3818 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۷ خرداد

آخرين فاز از عمليات آزادسازي موصل آغاز شد

موجوديت داعش تحت‌الشعاع نبرد آخر

گروه جهان|  آخرين مرحله از عمليات آزادسازي كامل موصل مركز استان راهبردي و تاريخي نينوا در عراق روز شنبه آغاز شد، فرماندهي ارتش عراق به خبرگزاري رويترز گفته است كه عمليات شناسايي براي باز پس گرفتن آخرين نقاطي كه در اشغال گروهك تروريستي داعش است آغاز شده. با توجه به اينكه حدود 90 درصد مناطق موصل از كنترل داعش خارج شده است، عبدالامير رشيد يارالله، فرمانده عمليات آزادسازي موصل اعلام كرد كه اين عمليات براي آزادسازي كامل اراضي بخش غربي موصل (شمال عراق) اجرا مي‌شود كه هنوز در اشغال گروهك تروريستي داعش است. يارالله گفته است كه نيروهاي ارتش عراق به منطقه الشفاء و بيمارستان جمهوري حمله كرده‌اند و نيروهاي پليس اتحاديه اين كشور به منطقه الزنجبيلي حمله كرده در حالي كه عمليات نيروهاي ويژه مبارزه با تروريسم در محله الصحه آغاز شده است. بر اساس گزارش‌هاي ميداني در عمليات نيروهاي ارتش عراق شهرك پزشكي در منطقه الشفاء در موصل آزاد شده و در همين راستا پايگاه‌هاي خبري وابسته به الحشد الشعبي (بسيج مردمي) خبر داده‌اند كه نيروهاي بسيج مردمي موفق شدند روستاهاي رمبوس شرقي و رمبوس شمال غربي در بخش البعاج در غرب استان نينوا را آزاد كنند. جبار المعموري يكي از فرماندهان الحشدالشعبي اعلام كرد كه در اين عمليات مفتي داعش در اين منطقه در عمليات نيروي هوايي ارتش عراق كشته شده است، بر اساس گزارش پايگاه خبري سومريه نيوز مفتي داعش به همراه چهار تن از عناصر همراهش در حمله هوايي جنگنده‌هاي ارتش عراق كشته شده‌اند. به گفته المعموري نيروهاي هوايي عراق در شناسايي و هدف قرار دادن سركرده‌هاي گروهك تروريستي داعش در جريان عمليات موصل نقش به سزايي داشته‌اند.
موفقيت اين عمليات و بيرون راندن كامل تروريست‌هاي داعش از موصل مي‌تواند تاثير بسزايي بر موجوديت اين گروهك تروريستي داشته باشد، روز جمعه نيروي هوايي عراق تراكت‌هايي را منتشر كرده و از ساكنان مناطقي كه عمليات نظامي ارتش عراق اجرا مي‌شود خواسته كه اين مناطق را ترك كنند تا در جريان اين عمليات آسيب نبينند. ميدان اصلي نبرد در واقع مركز بخش قديمي موصل و سه منطقه مجاور آن را تشكيل مي‌دهد كه در بخش غربي رود دجله واقع شده است.
آزادي مسجد جامع النوري از اهداف اصلي عمليات
روزنامه الراي كويت نوشته كه يكي از اهداف اصلي اين عمليات آزاد‌سازي مسجد جامع النوري و مناره تاريخي آن همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان است كه از سال 2014 تاكنون پرچم داعش بر فراز آن افراشته شده و ابوبكر بغدادي خليفه خودخوانده داعش در 6 رمضان سه سال پيش ادعاي خلافت خود را از اين مسجد آشكار كرد. شبكه خبري اسكاي نيوز نيز گزارش داد كه واثق الحمداني، فرمانده پليس نينوا از زنان موصل خواسته به دليل حفظ تدابير امنيتي از پوشيدن نقاب و روبند خودداري كنند. بر اساس اين گزارش پليس نينوا اعلام كرد بر اساس گزارش‌هاي امنيتي عناصر داعش ممكن است با پوشيدن لباس‌هاي زنانه و استفاده از روبند در مراكز عمومي و بازارها مردم را هدف عمليات‌هاي تروريستي قرار دهند به همين دليل زنان موصلي از پوشيدن روبند در محل‌هاي عمومي، ادارات و بازارها خودداري كنند. از سوي ديگر وزارت كشور عراق نيز تاكيد كرده كه در واكنش به ادعاي يك مجله آلماني از نقض حقوق بشر در نبرد موصل، عمليات تحقيق و تفحص در اين ادعا را آغاز خواهد كرد. نشريه اشپيگل آلمان گزارشي منتشر كرده و طي آن ادعا كرده بود كه نيروهاي واكنش سريع مسلح عراق به نقض حقوق بشر در جريان عمليات آزادسازي موصل دست زده‌اند.
هادي العامري: ائتلاف امريكايي از عوامل تاخير در آزادي كامل موصل است
هادي العامري، دبيركل سازمان بدر و فرمانده نيروهاي الحشد الشعبي روز جمعه در واكنش به آخرين فاز عمليات آزادسازي موصل تاكيد كرد كه كمك ائتلاف امريكايي ضد داعش در عمليات موصل بسيار ناچيز است و يكي از عوامل اصلي تاخير در آزادي كامل موصل همين ائتلاف است. وي در جمع خبرنگاران تاكيد كرد كه عمليات براي آزادسازي همه اراضي عراق تا مرز سوريه ادامه پيدا خواهد كرد و به زودي در نزديكي مرزهاي عراق و سوريه خواهيم بود و همه را شگفت‌زده خواهيم كرد.
عامري يادآور شد كه نيروهاي حشد الشعبي اجازه نمي‌دهند عوامل خارجي بر آنها تاثير بگذارد و تنها از فرماندهي كل نيروهاي مسلح عراق دستور مي‌گيرند. وي همچنين در خصوص ورود نيروهاي بسيج مردمي عراق به داخل خاك سوريه براي تعقيب تروريست‌هاي داعشي گفت: ما در مسائل داخلي سوريه دخالت نمي‌كنيم و در صورت نياز به هماهنگي فقط با دولت رسمي اين كشور گفت‌وگو مي‌كنيم و اگر دولت سوريه از ما بخواهد يا مجبور بشويم با اجازه دولت رسمي سوريه وارد خاك اين كشور مي‌شويم.
وزارت خارجه عراق: در جبهه مقابل ايران قرار نمي‌گيريم
ابراهيم الجعفري، وزير خارجه عراق در واكنش به سياستي كه امريكا براي مقابله و رويارويي با ايران در منطقه در پيش گرفته است تاكيد كرد كه كشورش با سياست‌هاي ضد ايراني مخالف است و وارد جرياني كه واشنگتن عليه ايران به راه انداخته، نخواهد شد. جعفري در گفت‌وگو با روزنامه اسپانيايي ‌اي‌بي‌سي اعلام كرد كه عراق وارد جرياني كه خواستار دشمني و مقابله با ايران است نخواهد شد و افزود: ايران تاكنون به خاك عراق حمله نكرده يا حتي يك وجب از اراضي عراقي را به اشغال خود در نياورده در حالي كه همسايه شمالي ما (تركيه) با نيروهاي خود تا عمق 110 كيلومتري خاك عراق وارد شده و با وجود اين اقدام ما رابطه خود را با آن كشور قطع نكرده‌ايم. الجعفري تاكيد كرد كه عراق كشوري متمدن است كه سياست‌هاي سياه و سفيد را در خصوص پرونده‌هاي منطقه اتخاذ نمي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون