• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3901 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۹ شهريور

۵۰ درصد دختران در استان‌هاي مرزي از تحصيل باز مي‌مانند

«۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه در استان‌هاي مرزي به دلايل مختلف ترك تحصيل مي‌كنند كه يكي از اين دلايل ازدواج زودهنگام است. » معاون امور ابتدايي آموزش و پرورش گفت كه تلويزيون به عنوان رسانه ملي بسيار قدرتمند است و از صدا و سيما خواست به جاي برنامه‌هايي مانند تبليغ براي كلاس‌هاي كنكور و تست‌زني قسمتي از برنامه‌هايش را به فرهنگ‌سازي و آگاه‌سازي مردم به خصوص براي مناطق محروم اختصاص دهد.
رضوان حكيم‌زاده به ايلنا گفته است كه در برخي خانواده‌ها به خصوص در شهرهاي كوچك كودكان بازوي كار خانواده محسوب مي‌شوند و اين يكي از دلايل محروميت آنها از تحصيل است و در برخي نقاط هم مسائل فرهنگي ايجاد مانع مي‌كند: « به‌طور مثال در فصل برداشت محصول اين كودكان بايد در كنار خانواده‌ها باشند كه شايد انعطاف‌پذيري در زمان و مكان آموزش بتواند اين مساله را حل كند يا در برخي استان‌ها به دليل تعصباتي كه وجود دارد، ممكن است دختران‌شان را به مدارس مختلط يا جايي كه معلم خانم ندارد، نفرستند. در برخي از روستاها به دليل دور بودن مدرسه فرزندان‌شان را به ‌رغم وجود وسيله حمل و نقل به مدرسه نمي‌فرستند. ما در بازديد‌هايي كه از مناطق مختلف كشور داشتيم به دلايل متعددي براي بازماندن كودكان از تحصيل رسيديم. » به گفته او دبيرخانه مناطق محروم در چهار استان كشور به صورت نقطه به نقطه دلايل بازماندن كودكان از تحصيل را شناسايي و بررسي مي‌كند: « در برخي از بخش‌هاي استان‌هاي محروم نيز شرايط تحصيل مهياست و ميانگين‌ها به ما كمك نمي‌كند؛ بنابراين اين موضوع به شكل نقطه‌اي با محورهاي مختلفي از جمله نبود يا كمبود امكانات تحصيلي، دلايل فرهنگي و تعصبي يا ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان دختر بررسي شد.» حكيم‌زاده با تاكيد بر نقش رسانه‌ها براي فرهنگ‌سازي در رابطه با ازدواج زودهنگام كودكان گفت: قطعا تلويزيون به عنوان رسانه ملي بسيار قدرتمند است و به جاي برنامه‌هايي مانند تبليغ براي كلاس‌هاي كنكور و تست‌زني قسمتي از برنامه‌هايش را به فرهنگ‌سازي و آگاه‌سازي مردم به خصوص براي مناطق محروم اختصاص دهد و براي توانمندي دختران و زنان كه چه نقشي مي‌توانند در تربيت نسل داشته باشند، مي‌تواند بسيار موثر باشد.
معاون امور ابتدايي آموزش و پرورش روي بازماندن دختران در مناطق مرزي از ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر از مقطع ابتدايي به صورت خاص اشاره كرد: «آموزش و پرورش در تلاش است كه همه امكانات را براي تحصيل واجب التعليمي‌ها فراهم كند. اكثريت دانش‌آموزاني كه ازدواج مي‌كنند بيشتر در دوره متوسطه هستند و ما در مناطق محروم پوشش ابتدايي بسيار بهتري نسبت به پوشش متوسطه داريم. در بسياري از استان‌هاي مرزي، نرخ پوشش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه حدود 50 درصد است يعني 40 تا 50 درصد دانش‌آموزان اين مقطع در مدرسه حضور ندارند و اين آمار، تكان‌دهنده است. »
پيش از اين يكي از دلايلي كه به خصوص در مناطق مرزي سبب مي‌شد تا بخشي از كودكان از تحصيل بازمانند، موضوع نداشتن شناسنامه بود. چندي پيش رييس سازمان نهضت سوادآموزي گفت: «يكي از معضلات پيش روي ما افرادي هستند كه شناسنامه ندارند چرا كه احراز هويت و هزينه دوره‌ها براي اين افراد قابل شناسايي نيست و به همين خاطر براي حضور در مدرسه با مشكل مواجه هستند. اين مساله موجب شده تا از دادگستري و همچنين كنوانسيون حقوق كودك براي پيگيري روند ارايه شناسنامه كمك بگيريم. كودكاني كه شناسنامه ندارند براي احراز هويت و حضور در كلاس‌هاي درس يا دوره‌هاي سوادآموزي با مشكل مواجه هستند و امكان شناسايي آنها به سادگي وجود ندارد. » اما سه روز پيش وزير آموزش و پرورش در صفحه توييتر خود نوشت: «با هماهنگي وزارت كشور تمام كودكاني كه مدرك هويتي ندارند مي‌توانند با مراجعه به فرمانداري‌ها كارت تحصيل دريافت كنند. » هنوز در مورد جزييات اين هماهنگي صحبتي به ميان نيامده اما در صورت عملي شدن آن از ميزان كودكاني كه به دليل نداشتن شناسنامه از تحصيل بازمي‌مانند كاسته خواهد شد.
اين سري اقدامات آموزش و پرورش در راستاي اقداماتي است كه براي سوق دادن تعداد بيشتري از كودكان به سمت تحصيل است. در دو سال گذشته هم موضوع پيگيري قضايي ممانعت از تحصيل كودكان در سن تحصيل توسط والدين مطرح شد. سال گذشته علي باقرزاده، رييس سازمان نهضت سوادآموزي خبر داد كه ظرف سال‌هاي 93 تا 95، با ۷۰۰ والديني كه مانع تحصيل فرزندان‌شان شدند، برخورد شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها