• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

فراخوان دهمين جشنواره بين‌المللي تجسمي فجر منتشر شد

شرط اعلام آثار اقتباسي از سوي هنرمند

علي مطلب‌زاده

 

روز گذشته فراخوان جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر منتشر شد تا دهمين دوره اين جشنواره يك گام ديگر به برگزاري‌اش در بهمن‌ماه امسال نزديك شود.
بر اساس اين فراخوان هنرمندان 4 ماه فرصت دارند تا ثبت‌نام اوليه براي شركت در اين جشنواره را انجام دهند تا در هفته پاياني آذرماه نوبت به انتخاب اوليه آثار شركت‌كرده در دهمين دوره جشنواره برسد و پس از اعلام نتايج اوليه، دريافت آثار و انتخاب نهايي سرانجام در 18 دي‌ماه آثار نهايي حاضر در دهمين جشنواره بين‌المللي تجسمي فجر معرفي شوند.
برگزاركنندگان جشنواره در طول يكي دو هفته گذشته ترجيح دادند تا از تغييراتي صحبت كنند كه در شكل فراخوان و داوري دوره دهم اعمال خواهد شد. اين تغييرات با توجه به حاشيه‌هاي نهمين جشنواره تجسمي فجر در سال گذشته با استقبال روبه‌رو شد و حالا در فراخوان جشنواره دهم هم به آن اشاره شده است. نهمين جشنواره بين‌المللي تجسمي فجر در سال گذشته طوباي زرين خود را به اثري از كاظم خراساني اهدا كرد، اما بلافاصله مشخص شد اين اثر برگزيده يك كپي از اثر شاكر گوگچه‌باء، هنرمند تركيه‌اي است. واكنش گوگچه‌باء به اين اتفاق در فضاي مجازي باعث شد تا بحث درباره اين انتخاب و داوري و اعتراض به چنين تصميمي به داخل كشور هم كشيده شود.
جمشيد حقيقت‌شناس، دبير هنري نهمين دوره اين جشنواره يكي از كساني بود كه از انتخاب اين اثر به عنوان برگزيده جشنواره دفاع كرد، اما بعدتر شوراي هنري اين جشنواره به اين نتيجه رسيد كه اثر كپي است. در نهايت هم قرار شد با برگزاري جلسه فوق‌العاده شوراي هنري جشنواره تجسمي فجر در مورد اين انتخاب تصميم‌گيري شود. نتيجه اين شد كه جايزه اهدا شده به اين اثر به دبيرخانه جشنواره برگشت و پرونده نهمين دوره جشنواره بين‌المللي تجسمي فجر با اين حاشيه پررنگش بسته شد. اما اين حاشيه و واكنش‌هاي زياد به آن باعث شد تا برگزارگنندگان دهمين دوره جشنواره از مجتبي آقايي، دبير دهمين جشنواره بين‌المللي جشنواره تجسمي فجر گرفته تا جمشيد حقيقت‌شناس، دبير هنري آن در صحبت‌هاي‌شان در طول چند هفته گذشته از تغييراتي بگويند كه در فراخوان و شكل داوري جشنواره اتفاق خواهد افتاد. اين موضوعي بود كه در فراخوان منتشر شده به آن توجه ويژه‌اي شد. اينكه هنرمندان بايد هر گونه برداشت و اقتباس را در زمان ارايه آثارشان به دبيرخانه اعلام كنند: «در نوشتار اثر، لازم است تاويل، برداشت، گرته‌برداري و اقتباس از اثر يا آثار و هنرمندان مرجع به صراحت ذكر شود. در غير اين صورت از جشنواره حذف و تمامي جوايز و امتيازات لغو مي‌شود.»
در اين فراخوان موضوع و تكنيك آثار شركت‌كننده در جشنواره هم آزاد اعلام شده تا شركت‌كنندگان بتوانند آثار طراحي، نقاشي، نگارگري، خطاطي، سراميك، عكاسي، كاريكاتور، گرافيك، مجسمه، تصويرسازي، معماري (طراحي يادمان)، ويديو آرت، چيدمان، محيطي، پرفورمنس و هنرهاي جديد را كه به صورت مستقل يا تركيبي خلق شده براي اين دوره ارسال كنند. تلاش براي برگزاري دهمين دوره جشنواره فجر به صورت بين‌المللي يكي ديگر از قول‌هايي بود كه مجتبي آقايي آن را داده بود.
او پيش‌تر از اين موضوع به عنوان يكي از چالش‌هاي جشنواره‌هاي تجسمي فجر در سال‌هاي گذشته ياد كرده بود. اينكه چنين اتفاقي در اين دوره خواهد افتاد يا نه موضوعي است كه براي صحبت از آن بايد چند ماهي صبر كرد تا آثار راه‌يافته به اين دوره از جشنواره و برنامه‌هاي جنبي آن مشخص شوند. تا اينجاي كار فقط برگزاري دهمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر از سوم بهمن‌ تا چهارم اسفندماه امسال در تهران قطعي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون