• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3851 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۰ تير

اجلاس بررسي ساز و كار مبارزه با تروريسم برگزار شد

وزير كشور: زدن انگ تروريست به كشورهاي اسلامي، فرصتي براي تروريسم است

گروه سياسي

«شناسايي، يكپارچه‌سازي، توانمندي سازمان اينترپل، شناسايي و انهدام تحرك تروريست‌هاي خارجي و مقابله با منابع مالي تروريسم» اهداف برگزاري اجلاس دو روزه كارگروه عمليات پروژه كالكان (بررسي ساز و كار مبارزه با تروريسم) بود كه صبح ديروز در هتل هماي تهران با حضور عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير كشور، سردار حسين اشتري فرمانده نيروي انتظامي و همچنين «يورگن اشتاك»، رييس سازمان اينترپل و به ميزباني ناجا آغاز به‌كار كرد. فرمانده نيروي انتظامي در ابتداي اين اجلاس با اشاره به تقويت و ضرورت همكاري و استفاده از تجارب براي پيشگيري از جرايم سازمان‌يافته و نوظهور، گفت: تقسيم تروريسم به خوب يا بد، خطايي راهبردي است، مرز نمي‌شناسد و براي امنيت جهاني تهديد است. به گزارش خبرگزاري ايرنا، سردار حسين اشتري افزود: امروز تروريسم چالش بزرگ جهاني در بين تمام كشورهاست و هيچ كشوري قادر نيست به تنهايي با تروريسم مبارزه كند؛ بنابراين ضرورت دارد تمام كشورها با اين پديده شوم مبارزه كنند.

تروريسم نتيجه بي‌عدالتي، فقر، تبعيض، جهل و نژادپرستي است
اشتري با تاكيد بر اينكه ضرورت حفظ منافع جمعي ايجاب مي‌كند مبارزه با تروريسم در چارچوب تعهدات بين‌المللي انجام شود و در اين صورت مي‌توان اميدوار بود مشاركت برمبناي تعهدات بين‌المللي موجب مخدوش شدن فعاليت‌هاي تروريسم مي‌شود، ادامه داد: تروريسم نتيجه بي‌عدالتي، فقر، تبعيض، جهل و نژادپرستي است؛ اين معضل به منطقه مشخصي از جهان محدود نمي‌شود و مختص دين و مذهب خاصي نيست. فرمانده نيروي انتظامي گفت: در مبارزه با تروريسم تنها با ادوات نظامي نمي‌توان مبارزه كرد، سازمان اينترپل در مبارزه با افراطي‌گري، راهكارهاي مناسبي براي همكاري كشورها براي توسعه جرايم سازمان‌يافته ارايه كرده است تا با تبادل اطلاعات راه نفوذ تروريسم را به كشورها مسدود كنند. اشتري اضافه كرد: برقراري عدالت اجتماعي و مبارزه با جرايم از اهداف اساسي كشورهاست و دولت‌ها تاكيد جدي بر تداوم و تشديد مبارزه با اين جرايم دارند؛ امروزه اقدامات تروريسم، صلح بين‌المللي را مورد هجمه قرار داده است؛ اما عزم جهاني مي‌تواند ريشه آن را بخشكاند. وي تاكيد كرد: ايران در راستاي اهداف ملي و بين‌المللي و با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي، پيشگام مبارزه با اين جرايم است و همچنين با وجود ناامني در منطقه از امنيت بالايي برخورداراست.

ايران خود قرباني تروريسم است
اشتري با بيان اينكه ساختار پليس ايران به گونه‌اي است كه قابليت كنترل تحركات مرزها و فضاي مجازي را دارد و با استفاده از ابزار نوين و اشراف اطلاعاتي موارد تهديد را خنثي مي‌كند، افزود: ايران خود قرباني تروريسم است؛ چرا كه در طول 38 سال از پيروزي انقلاب، بيش از 17 هزار تن از مردم عادي، قرباني تروريسم شده‌اند. ايران با اقدامات مقابله‌اي و پيشگيرانه تعدادي از گروهك‌ها را نابود كرده است و برخي از گروهك‌ها هم با فرار به خارج از مرزها به اقدامات پليد خود ادامه مي‌دهند. فرمانده ناجا در ادامه خاطرنشان كرد: از جمله گروهك‌هايي كه مردم بي‌گناه را ترور كرد، گروهك منافقين بود كه 12 هزار تن از مردم را از بين برد؛ اين گروهك با پشتيباني تسليحاتي صدام، مرتكب نسل‌كشي و قتل‌عام بيش از پنج هزار كرد عراقي هم شد. اين گروهك‌ها تا مدت‌ها در فهرست اتحاديه اروپا و امريكا بود كه اخيرا از اين فهرست خارج شده است كه البته اين مساله جاي تامل دارد.

استفاده تروريست‌ها از فضاي مجازي؛ معضل جديد بشريت
اين مقام ارشد انتظامي در بخش ديگري از سخنانش استفاده گروهك‌ها از فضاي مجازي را معضل جديد بشريت بيان كرد و گفت: جامعه بين‌المللي بايد اقدامات تكنيكي و پيشگيرانه انجام دهد، كارشناسان فضاي مجازي معتقدند بايد زيرساخت فضاي مجازي در اختيار تمام كشورها قرار گيرد اما در انحصار يك كشور است. اشتري اضافه كرد: آموزش، انتقال پول، عضو‌گيري و حمله‌هاي سايبري شيوه نوين گروهك‌هاست. اشتري به مقابله با تامين مالي تروريسم اشاره و اظهار كرد: قاچاق موادمخدر و قاچاق زنان و كودكان از منابع مالي مورد استفاده تروريسم‌هاست اما مهم‌ترين آنها به ويژه تكفيري‌ها منابع خود را از درآمدهاي نفتي چند كشور خاص تامين مي‌كنند و اين منابع به راحتي در اختيار آنان است.

زدن انگ تروريست به كشورهاي اسلامي، فرصتي براي تروريسم است
عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور نيز در ادامه اين اجلاس، جرايم سازمان‌يافته فراملي را تهديدي براي بشريت دانست و گفت: وقوع اين جنايات در خارج از محدوده مرز يك كشور، اين جرايم را داراي شاخصه فراملي كرده است. رحماني فضلي عمدي بودن، هدف‌دار بودن، وحشت آفرين بودن و پيروي نكردن از جنگ‌ها را از ويژگي‌هاي تروريسم برشمرد و عنوان كرد: وقوع حوادث تروريسم 11 سپتامبر بمب‌گذاري مركز تجارت جهاني، حوادث تروريستي در ايران، افغانستان، پاكستان، سوريه، عراق، نيجريه و كشورهاي اروپايي و آفريقايي نشان‌دهنده تغييرات اساسي در انگيزه، اهداف و راهبرد و ابزار جغرافياي تروريسم است. وي اضافه كرد: زدن انگ تروريسم به هر گروه سياسي در جهان به ويژه كشورهاي اسلامي فرصتي براي تروريسم است. تروريسم نوين ريشه در ايدئولوژي تكفيري دارد، تروريسم به دنبال افزايش اعضاي خود از سنتي به نوين است. در سنتي تعداد مشاهده‌كنندگان حادثه افزايش مي‌يابد اما در نوين علاوه بر اين خواهان نابودي تعداد زيادي از مردم هستند كه خشن‌ترين شيوه‌ها را براي رسيدن به هدف به‌كار مي‌برند.

تروريسم درصدد به دست آوردن سلاح‌هاي شيميايي است
رحماني فضلي اضافه كرد: تاكتيك مشخص در تروريسم نوين، عمليات انتحاري و همچنين تلاش براي استفاده از سلاح كشتار جمعي با هدف افزايش تعداد قربانيان است. به همين دليل، تروريست‌ها به سلاح‌هايي متوسل مي‌شوند كه قدرت تخريبي بيشتر و با كمترين هزينه و بيشترين تلفات را داشته باشد. در همين راستا اين گروه‌ها درصدد به دست آوردن سلاح‌هاي شيميايي ميكروبي و بيولوژيكي و هسته‌اي هستند. وزير كشور گفت: آنها به دنبال اهداف ساختارشكنانه در نظام بين‌المللي هستند چون اهداف آنها در ساختار نظام بين‌المللي قابل تحقق نيست و بسياري از اصول و هنجارهاي نظام با اهداف آنها در تعارض است؛ براين اساس نسبت به نظام بين‌المللي رويكرد ساختارشكنانه دارند. مذاكره با آنها معمولا بي‌ثمر است، خطرناك‌ترين ويژگي اين نوع تروريسم همين است چون منطق و برهان و استدلالي را جز قتل و خشونت و رعب و وحشت نمي‌پذيرند. وي گفت: تروريسم نوين حوزه عمليات مشخصي ندارند، كل نظام بين‌المللي را محدوده عمليات جغرافيايي خود دانسته، وجود افراد همسو در كشورهاي مختلف سبب تسهيل عملكرد و تسريع انتقال آنها شده و هر هدفي كه مي‌خواهند در دسترس اين افراد است. وي تاكيد كرد: هيچ كشوري نمي‌تواند از چنين گروه‌هاي تروريستي ايمن باشد و براي مقابله با آن، به اراده سياسي قوي نياز است. بايد اعتقاد به اين مساله، صداقت در مبارزه، معاضدت بين‌المللي و همكاري جمعي و جدي صورت گيرد؛ در غير اين صورت نمي‌توان ادعاي مبارزه كرد و از سوي ديگر براي منافع و مصالح سياسي در مناطقي از مباني اعتقادي و عملكرد و تامين منافع مالي و امكانات تبليغي و سياسي پشتيباني كرد.

پيشتازي ايران در مبارزه با تروريسم
وي افزود: ايران به عنوان كشوري كه در طول سال‌ها قرباني تروريسم بوده، همه اشكال آن را محكوم كرده، ايران در مبارزه با تروريسم پيشتاز بوده، از سوي ديگر مبارزه با تروريسم و مواد مخدر نيازمند توسعه هوشمندانه همكاري بين‌المللي، نظام‌مند، هدفمند، معتقد، با صداقت، معاضدت و جديت در اقدامات است. وي تاكيد كرد: ايران آمادگي كامل براي همكاري با سازمان و كشورهايي كه خواهان مبارزه با تروريسم، برقراري صلح و امنيت هستند در عرصه بين‌المللي را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون