• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

در ادامه نصب كاشي ماندگار بر سر در خانه‌هاي هنرمندان

كاشي ماندگار بر خانه كيارستمي نشست

گر وه فرهنگ و هنر

بعد از نصب «كاشي ماندگار» بر سردر خانه تعدادي از شخصيت‌هاي فرهنگي و هنري، روند نصب اين كاشي‌ها بر سر در خانه چهره‌هاي فرهنگي و هنري سرعت بيشتري گرفته است؛ به‌طوري كه در روزهاي اخير، چند كاشي ديگر بر سر در خانه‌هاي چهره‌هاي فرهنگي نصب شده است.
عصر روز دوشنبه 23 مرداد بر سردر خانه عباس كيارستمي، ابراهيم يونسي، سيروس ابراهيم‌زاده، هادي سيف و منوچهر طريقي نيز «كاشي ماندگار» نصب شد. روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده است كه هفتمين «كاشي ماندگار» بر سر در خانه عباس كيارستمي نصب شد؛ فيلمسازي كه پيش‌تر پيشنهاد شده بود تا خياباني به نامش شود و گرچه اين پيشنهاد هنوز به هيچ نتيجه مشخصي نرسيده است، اما فعلا «كاشي ماندگار» با حضور حميد قادري خواهرزاده كيارستمي بر سردر خانه اين هنرمند نشسته است.
قادري از جايگاه كيارستمي و حق زيادي كه بر گردن سينما دارد، سخن گفت و در عين حال از اقدام ميراث فرهنگي هم قدرداني كرد  و اما سيروس ابراهيم‌زاده بازيگر با سابقه تئاتر، سينما و تلويزيون كه گاهي نيز دست به قلم مي‌شود و نمايشنامه‌اي مي‌نويسد يا ترجمه مي‌كند، هشتمين كاشي ماندگار را بر سر در خانه خود دارد.  
او اين اقدام سازمان ميراث فرهنگي را ارزشمند مي‌داند و معتقد است كه اين كار ارج نهادن به هنرمندان كشور و نوعي بزرگداشت براي آنان است.  البته ابراهيم‌زاده كه هنرمندي از خطه اردبيل است، معتقد است بهتر بود اين حركت از شهرهاي ديگر آغاز مي‌شد: «چراكه در بسياري از شهرستان‌ها هنرمندان بزرگي داريم كه چه‌‌بسا بيش از هنرمندان ساكن پايتخت شايسته تجليلند. البته باخبر شدم كه اين طرح در شهرستان‌ها نيز ادامه خواهد يافت.» اين هنرمند متولد سال 1316 است كه مانند بسياري از هنرمندان هم‌نسل خود فعاليت هنري‌‌اش را از تئاتر آغاز كرد و بعدها در عرصه تصويري نيز دست به تجربه زد .
نهمين «كاشي ماندگار» نيز بر سردر خانه هادي سيف، نويسنده و پژوهشگر عرصه هنرهاي مردمي، نصب شد و اين چهره فرهنگي نيز چنين اقدامي را ستود و آن را آغازي براي تجليل از فعالان فرهنگ و هنر دانست: «اميدوارم گام بعدي پس از نصب كاشي برگزاري نشست‌هاي صميمانه و گفت‌وگو با اهالي فرهنگ و هنر با حضور مردم باشد.» در شرايطي كه حفظ خانه و راه‌اندازي موزه براي بسياري  از شخصيت‌هاي فرهنگي و هنري با اما و اگرهاي بسيار همراه است، سيف به اين نكته اشاره كرد كه: «در برخي كشورهاي اروپايي صندلي و مكاني را كه يك هنرمند سال‌ها در آنجا مي‌نشسته است حفظ و ثبت مي‌كنند؛ بنابراين ضرورت دارد تا به هنرمندان در كشورمان توجه بيشتري شود.» هادي سيف، نويسنده و پژوهشگر عرصه هنرهاي مردمي، با بيش از سه‌دهه سابقه فعاليت در اين حوزه، تاكنون 73 كتاب در اين حوزه نوشته است.  
منوچهر طريقي، استاد هنرهاي ملي، ديگر چهره‌اي بود كه كاشي دهم بر سر در خانه‌اش نشست و او نيز حرمت‌گذاري به هنرمندان را احترام به فرهنگ و هنر كشور ناميد.  
سرانجام اينكه يازدهمين «كاشي ماندگار» نيز بر سردر خانه مرحوم ابراهيم يونسي، نويسنده و مترجم نامي كشورمان، در مراسمي با حضور همسر و عروس او، نصب شد و رزا گلپاشي، همسر ابراهيم يونسي، از اين اقدام قدرداني كرد.  
ابراهيم يونسي‌زاده سال 1305 در بانه است و هم زمان با فعاليت در ارتش و فعاليت‌هاي سياسي در سال‌هاي پيش از انقلاب، در حوزه نويسندگي و ترجمه نيز فعاليت چشمگيري داشت، به‌گونه‌اي كه در طول حيات 85 ساله خود موفق به نوشتن ده‌ها كتاب و رمان و ترجمه 43 كتاب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون