• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3851 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۰ تير

عددنوشت

افزايش نرخ دلار در تير ماه

دلار امريكا در دو دهه اول تيرماه افزايش ۴۷ توماني را تجربه كرد. بازار ارز در چهارمين ماه سال دستخوش نوساناتي شده است و برخي ارزها از جمله دلار با شيب ملايم سمت و سوي افزايشي پيدا كردند؛ به طوري كه طي حدود ۱۸ روز گذشته دلار امريكا در بازار داخلي ۴۷ تومان افزايش قيمت پيدا كرده است. دلار امريكا در نخستين روز تيرماه امسال به طور متوسط با نرخ ۳۷۴۴ تومان در بازار فروخته شد و در روزهاي بعد روند افزايشي نرخ اين نوع ارز كليد خورد. در سومين روز تير ماه اين نرخ به ۳۷۵۷ تومان رسيد و در هشتم تير دلار با قيمت ۳۷۶۸ تومان در بازار آزاد داد و ستد شد. در ادامه ماه و در دهمين روز نخستين فصل تابستاني نرخ دلار به ۳۷۸۹ تومان رسيد. در دوازدهمين روز روند قيمت دلار معكوس شد و به ۳۷۷۹ تومان كاهش يافت.


توليد آزادگان جنوبي
مديرعامل و رييس هيات‌مديره شركت مهندسي و توسعه نفت با اشاره به توليد 140 هزار بشكه نفت در روز  ميدان آزادگان جنوبي، توضيح داد: ميزان توليد از اين ميدان قبلا روزانه ۴۵ هزار بشكه بود كه اين برداشت در قالب قرارداد اوليه با سي ان پي سي صورت مي‌گرفت. چاه‌هايي كه توسط شركت
سي ان پي سي حفر شده بود به تدريج كارايي خود را از دست داد و توليد از ميدان نفتي آزادگان جنوبي به ۲۵ تا ۲۸ هزار بشكه در روز كاهش يافت. يكي از برنامه‌هاي در دست اقدام شركت متن اين است كه چاه‌هايي كه نياز به تعمير دارند را  احيا كنند. در اين راستا با ۲۵ چاه كه مجددا احيا مي‌شود، توليد از آزادگان جنوبي به ۴۵ هزار بشكه در روز مي‌رسد. همچنين قرار است در فاز يك توسعه اين ميدان ۳۸ هزار بشكه در روز برداشت شود كه در اين راستا بايد ۱۹ حلقه چاه حفر مي‌شد.

پيش‌بيني صعود نفت
طبق گزارش نشريه بارونز، افزايش تقاضاي جهاني و كاهش عرضه اوپك ممكن است قيمت‌هاي نفت را پيش از پايان سال جاري ميلادي به ۶۰ دلار در هر بشكه برساند. گزارش مذكور به تحقيقات اريك لي، تحليلگر ارشد انرژي در سيتي گروپ اشاره كرده كه در زمان نفت بالاي ۱۰۰ دلار، روند كاهشي بازار را پيش‌بيني كرده بود. افت قيمت‌هاي نفت در هفته‌هاي اخير كه نفت برنت را به ركورد اندك ۴۴ دلار رسانده است، اين تحليلگر را براي كوتاه‌مدت نسبت به افزايش قيمت خوش‌بين كرده است.

تعداد پاركينگ‌هاي تهران
رييس اتحاديه دارندگان تعميرگاه و اتوسرويس و توقفگاه و پاركينگ تهران تاكيد كرد: شهري به وسعت تهران فقط ۱۰۰ پاركينگ خصوصي دارد و در مجموع شرايط در اين شهر به گونه‌اي است كه افراد هيچ گونه رغبتي براي ايجاد پاركينگ‌هاي جديد ندارند. داستان پاركينگ‌ها تاكنون بارها و بارها تكرار شده اما براي چندمين بار بايد بگوييم كه شهري مانند تهران با اين وسعت و گستردگي چيزي به نام پاركينگ نداشته و تهران پايتخت بدون پاركينگ است؟! شهرداري به عنوان متولي ساخت پاركينگ محسوب مي‌شود و تا امروز بخش خصوصي در تهران حدود ۱۰۰ پاركينگ ساخته است اما با توجه به تعداد خودروهايي كه در شهري مانند تهران وجود دارد، واقعا ۱۰۰ پاركينگ چه تاثيري مي‌تواند داشته باشد؟

كاهش تجارت ايران و چين
مجيدرضا حريري، نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران و چين به بيان آخرين تحولات تجاري ايران و چين پرداخت و گفت: طي سه سال گذشته به دليل كاهش قيمت نفت و قيمت مواد خام در دنيا، روند مبادلات تجاري ايران و چين رو به كاهش بوده است. آماري كه در سال ۲۰۱۴ از مجموع مبادلات تجاري ايران و چين اعلام شده عددي نزديك به ۵۲ ميليارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۵ اين رقم به ۳۴ ميليارد دلار رسيد و در پايان سال ۲۰۱۶ اين ميزان به ۳۱ ميليارد دلار كاهش پيدا كرده است. وي افزود: اين روند از نظر ارزش دلاري در سه سال گذشته روندي رو به كاهش بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون