• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3901 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۹ شهريور

در پي فرمان رهبر انقلاب درباره منع تبعيض بين اقوام و مذاهب

تشكر مولوي عبدالحميد از رهبرانقلاب

گروه سياسي| پاسخ مهمي كه دفتر مقام معظم رهبري روز چهارشنبه هفته گذشته در پاسخ به مولوي عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان منتشر كرد با واكنش‌هاي مهمي روبه‌رو بود. مهم‌تر از همه آنكه در ساعات پاياني چهارشنبه شب مولوي عبدالحميد در نامه‌اي به مقام معظم رهبري از ايشان تشكر و تاكيد كرد كه: « اين فرمان، تكليف شرعي و قانوني همه مسوولان لشكري و كشوري و اركان نظام اسلامي را در راستاي اجراي عدالت و نگاه يكسان بين همه اقوام و مذاهب تبيين و حجت را بر همه تمام كرده است.» موضوعي كه نشان مي‌دهد مولوي عبدالحميد امام جمعه‌اي كه براي اهل سنت بسيار محبوب است حالا در انتظار عملي شدن نظر مقام معظم رهبري در بخش‌هاي مختلف نظام است تا اهل سنت نيز در تصميم‌گيري و اجرا شريك باشند. علاوه بر نامه مولوي عبدالحميد، نشريه اينترنتي هفتگي نزديك به پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري هم تحليلي در مورد پاسخ رهبري به نامه مولوي عبدالحميد نوشت و آن را چيز تازه‌اي ندانسته و آن را منطبق با قانون اساسي كشور دانست.
بدخواهان ايران اسلامي را مايوس كرديد
امام جمعه اهل سنت زاهدان با ارسال نامه‌اي به محضر رهبر معظم انقلاب، از «فرمان تاريخي، حكيمانه و فصل‌الخطاب» ايشان تشكر و قدرداني كرد. به گزارش ايلنا، متن نامه تشكرآميز مولانا عبدالحميد از مقام معظم رهبري بدين شرح است:
محضر مبارك رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ـ دامت بركاتهم
السلام عليكم و رحمـ[‌الله و بركاته
احتراما، فرمان تاريخي، حكيمانه و فصل‌الخطاب آن رهبر فرزانه در شرايط حساس منطقه و كشور كه طي نامه شماره ۳۲۶۶۳۰/۱ مورخ ۹۶/۰۵/۳۱ به وسيله رييس دفتر محترم حضرتعالي در پاسخ به نامه شماره ۹۶/۳۳۷ مورخ ۹۶/۰۵/۱۱ اينجانب صادر و ابلاغ گرديد، مايوس‌كننده بدخواهان ايران اسلامي و مايه مسرت ملت عزيز ايران و از باقيات صالحات معظم له و موجب همبستگي ملي و امنيت پايدار خواهد بود. اين فرمان، تكليف شرعي و قانوني همه مسوولان لشكري و كشوري و اركان نظام اسلامي را در راستاي اجراي عدالت و نگاه يكسان بين همه اقوام و مذاهب تبيين و حجت را بر همه تمام كرده است. وظيفه خود مي‌دانم از اين دستور صريح و ماندگار آن رهبر دلسوز و خردمند صميمانه سپاسگزاري و قدرداني نمايم و اميدوارم مديران محترم كشور در سطوح مختلف اين پيام روشن و خداپسندانه را چراغ راهشان قرار دهند و نسبت به رفع هر نوع تبعيض و نابرابري بين مردم شريف ايران كه همه به منزله اعضاي يك خانواده‌اند اقدام نمايند. سلامتي و طول عمر همراه با موفقيت را براي آن زعيم عاليقدر مسألت دارم.
پيام‌هاي نامه رهبر انقلاب به مولوي عبدالحميد
در اين ميان اما نشريه خط حزب‌الله متعلق به پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمي خامنه‌اي كه به صورت هفتگي و اينترنتي منتشر مي‌شود هم در شماره اين هفته خود، در يادداشتي با عنوان «پيام‌هاي نامه رهبر انقلاب به مولوي عبدالحميد» به بررسي اين موضوع پرداخته است. در بخشي از اين يادداشت با اشاره به سير اين نامه‌نگاري تصريح شده است: «همان‌گونه كه از محتواي نامه رهبر انقلاب استنباط مي‌شود، پاسخ ايشان برخاسته از معارف ديني و قانون اساسي كشور، و سياست هميشگي جمهوري اسلامي از ابتدا تا به امروز بوده و چيز جديدي نيست. به عنوان‌مثال، در بخشي از اصل دوازدهم قانون اساسي چنين آمده است: «... مذاهب‏ ديگر اسلامي‏ اعم‏ از حنفي‏، شافعي‏، مالكي‏، حنبلي‏ و زيدي‏ داراي‏ احترام‏ كامل‏ مي‏باشند و پيروان‏ اين‏ مذاهب‏ در انجام‏ مراسم‏ مذهبي‏، طبق‏ فقه‏ خودشان‏ آزادند و در تعليم‏ و تربيت‏ ديني‏ و احوال‏ شخصيه‏ (ازدواج‏، طلاق‏، ارث‏ و وصيت‏) و دعاوي‏ مربوط به‏ آن‏ در دادگاه‌ها رسميت‏ دارند و در هر منطقه‌اي‏ كه‏ پيروان‏ هر يك‏ از اين‏ مذاهب‏ اكثريت‏ داشته‏ باشند، مقررات‏ محلي‏ در حدود اختيارات‏ شوراها بر طبق‏ آن‏ مذهب‏ خواهد بود، با حفظ حقوق‏ پيروان‏ ساير مذاهب‏. » از اين بخش از قانون اساسي صراحتا استنباط مي‌شود كه سياستگذاري نظام اسلامي بر مبناي عدم تبعيض و نابرابري بين مذاهب و اقوام است. موضوعي كه همواره در چهل سال اخير پيگيري شده است.» همچنين در ادامه اين يادداشت تاكيد شده است: «از سويي ديگر، سيره رهبران انقلاب اسلامي (امام خميني و آيت‌الله خامنه‌اي) نيز مويد همين مطلب است كه آنها در امر حكومت‌داري، تفاوتي بين مذاهب و حتي اديان مختلف قائل نبوده و همه را جزو خانواده بزرگ ايران عزيز مي‌دانند. براي مثال امام خميني در پيامي در تاريخ 9 فروردين سال 1358 تاكيد مي‌كنند كه: «هيچ فرقي بين طوايف مسلمين در حقوق سياسي و اجتماعي و غير آن نيست. » حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز پيش از پيروزي انقلاب اسلامي از پرچمداران و داعيه‌داران وحدت بين مذاهب اسلامي بوده و پس از انقلاب نيز اين نگاه اعتقادي را پي گرفته‌اند. رويدادهاي دوران تبعيد در ايرانشهر در سيستان و بلوچستان، دستور پخش اذان اهل سنت از راديوي استان كردستان (با وجود آنكه مطابق قانون اساسي، مذهب رسمي كشور، شيعه اثني عشري است)، تعيين نماينده اهل سنت، تاسيس مجمع‌ تقريب بين مذاهب و اتخاذ راهبرد دايمي وحدت اسلامي، فتواي تاريخي در خصوص ممنوعيت توهين به مقدسات اهل سنت، يا حتي حضور مستمر ايشان در منزل خانواده شهداي ساير اديان، مويدات و شواهدي است براي اهتمام رهبر انقلاب به اين امر مهم.» در بخش پاياني اين يادداشت تاكيد شده است: «در اين ميان البته همچنان‌كه رهبر انقلاب به مولوي عبدالحميد تصريح فرمودند، نبايد به دشمنان بيروني و خناسان داخلي اجازه داد كه با طرح‌ها و نقشه‌هاي خود، مانع وحدت بين دو مذهب شوند و آنجا كه دشمن درصدد ايجاد تفرقه در كشور به بهانه‌هاي واهي مذهبي است، ‌بايد با او به طور دقيق، صريح و شفاف مرزبندي كرده و با هر عامل برهم‌زننده وحدت و امنيت كشور به مقابله برخاست.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها