• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3180 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن

رييس فدراسيون فوتبال ژاپن خود را لايق مجازات دانست

عذرخواهي و احساس خجالت بابت اقدام شتابزده

كنيا دايني، رييس فدراسيون فوتبال ژاپن روز جمعه اعلام كرد كه مسووليت كامل قرارداد با خاوير آگيري سرمربي 57 ساله مكزيكي را كه در ماه آگوست گذشته رخ داد و در ژانويه(ماه گذشته) با وجود برخي نتايج درخور، اخراج شد مي‌پذيرد. كميته فني فدراسيون فوتبال ژاپن از فدراسيون‌هايي است كه بر عقد قراردادها با سرمربي‌هاي خارجي نظارت دقيق دارد. اين فدراسيون پيش از اين با ديتمار كرايمر از آلمان غربي در سال 1960، هانز اوفت از هلند در سال 1992، فالكائو از برزيل در سال 1994، فليپ تروسيه از فرانسه در سال 1998، زيكو از برزيل در سال 2002، اويكا اوسيم از بوسني در سال 2006، آلبرتو زاكروني از ايتاليا در سال 2010 و اخيرا هم با خاوير آگيره از مكزيك در سال 2014 قرارداد بست اما تنها در مورد آخر آن هم به سبب كم دقتي در بررسي پرونده نامزد سرمربيگري تيم دچار اشتباه شد.
با اين حال كميته فني در شرايطي تابو مانند در ميانه سال پيش قرار گرفت، در حالي كه با آگيره بدون آنكه ماهيت مشكل را بداند(مشكلي كه با دادگاه‌هاي اسپانيايي داشت) با او قرارداد امضا كرد و اين مساله سبب اختلال در فهرست بازيكنان تيم ملي ژاپن شد و البته اختلالات ديگر در رابطه با فرآيند مناسب‌سازي تيم براي حضور در مقدماتي جام جهاني 2018 در ماه ژوئن آينده شد، اين مسائل، دايني رييس فدراسيون ژاپن را برآن داشت كه مجازات سخت تخفيف 50 درصدي از حقوق ماهيانه‌اش را براي مدت چهار ماه طلب كند.
او به خبرگزاري ژاپني «كيودو» گفت: «احساس خجالت مي‌كنيم از تصميم‌مان در انتخاب آگيره به عنوان سرمربي تيم ملي‌مان بدون اينكه به‌طور كافي از پرونده‌اش مطلع بوده باشيم؛ پس از دريافت اشتباه‌مان به سبب خشم بازيكنان و هواداران و شركت‌هاي رسانه‌اي و حاميان مالي، او را شتابزده اخراج كرديم؛ من و بقيه همكارانم در كميته فني مسووليت كامل را به عهده مي‌گيريم.» دايني پرونده آگيره را درس بزرگي دانست و تاكيد كرد كه بايد از آن آموخت. بايد ذكر كرد كه آگيره پيش از اين سرمربيگري 10 تيم را برعهده داشت و در دوران 20ساله سرمربيگري‌اش در تيم‌هاي مختلف، كارنامه درخوري را به جاي گذاشت. گفتني است كه تيم ملي فوتبال ژاپن با چهار عنوان قهرماني در مسابقات جام ملت‌هاي آسيا در سال‌هاي 1992، 2000، 2004و 2011 از ديدگاه تعداد قهرماني، ركورددار آسيا محسوب مي‌شود.
اين تيم در كارنامه خود پنج دوره صعود به جام جهاني و دو بار رسيدن به مرحله يك‌هشتم‌نهايي جام جهاني در سال‌هاي 2002 و 2010 و نايب قهرماني در جام كنفدراسيون‌ها 2001 را دارد و از پرافتخارترين تيم‌هاي ملي فوتبال آسيا در جهان محسوب مي‌شود. همچنين مدال برنز المپيك 1968 مكزيكوسيتي مهم‌ترين عنوان تيم ملي ژاپن در ميادين بين‌المللي فوتبال بوده است اما با توجه به آماتور بودن فوتبال در ژاپن، تا 30 سال بعد موفق به صعود به جام جهاني نشد.
تاسيس جي‌ليگ ليگ حرفه‌اي فوتبال ژاپن در سال 1993 كمك شاياني به قدرت گرفتن فوتبال ملي اين كشور كرد. فوتبال در ژاپن همپاي ساير مظاهر و نواحي مناسبات و موقعيات اجتماعي اين كشور، داراي برنامه‌هايي با لايه‌هاي مديريتي استراتژي، عملياتي، تاكتيكي و تكنيكي است. فدراسيون فوتبال ژاپن در حالي انتخاب آگيره را نامناسب مي‌داند كه تيم ملي اين كشور مانند تيم ملي ايران در مرحله يك چهارم نهايي به امارات باخت و نتوانست به جمع چهار تيم نهايي جام ملت‌ها راه پيدا كند اما تفاوت رفتاري مديران فوتبال ژاپن با ايران در گزارشي كه امروز در رسانه‌هاي شرقي منتشر شده خود گواه خيلي مسائل است.
 مسوولان ژاپني از اينكه چنين انتخابي كرده علاوه بر اينكه به راحتي پشيماني خود را نشان مي‌دهند بلكه عذرخواهي هم مي‌كنند اما در ايران شرايط به گونه ديگري پيش مي‌رود. و نه تنها مديران فدراسيون بابت ناكامي تمامي تيم‌هاي ملي در بازي‌هاي آسيايي عذرخواهي نكردند، بلكه هنوز تكليف همكاري با كارلوس كي‌روش مشخص نيست و هيچ برنامه‌ريزي دقيق و مناسبي براي تيم ملي انجام نشده است. به‌راستي تفاوت تيم حذف شده ژاپن با ايران كه در يك مرحله چنين اتفاقي افتاد در چه بوده كه اينچنين مسوولان ژاپن را به فكر واداشته اما در ايران ما به دنبال جنگ رسانه‌اي بين كي‌روش و مربيان ايراني هستيم و كار به جايي مي‌رسد كه كميته اخلاق را مجبور به ورود پيدا كردن مي‌كند و به هر دو طرف اخطار مي‌دهد كه مراقب صحبت‌هاي خود باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون