• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3833 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۸ خرداد

انتقاد دوباره قاليباف به دولت و پاسخ به افتتاح زودهنگام خط 7 مترو

دولت به عهد خود عمل نكرد

يك هفته بعد ازانتقادهايي كه از سوي كارشناسان به نقايص خط 7 مترو و افتتاح زودهنگام آن وارد شد ديروز شهردار تهران در مراسم افتتاح ايستگاه متروي شهيد محلاتي اين انتقادها را «سياه‌نمايي» خوانده و گفت: سياه نمايي كارها بي‌انصافي است، اگر اين دستاوردهايي كه به دست آمده را ضايع كنيم، ضايع كردن فرد نيست بلكه ضايع كردن يك فرهنگ است. اين اظهارات در حالي از سوي محمد باقر قاليباف عنوان مي‌شد كه هفته گذشته رحمت‌الله حافظي با بيان اينكه تعداد واگن‌هاي اين خط 10 درصد استانداردهاي موجود است، گفت: در مسير 22 كيلومتري از خط 7 متروي تهران سيستم هواكش و راه‌هاي خروج و فرار فراخور نياز وجود ندارد و با توجه به اينكه در مقطعي فاصله يك ايستگاه تا ايستگاه بعدي 6 كيلومتر است جاي نگراني وجود دارد. همچنين محسن هاشمي، مديرعامل سابق متروي تهران و عضو منتخب شوراي شهر پنجم نيز افتتاح زودهنگام و قبل از تكميل ايستگاه‌هاي مترو را اقدامي غير اصولي و حتي خطرناك عنوان كرد. محسن هاشمي حتي در انتقادي تند از اعضاي شورا خواسته بود به اين موضوع ورود كنند و اعلام كرد كه نخستين اقدام شهردار آينده بايد تعطيلي خطوط جديد تا تكميل كامل آن باشد.
اما باوجود اين انتقادها ديروز محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاح ايستگاه شهيد محلاتي (از خط سه متروي تهران) تلاش كرد تا با ارايه آمار و ارقامي درخصوص وضعيت خطوط مترو و البته با انتقادهاي مجدد از دولت، اعتراض‌هاي صورت گرفته را كمرنگ كند. وي با ذكر اينكه شهرداري تهران تنها يك يا دو وزارتخانه نيست، بلكه يك دولت كوچك است كه جغرافياي محدودي دارد، گفت: ما نمي‌توانيم به جنوب شهر برويم و در پاسخ به مردمي كه خواستار آب، برق و كتابخانه هستند بگوييم اينها وظيفه ما نيست.
قاليباف با بيان اينكه در طول مسير كه مي‌آمديم، دكل‌هاي برقي وجود داشته كه براي سلامتي شهروندان مشكل آفرين بوده گفت: اين دكل‌ها ممكن است هرگز جمع‌آوري نشود زيرا مشكل مسوولان مربوطه نيست، مشكل شهروندان اين منطقه است و ما به عنوان شهرداري با وجود آنكه مسووليتي نداريم اين دكل‌ها را جمع‌آوري مي‌كنيم همان‌طور كه در اتوبان صدر اين كار را كرديم و براي ايجاد بي‌آرتي در منطقه دكل‌هاي اين نقطه از تهران را نيز جمع‌آوري مي‌كنيم. وي تاكيد كرد: ظرفيت واقعي اين خط زماني بالفعل مي‌شود كه هر دو و نيم دقيقه يك قطار وارد آن شود، اما متاسفانه در طول ۱۲ سال گذشته دولت‌ها به عهد خود در حوزه مترو عمل نكردند.
شهردار تهران با اشاره به نقدهايي كه در اين مدت به عملكرد مديريت شهري مي‌شود كه آخرين آنها انتقادهايي در مورد افتتاح زودهنگام خط 7 مترو بود؛ گفت: سياه‌نمايي كارها بي‌انصافي است، اگر اين دستاوردهايي كه به دست آمده را ضايع كنيم، ضايع كردن فرد نيست بلكه ضايع كردن يك فرهنگ است. ضايع كردن دستاوردهاي يك ملت و يك شهر است و بحث فرد مطرح نيست. همه مردم كارهاي مديريت شهري را مي‌بينند و خوبي‌ها و بدي‌هايش را مورد قضاوت قرار مي‌دهند. وي با اشاره به تونل‌هاي ترافيك در شهر تهران گفت: تونل رسالت ۱۰ سال متوقف بود و زماني به ما رسيد كه تنها ۴۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشت اما امروز تهران داراي ۲۴ كيلومتر تونل ترافيك است.
محمدباقر قاليباف با اشاره به انتقادهايي كه به بهره‌برداري خط ۷ مترو شده نيز گفت: اين خط از دشوارترين خطوط مترو بود و مانند رويه معمول به طور آزمايشي به بهره‌برداري رسيد آن وقت يك عكس از بالاي ايستگاه بريانك كه هنوز كارگاه است به عنوان خود بريانك به نمايش مي‌گذارند در حالي كه ايستگاه بريانك به عنوان مجهزترين ايستگاه خط ۷ در حال خدمت رساني است. وي تاكيد كرد: اگر قصد سياه نمايي ندارند، چرا تصوير ايستگاه واقعي را به نمايش نمي‌گذارند؟ اين كارها ضايع كردن فرد نيست بلكه ضايع كردن دستاوردها و تلاش‌هاي جمعي مديريت شهري است.
شهردار تهران با بيان اينكه براي اثبات توانايي خود نياز به ناكارآمد نشان دادن كسي نيست و هر كس براي ارايه توانمندي‌اش بايد كار خود را ارايه دهد گفت: ما براي همه مسوولان آرزوي موفقيت مي‌كنيم زيرا بسيار پستي است كه بخواهيم براي نشان دادن عملكرد خود آرزوي عدم موفقيت ديگران را داشته باشيم و آرزو مي‌كنيم مردم در وضعيت خوبي باشند و قضاوت را بر عهده مردم قرار دهيم.
شهردار تهران با بيان اينكه مي‌شد بسياري از پروژه‌هاي كنوني را نيز قبل از انتخابات هم افتتاح كرد اما مي‌گفتند كار سياسي است، يادآور شد: پل تقي آباد حدود ۵۰ روز بهره‌برداري شده بود و بعد من براي افتتاح رسمي رفتم تا شايبه‌هاي سياسي صورت نگيرد. همچنين در مسير «يوترن»هاي شرق به شرق و غرب به غرب بزرگراه ارتش نيز گفتم هر كدام كه آماده شده است، منتظر افتتاح نمانيد و اجازه دهيد مردم از آن استفاده كنند.
قاليباف سپس مانند تمامي سخنراني‌هايش در يك سال گذشته، درحالي كه دولت را با لحني انتقادي خطاب قرار مي‌داد، گفت: دوستان دولت بارها به خود من قول دادند اگر در ساخت تونل نتوانستيم به شما كمك كنيم، در خريد واگن‌ها به شما كمك مي‌كنيم. بخش عمده مترو مربوط به ايستگاه، تونل، ريل و برق است كه اين خودش يك صنعت است و در مقابل راحت‌ترين كار خريد واگن خواهد بود. آدم غصه مي‌خورد كه واگن‌ها نيامد اما با اين وجود طبيعتا اولويت پول ما براي ساخت مترو است.
شهردار تهران همچنين در حاشيه اين مراسم و درجمع خبرنگاران گفت: سياست ما همواره اينگونه بوده است كه با راه‌اندازي خط‌هاي جديد، اين خطوط به صورت آزمايشي شروع به كار مي‌كنند و بعد از بهره‌برداري نهايي ساير ايستگاه‌ها نيز به خطوط اضافه مي‌شوند. در كنار اين موضوع هميشه تاكيد ما آن بوده است كه ايستگاه‌ها را به صورت كامل به همراه آسانسور، پ‍له برقي و تجهيزات افتتاح كنيم. قاليباف خاطرنشان ساخت: البته مردم هميشه به ما فشار مي‌آوردند كه حتي اگر پله برقي راه‌اندازي نشده است، اجازه دهيد ايستگاه‌ها بهره‌برداري شود اما تجربه نشان داده همين موضوع اعتراض برخي از مردم را به دنبال دارد كه اعتراض بجايي هم است.
او در جمع خبرنگاران و در پاسخ درباره سرنوشت نمايشگاه بين‌المللي تهران نيز گفت: ساخت نمايشگاه بين‌المللي وظيفه دولت بود اما شهرداري تهران اين كار را انجام داد و نمايشگاه شهر آفتاب را ساخت. هم‌اكنون حرف شوراي شهر اين است كه هيچ نمايشگاهي داخل شهر برگزار نشود. از اين رو نمايشگاه بين‌المللي تهران يك كار نيمه‌تمام نيست بلكه مربوط به سياست بهره‌برداري است كه نمايشگاهي در داخل شهر برگزار نشود و رسانه‌ها هم رسالت دارند اين موضوع را دنبال كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون