• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3180 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن

هزاران نفر در مراسم تشييع سه دانشجوي مسلمان شركت كردند

واكنش‌ها به جنايت چپل‌هيل كاروليناي شمالي

ضياء شادي بركات و يسر محمد ابوصالحه به تازگي در ماه دسامبر ۲۰۱۴ با هم ازدواج كرده بودند. ضياء دانشجوي سال دوم دندانپزشكي دانشگاه كاروليناي شمالي بود و در ساعات فراغت خود به بي‌خانمان‌ها كمك مي‌كرد. همسر او قرار بود از پاييز سال ۲۰۱۵ در همين رشته به تحصيل بپردازد. دفتر محلي كميته ضد تبعيض عرب‌هاي امريكا در ميشيگان در توئيت خود نوشته است. اين زن و شوهر جوان در فعاليت‌هاي مختلف براي پناهندگان سوري كمك مالي جمع مي‌كردند. ضياء تصميم داشت تابستان آينده راهي تركيه شود تا در آنجا به كودكاني كه در اردوگاه‌هاي آوارگان به سر مي‌بردند، كمك كند.

كشته شدن سه دانشجوي مسلمان در شهر چپل‌هيل در ايالت كاروليناي شمالي امريكا بحث‌هاي جديدي در امريكا و فضاي بين‌المللي ايجاد كرده است. بسياري از افكار عمومي در شبكه‌هاي اجتماعي و بسياري كارشناسان در رسانه‌هاي مختلف با مقايسه قتل اين دانشجويان با واقعه قتل كاريكاتوريست‌هاي چارلي ابدو، سياستمداران غربي را فراروي چالش برخورد دوگانه با تنفر مذهبي قرار داده‌اند. اين بحث زماني شدت يافت كه بسياري از رسانه‌هاي امريكايي و اروپايي كشته شدن سه دانشجوي مسلمان، ضيا شادي بركات، ۲۳ ساله، همسرش يسر محمد ابو صالحه،
۲۱ ساله و خواهر همسرش، رزان محمد
 ۱۹ ساله توسط مرد همسايه را كه خود را خداناباور معرفي مي‌كرد، يك قتل مانند بسياري از جنايت‌هاي روزمره امريكا گزارش دادند. اما خبر كشته شدن اين سه جوان مسلمان، به شكلي متفاوت و گسترده در شبكه‌هاي اجتماعي بازتاب يافت و كاربران مختلف از سراسر جهان با قرار دادن هشتگ
# ChapelHillShooting در پس و پيش نوشته‌هاي خود نظرات خود از انگيزه‌هاي مذهبي اين جنايت را منتشر كردند. در مطالبي كه هر ثانيه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شد بسياري به مقايسه عملكرد رسانه‌هاي غربي در انعكاس دو خبر شارلي ابدو و چپل هيل پرداختند. به باور آنها نكته غير قابل انكار قتل در چپل هيل تنفر مذهبي بود و در نتيجه بسياري از ناظران به مخالفت از تنفر مذهبي خواستار محكوميت اين جنايت از سوي سياستمداران به ويژه دولت امريكا و استفاده از لفظ تروريسم براي آن شدند. بر اساس گزارش‌ها فرد مظنون به قتل اين سه جوان مسلمان، كريگ هيكس نام دارد كه خود را به پليس تسليم كرده و در حال حاضر بازداشت است. گفته مي‌شود كريگ هيكس پيشتر با همسايگان بر سر جاي پاركينگ مشاجره داشته است اما محمد ابوصالحه پدر دو دختر قرباني در مراسم تشييع و خاكسپاري فرزندانش گفت دختران محجبه او قرباني تنفر مذهبي شده‌اند. محمد ابوصالحه از باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا خواسته است تا پليس فدرال اف‌بي‌آي اين مساله را بررسي كند. در اين باره هنوز دولت امريكا واكنشي نداشته است اما كريس بلو، رييس پليس چپل‌هيل، كه پنجشنبه در مراسم تشييع جنازه قربانيان حضور يافته بود، وعده داد تحقيقات درباره اينكه آيا اين قتل‌ها با انگيزه مذهبي صورت گرفته است، ادامه دارد. كارن هيكس، همسر كريگ، گفته است اقدام شوهرش ربطي به مذهب قربانيان نداشته و او با همه يكسان برخورد مي‌كرده است. اما بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گويند هيكس در صفحه فيس‌بوك خود تصوير زيادي در انتقاد از مذهب منتشر مي‌كرد.
برخي رسانه‌ها هم از يك پست فيس‌بوكي هيكس نقل كرده‌اند كه وي نوشته است: «مردم مي‌گويند كه هيچ چيز نمي‌تواند مشكلات خاورميانه را حل كند، نه مذاكره، نه اسلحه، نه كمك مالي. من مي‌گويم يك راه‌حل وجود دارد و آن خداناباوري است.»
اما يك نكته بارز ديگر درباره انگيزه‌هاي احتمالي هيكس اين است كه جنايات او حالت اعدام داشته است. قاتل به سر هر نفر يك گلوله شليك كرده است.
هم‌اكنون در توييتر و فيس‌بوك هشتگ  #MuslimLivesMatter
 در حال چرخش است. اين هشتگ يادآور #BlackLivesMatter است كه پس از قتل نوجواني سياهپوست به ضرب گلوله پليس پديد آمده بود. اين قتل نگراني‌هاي مدافعان حقوق مسلمانان در امريكا را دوچندان كرده است. آنها مي‌گويند شاهد افزايش تهديدات عليه مسلمانان در هفته‌هاي اخير بوده‌اند. «شوراي روابط امريكايي اسلامي» هم به قتل سه دانشجوي مسلمان واكنش نشان داده و در بيانيه‌اي آن را براي امريكا غم‌انگيز توصيف كرده است. اما اين بحث دامنه دار، واكنش رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه را نيز برانگيخته و وي از همتاي امريكايي خود به خاطر اينكه نسبت به كشته شدن سه مسلمان در امريكا واكنشي نشان نداده انتقاد كرده است. اردوغان كه روز جمعه در مكزيكو مهمان دولت مكزيك بود، در يك نشست خبري مشترك با رييس‌جمهوري آن كشور با اشاره به اين واقعه، گفت كه سكوت باراك اوباما، رييس‌جمهوري، جو بايدن، معاون او و جان كري، وزير امور خارجه امريكا در مورد اين واقعه پرمعني است و افزود كه مقامات ارشد امريكايي مي‌بايست در قبال چنين حادثه‌اي    موضعگيري  مي‌كردند.
پيشتر با انتشار اخبار قتل در چپل‌هيل، روز چهارشنبه، كاخ سفيد، دفتر رييس‌جمهوري امريكا، با صدور بيانيه‌اي گفته بود كه براي اظهارنظر در مورد اين واقعه، در انتظار نتيجه تحقيقات پيرامون انگيزه قتل است.
لازم به ذكر است مراسم تشييع اجساد سه دانشجوي مسلمان روز پنجشنبه با حضور هزاران نفر در دانشگاه كاروليناي شمالي برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها هزاران نفر در اين مراسم حضور داشتند. پليس شمار افراد حاضر در اين مراسم را ۵۵۰۰ تن تخمين زده است. در مراسم‌ مختلف نيز از شب حادثه، هزاران تن از دانشجويان و شهروندان شهر چپل‌هيل با روشن كردن شمع ياد قربانيان را گرامي داشته اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون