• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3833 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۸ خرداد

جهانگيري وعده داد قطعه يك آزادراه تهران – شمال تا پايان سال افتتاح مي‌شود

مردم بايد شاهكار مهندسان ايراني را ببينند

گروه اقتصادي


پروژه آزادراه تهران – شمال از آن دسته پروژه‌هايي است كه با وجود تاخير چند دهه‌اي در پيشرفت آن اما، هر نوع پيشرفتي در اين پروژه مي‌تواند مردم را خرسند كند. در دولت يازدهم عزم جدي از سوي وزارت راه و شهرسازي براي اتمام برخي قطعات اين پروژه آغاز شد و حتي بارها خبرهايي در مورد اتمام اين قطعات تا پايان دولت يازدهم به گوش رسيد؛ حالا در شرايطي كه چند ماه تا تحويل دادن دولت يازدهم به دولت دوازدهم باقي مانده است اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور براي چندمين بار براي بازديد از اين پروژه به جاده چالوس رفت تا از اين شاهكار معماري مهندسان ايراني بازديد كند و خبرهاي خوشي در اين رابطه به مردم بدهد.
اسحاق جهانگيري ديروز به همراه عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و محمد سعيدي كيا رييس بنياد مستضعفان كه پيمانكار اين پروژه است از آزادراه تهران- شمال بازديد كرد. مديران پروژه پس از ارايه گزارشي از وضعيت قطعات 1، 2 و 3 اعلام كردند كه براي منطقه 3 آزادراه با يك شركت كره‌اي، 3 شركت چيني و چندين شركت ايراني به صورت موازي در حال مذاكره هستند تا نسبت به اجراي عمليات تصميم‌گيري شود. جهانگيري در جريان اين بازديد اين پروژه را شاهكار مهندسي ايراني خواند و گفت: «مردم بايد توانمندي مهندسان ايراني را باور كنند. در طول مسير آزادراه پل‌هايي وجود دارد كه ارتفاع آنها بسيار بلند است و از پيچيدگي‌هاي بزرگي برخوردار هستند؛ اين پل‌ها كه از سازه‌هاي بسيار پيچيده فني برخوردارند، نشان از توانمندي مهندسان ايراني دارد.» وي با بيان اينكه پروژه آزادراه تهران-شمال طي دوسال اخير پيشرفت فيزيكي قابل توجهي داشته، اظهارداشت: «قطعه يك به طول 32 كيلومتر اين آزادراه با پيشرفت فيزيكي مطلوبي روبه‌رو بوده و اميدواريم در سال 96 از اين قطعه بهره‌برداري شود. در اين پروژه همزمان كار قطعه 2 اين آزادراه شروع شده است. در اين قطعه كه 22 كيلومتر طول دارد 4 پل در مسير انتخاب شده و طول تونل البرز حدود شش كيلومتر است كه اميدوارم قطعه 2 آزادراه بعد از تجهيز كارگاه‌هاي پيمانكاران ظرف 3 سال آينده تكميل شود.»
جهانگيري با بيان اينكه مذاكره براي انتخاب پيمانكار قطعه 3 با شركت‌هاي خارجي درجريان است باز هم تاكيد كرد «فكر مي‌كنم آزادراه تهران- شمال يكي از افتخارات مهندسي ايران است كه بارها بايد گفته شود. مردم ايران بايد به توانمندي مهندسان ايراني اطمينان كنند.»
وي با اشاره به آخرين وضعيت قطعه 3 اين آزادراه با بيان اينكه اين بخش نيز در مسير تامين مالي و مشاوره است، خاطرنشان كرد: «اميدواريم به زودي درباره اين قطعه به جمع‌بندي برسيم، هرچند تاخيرها در حد چند ماه در زمان‌بندي بهره‌برداري از پروژه‌اي مثل آزادراه تهران- شمال كه با مسائل سياسي، اجتماعي و اقتصادي هم روبه‌روست؛ طبيعي است.»
ورود تكنولوژي جديد به آزادراه تهران-شمال
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي كه  طي چهارسال گذشته عزم جدي براي اتمام قطعات نيمه‌كاره اين پروژه رابه كار بسته بود در جريان اين بازديد از استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد در اين پروژه صحبت كرد و گفت: «براي ساخت اين آزادراه از تكنولوژي كف‌سازي بتوني استفاده شده، لذا اين يك تكنولوژي جديد است. در پروژه آزادراه تهران-شمال هم بحث مسائل ايمني و هم مسائل معماري بسيار مهم است؛ براي مثال در يك تونل 4900 متري مسائل ايمني و جلوگيري از حريق مورد نظر قرار گرفته است. اين پروژه كارهاي فني بسيار پيچيده‌اي دارد از برخي مسيرها كه عبور مي‌كنيم كار حفاري تونل بسيار سخت صورت مي‌گيرد، به اين دليل كه جاده قديمي در كنار اين راه وجود دارد كه مردم در حال تردد هستند و بايد مراقب باشيم سنگ روي جاده نيفتد.»
آخوندي خاطرنشان كرد: «با اين حال با همه سختي‌هايي كه وجود دارد، اين آزادراه يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي مهندسي است. تا قبل از اين 100 درصد كار در اختيار پيمانكاران خارجي بود، اما الان همه پيمانكاران خارجي رفته‌اند و فقط در امر مشاور كمك مي‌كنند.»
افتتاح قطعه يك به اسفند ماه 96 موكول شد
در ادامه اين بازديد محمد سعيدي‌كيا، رييس بنياد مستضعفان هم با بيان اينكه سال گذشته، زمستان سختي را پشت سرگذاشتيم و رانش‌هاي بزرگي در طول مسير اتفاق افتاد، گفت: «حتي مجبور شديم مسير جديدي را دنبال كنيم. مسيريابي طرح مهم بود و به همين دليل براي نخستين بار مشاور گرفتيم كه اين كار براي پيشرفت و بهبود كار ارزش داشت. مجموعه اينها باعث شد كه چند ماه تاخير در بهره‌برداري پروژه پيش بيايد و همانطور كه آقاي جهانگيري گفت، در پروژه‌اي با اين عظمت تاخير طبيعي است. تلاش ما اين است كه قطعه 3 نيز تا آخر امسال به جمع‌بندي براي اجرا برسد، ولي قطعه يك تا پايان سال تمام مي‌شود.»
چيني‌ها رفتند
و اما خير‌الله خادمي، معاون وزير راه و شهرسازي و رييس شركت ساخت و توسعه آزادراه‌هاي كشور كه محل اصلي برگزاري اين بازديد بود نيز در جريان اين بازديد گفت: «قبلا كل كار دست پيمانكار چيني بود اما پيمانكار چيني در حال حاضر به طور كامل پروژه را ترك كرده است. قطعه يك آزادراه تهران - شمال 64 كيلومتر است، عمليات اجرايي اين بخش بسيار سنگين است چرا كه در اين محدوده نزديك به 32 كيلومتر تونل نيز بايد احداث شود.»
 وي با منحصر به فرد خواندن اين پروژه آن را شاهكار مهندسان ايراني اعلام و تصريح كرد: «6 پيمانكار، كار اجراي اين پروژه را انجام مي‌دهند و پيشرفت فيزيكي از 34 به 85 درصد رسيده است. براي اين پروژه 1800 ميليارد تومان هزينه شده و براي تكميل كار 700 ميليارد تومان ديگر نياز هست.»
به گفته وي ماهانه صد ميليارد تومان صورت وضعيت در پروژه مي‌شود و برخي ركوردهاي مهندسي شكسته شده است.
مديرعامل شركت ساخت همچنين گفت: «در ادامه عمليات قطعه دو آزادراه تهران - شمال در محدوده تونل البرز عمليات اجرايي آن از چند سال پيش شروع شده بود و هزار متر ديگر باقي مانده است. در ضمن حدفاصل قطعه يك آزادراه تا تونل البرز 16 كيلومتر است كه عمليات اجرايي آن را به 4 پيمانكار داديم و اميدواريم طي سه سال آينده قطعه يك را به تونل البرز وصل كنيم.»
وي تاكيد كرد: «در مجموع سه سال آينده قطعه دو براي مردم قابل استفاده خواهد شد و طبق پيش‌بيني‌ها اعتبار لازم براي قطعه دو برابر 2 هزار ميليارد تومان است.»
خادمي در عين حال در مورد عوارض تعيين شده براي قطعه يك نيز گفت: «عوارض قطعه يك به ميزان هزينه كرد پروژه ارتباط دارد، طبيعي است كه اگر هزينه بالا برود بايد زمان دريافت عوارض را طولاني كنيم تا رقم عوارض پايين بيايد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون