• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3180 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن

كابوس كودتا براي مادورو ادامه دارد


امريكاي لاتين، ركورددار كودتا در جهان، يك بار ديگر درگير توطئه‌اي براي كودتا شده است، اين‌بار اما در ونزوئلا. نيكولاس مادورو رييس‌جمهوري اين كشور پنجشنبه شب در پرده تلويزيون‌هاي اين كشور حاضر شد و از توطئه‌اي خنثي شده عليه خود سخن گفت. او در نطقي تلويزيوني اعلام كرد كه اين توطئه كودتا عليه وي توسط ايالات متحده امريكا مورد حمايت قرار گرفته است كه شامل برنامه‌اي براي حمله به كاخ رياست‌جمهوري با يك جت جنگنده بوده است. مادورو در نطق خود گفت: دولت ايالات متحده پشت طرحي از بي‌ثباتي و كودتا در برابر ونزوئلا بوده است و من در اينجا آمده‌ام تا آن را محكوم كنم. اين كودتا عليه دموكراسي در كشور ما است تا ميهن ما را بي‌ثبات كند. مادورو همچنين در سخنراني خود افزود: اين تلاش براي استفاده از يك گروه از مقامات نيروي هوايي بوده است كه تحريك شده بودند تا اقدامي خشونت‌بار را صورت دهند. مادورو اگرچه اسم كسي را به طور مستقيم نبرد اما وي علاوه بر ايالات متحده گروه‌هاي مخالف دولت از جناح راست را جزو حاميان كودتا‌كنندگان معرفي كرد. با اين حال مادورو تاكيد كرد كه عوامل توطئه كودتا در ونزوئلا دستگير شده‌اند و اكنون در بازداشت به سر مي‌برند.
مادورو در تشريح طرح كودتا گفت كه بنا بوده است اين افراد از يك جت سوپر توكانو استفاده كنند تا در يك حمله برق‌آسا به كاخ رياست‌جمهوري ونزوئلا در هفته پيشرو يا در يك سخنراني عمومي رييس‌جمهور در ميان مردم اين عمليات را به اجرا دربياورند. همچنين مقر ساختمان شبكه teleSUR و وزارت دفاع ونزوئلا نيز جزو طرح حمله هوايي بوده‌اند. مادورو همچنين عنوان داشت كه ايالات متحده به اين مقام‌هاي نيروي هوايي ونزوئلا وعده ويزا، پول و مقام داده بود. با اين حال مي‌توان گفت كه اگرچه مادورو طي دو سال گذشته انتقادات تندي عليه ايالات متحده امريكا مطرح كرده بود اما اين نخستين‌بار بود كه اتهاماتي عليه دولت امريكا به صورت مستقيم در خصوص حمايت از براندازي مطرح كرده است. اما گفتني است مدت كوتاهي پس از مرگ هوگو چاوز رييس‌جمهور سابق ونزوئلا، نيكلاس مادورو مدعي شده بود رهبر سوسياليست ونزوئلا از سوي امريكا به سرطان مبتلا شده است. وي پس از پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري ونزوئلا در سال 2013 نيز قول داد تا از يك مشت آهنين در برابر هرگونه تلاش براي كودتا استفاده كند. او همچنين سال گذشته گروهي از ديپلمات‌هاي امريكايي و ماموران سيا و وزارت دفاع امريكا كه در ونزوئلا در حال فعاليت بودند را نيز به توطئه عليه خود متهم و آنها را نيز از كشور اخراج كرد. در طرف مقابل، وزارت امور خارجه امريكا بارها و بارها اتهامات رييس‌جمهور ونزوئلا را رد و اعلام كرده كه ادعايي كه مادورو عليه مقامات ايالات متحده در خصوص توطئه مطرح مي‌كند بي‌اساس و نادرست است.
اما در خصوص طرح موضوع كودتا در ونزوئلا يك نكته از اهميت وي‍ژه‌اي برخوردار است. ونزوئلا طي دو سال گذشته تاكنون با بحران شديد اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كند و اين بحران از سال گذشته با كاهش شديد قيمت بهاي نفت اين بحران رفته‌رفته عميق‌تر شد و اعتراض‌هاي شديد مردمي نيز برانگيخت كه در اين بين لئوپولدو لوپز يكي از رهبران اصلي مخالفان توسط دولت نيز دستگير شد و معترضان توسط نيروهاي امنيتي و پليس سركوب شدند. از هفته پيشين با عميق‌تر شدن بحران دولت ونزوئلا اعلام كرد با كاهش ارزش پول ونزوئلا نسبت به دلار سعي دارد تا بتواند پول بيشتري را به خزانه واريز كند تا از اين بحران خارج شود و اندكي از ركود تورمي كه ونزوئلا در حال حاضر با آن درگير است، بكاهد. اما منتقدان معتقدند كه اين كار كمكي به تورم بالاي 63 درصد ونزوئلا نخواهد كرد. موضوع وقتي پيچيده شد كه اندكي بعد از اعلام اين طرح به ناگاه مادورو در پرده‌هاي تلويزيون حاضر شد و خبر از يك كودتا با حمايت امريكا داد و حتي احزاب مخالف را نيز متهم به توطئه عليه وي مي‌داند.
در اين بين دو سناريو مطرح است. نخست اينكه دولت ونزوئلا پس از اعلام طرح اقتصادي خود قصد داشته است تا با اين اقدام جلوي هرگونه اقدام مخالفان خود را بگيرد. اما سناريوي بعدي را مي‌توان در طرف مقابل ديد كه مخالفان دولت نيز از فضاي به وجود آمده در شرايط بد اقتصادي قصد داشتند استفاده كنند تا دولت ونزوئلا را نيز سرنگون كنند.
با اين حال از ديدگاه برخي ناظران دوره كودتاهاي سريالي در امريكاي لاتين گذشته است و طرح هرگونه كودتا به هر طريقي امري غيرواقع‌بينانه خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون