هفدهمين جشن حافظ در نبود علي معلم برگزار شد
شبي متفاوت براي اصغر فرهادي
الهام نداف
جاي خالي علي معلم، خود بزرگترين اتفاق هفدهمين جشن حافظ بود؛ جشني كه هر سال با شكل و شمايل كاملا خصوصي و همت اين سينماگر ترتيب داده ميشد و بزرگترين گردهمايي اهالي فرهنگ و هنر است. امسال اما سال تلخي براي خانواده معلم بود، با اين همه آذر معماريان، همسر زندهياد معلم با همراهي فرزندانش شكوه تنها جشن خصوصي هنري كشور را يادآور شدند و در اين مسير هنرمندان هم كنارشان ماندند و سنگ تمام گذاشتند. مراسم طبق روال معمول، با قرائت قرآن و سرود جمهوري اسلامي آغاز شد و مهران مديري به جاي معلم روي سن قرار گرفت تا مراسم را اجرا كند: «كار بسيار سختي امشب به من محول شده كه اين مراسم را به جاي معلم اجرا كنم ولي مطمئنم او اينجاست.» با اين پيش درآمد مديري، در ابتداي مراسم معماريان با لباسي منقش به تصوير علي معلم روي سن آمد و جايزه علي معلم را به اصغر فرهادي اهدا كرد. اين اما تنها جايزه اين جشن نبود. برگزاركنندگان، با دعوت از محمدعلي كشاورز بزرگداشتي براي اين هنرمند ترتيب دادند و مهران مديري و جمشيد مشايخي جايزه اين بازيگر سينما و تئاتر را اهدا كردند: «علي معلم در مجله خود فقط راجع به سينما صحبت نميكرد بلكه درباره تئاتر هم حرف ميزد چون ما اگر ميخواهيم در دنيا، سينماي خوبي داشته باشيم بايد تئاترهاي خوبي داشته باشيم. اگر تئاتر واقعا تئاتر و ايراني باشد سينماي ما هم سينما خواهد بود.» اين صحبتهاي كشاورز بود كه به دليل شرايط نامناسب جسمي نتوانست روي سن حاضر شود. در بخشهاي ديگر اين مراسم اما جوايزي به سريال «عاشقانه» اهدا شد. مميزي اين سريال انتقادات مختلفي به همراه داشت. همچنين بيشترين تنديسهاي حافظ در بخش سريالهاي طنز نيز به مجموعه «ليسانسهها» به كارگرداني سروش صحت اهدا شد. «لانتوري» رضا درميشيان و «ماجراي نيمروز» محمدحسين مهدويان از جمله فيلمهايي بود كه در بخشهاي مختلف بهترين كارگرداني، تدوين، بازيگري و موسيقي جوايزي را از آن خود كردند. تنديس بهترين فيلم هفدهمين دوره اين جشن نيز به اصغر فرهادي براي فيلم «فروشنده» اهدا شد. علاوه بر اينها، بخش جذاب ديگري از جشن چهار ساعته حافظ، اهداي نشان كيارستمي بود. اين نشان سال گذشته به شهرام مكري رسيد اما برگزاركنندگان اين جشن امسال رضا درميشيان يكي از كارگردانهاي جوان سينماي ايران را شايسته دريافت اين نشان دانستند. اما تنها حاشيه اين دوره از جشن حافظ، صحبتهاي سجاد پهلوانزاده، تدوينگر «ماجراي نيمروز» بود. او كه تنديس بهترين تدوين اين جشن را دريافت كرد، رو به مهران مديري گفت: «تدوين فيلم «ساعت 5 عصر» خوب نبود.» اين حرف او در ادامه، واكنش برخي مهمانها را به دنبال داشت. سيروس الوند نيز كه براي اهداي جايزه بهترين فيلمنامه روي سن آمده بود به كارگردان «ساعت 5 عصر» گفت: «هميشه در جاي بسته كار ميكردي و فكر نميكردم در بيرون و كوچه و خيابان اين طور خوب فيلم بسازي.» اين اما پايان ماجرا نبود. يك روز بعد از برگزاري جشن حافظ، امير اديبپرور با عذرخواهي از مهران مديري، تاكيد كرد اتفاقات افتاده در اين جشن را از طريق انجمن صنفي تدوينگران پيگيري ميكند. او در بخشي از نامه خود آورده است: « اينجانب تدوينگر فيلمهايي چون «ساعت 5 عصر»، «روياي دم صبح»، «كوچه بينام»، «آباجان» و... كه از سال ٧٩ در اين حرفه مشغول به كارم و افتخار دستياري و شاگردي اساتيدي همچون استاد خرقهپوش را داشتهام، تاكنون در طول عمر كاري خود با چنين پديدهاي مواجه نشدم.»
با اين همه هفدهمين جشن حافظ در نبود علي معلم و با كمترين حواشي به پايان رسيد. جاي خالي عكاسان از جمله نكات قابل توجه اين جشن بود؛ تدبيري كه به واسطه جلوگيري از حواشي سال گذشته و اتهامات به نوع پوشش هنرمندان، اتخاذ شده بود.