• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3866 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ مرداد

به بهانه انتصاب معاون جديد گردشگري

وعده‌هايي كه قند در دل گردشگري آب مي‌كند

الهام معيني‌جزيني

كمتر از 10روز است كه زهرا احمدي‌پور، ميرهادي قره‌سيد رومياني را به عنوان سرپرست جديد معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري منصوب كرده است. نماينده اصولگراي مردم تبريز و اسكو و آذرشهر در مجلس نهم كه كارمند قوه قضاييه بوده و در آذرماه سال گذشته با حكم احمدي‌پور به عنوان معاون امور مجلس، حقوقي و استان‌هاي اين سازمان منصوب شده بود، حالا با سمت جديد جاي پايش را در گردشگري محكم‌تر كرد تا نشان دهد كه احمدي‌پور تا چه اندازه به كارايي او كه حتي تحصيلات و سابقه مرتبط به گردشگري نداشته، معتقد است.
سيدرومياني در نخستين سخنانش در سمت جديد، در عين اينكه از ادامه سياست‌هاي كلي گردشگري در سازمان متبوعش سخن گفت، وعده‌هاي جديدي را به عنوان اهداف شغلي‌اش در سمت جديد مطرح كرد. اهدافي كه خواندنشان نيز قند در دل گردشگري كشور آب خواهد كرد و صد البته اجرايي شدن‌شان تاج بزرگي بر سر آن خواهد زد.
در زير به برخي از سخنان سرپرست جديد گردشكري كشور به‌صورت تيتروار اشاره مي‌كنم تا آن را در گوشه‌اي محفوظ داشته و به مرور پيگير وضعيت هركدام از آنها باشيم:
‌ رويكرد توسعه پايدار و مدرن صنعت گردشگري،  توسعه بسته‌هاي سفر ، افزايش نرخ اشتغال ،مقابله با مركزگرايي و توسعه مناطق حاشيه‌اي، تبديل مناطق مختلف ايران به عنوان يك برند جهاني در گردشگري و اضافه شدن نام كشور در فهرست ۱۰ مقصد برتر كشورهاي گردشگرپذير تا سال ۱۴۰۴، واگذاري حداكثري امور تصدي‌گري به بخش خصوصي، بسترسازي قانوني و ايجاد شفافيت حداكثري جهت رفع موانع بروكراتيك، تشتت دستگاه‌هاي ذي‌مدخل و رانت‌هاي اطلاعاتي، تقويت همكاري‌هاي بين‌المللي و جلب سرمايه‌گذاران خارجي براي توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري و برندينگ،  تنوع بخشي به محصولات گردشگري براساس تقاضاهاي انفرادي گردشگر،  تنوع‌‌بخشي مقاصد گردشگري در سطح كشور از طريق توسعه ظرفيت‌هاي بالقوه مانند گردشگري دريايي، كويرنوردي، ماجراجويانه، ورزشي ، پيگيري استراتژي‌هاي توسعه‌اي در جهت حمل و نقل و زيرساخت، تبليغات و بازاريابي، آموزشي، توسعه كيفيت خدمات، كريدورهاي استراتژيك و ثبت جهاني.
ليست به نسبت طولاني‌اي كه ارايه شد از نگرش‌هاي كلان معاون جديد گردشگري بود كه به نوبه خود بسيار تامل‌‌برانگيز و اميدواركننده است به‌خصوص آنكه به نظر مي‌رسد ايشان نگاه جدي به مبحث برندينگ و بازاريابي در گردشگري به‌عنوان يكي از مهم‌ترين مقوله‌هاي گردشگري نوين داشته و ما را بسيار اميدوار خواهد كرد كه پس از سال‌ها به اين امر با نگاه علمي و جدي پرداخته خواهد شد. بايد منتظر ماند و ديد كه تا چه اندازه اين وعده‌ها رنگ واقعيت به خود خواهد گرفت.
 ‌ فقدان در جامعه گردشگري: روزگذشته گردشگري ايران، يكي از كارشناسان زبده‌اش را در حوزه ژئوتوريسم، از دست داد. بهارك وحدتي، دوست عزيزي بود كه در سال‌هاي اخير مطالعات و تاليفات زيادي در اين حوزه انجام داد و به صورت داوطلبانه به آموزش جوامع محلي به‌خصوص در جزيره قشم، پرداخت. قطع به يقين، فقدان وي در اين حوزه بيشتر به چشم خواهد آمد و جاي خالي‌اش پر نخواهد شد. تسليم رضاي حق هستيم و براي آرامش روح وي دعا مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون