• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3901 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۹ شهريور

افتخارآفريني دنباله‌دار كشتي فرنگي ايران در دنيا

درخشش نوجوانان اين‌بار در يونان

وحيد جعفري- آتن

 

مسابقات جهاني كشتي در رده‌ سني نوجوانان در آتن، پايتخت يونان در حال برگزاري است. در ابتداي مسابقات، رقابت‌هاي كشتي فرنگي برگزار شد و حالا در روزهاي پاياني شاهد رقابت آزادكاران هستيم. تيم ملي كشتي فرنگي نوجوانان ايران در اين دوره از مسابقات توانست عنوان نايب‌قهرماني را ازآن خود كند. اين تيم كه سال گذشته قهرمان جهان شده بود با حضور مجدد روي يكي از سكوهاي سه‌گانه قهرماني نشان داد كه اين رشته در مسير درست حركت كرده و با ثبات‌تر از هر زمان فعاليت خود را دنبال مي‌كند. ماندن در كورس قهرماني كار آساني نيست اما كشتي فرنگي ايران با پشتوانه‌هايي كه حالا دارد و البته برنامه‌ريزي مناسب فدراسيون و تلاش مردان فني اين رشته، توانسته است در چند سال گذشته بهتر از هر زمان ديگري كسب افتخار كند و موفقيت‌هاي بزرگ و ماندگاري را به ثبت برساند. همين امسال تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي ايران در رده‌هاي سني مختلف توانستند روي سكوهاي جهاني قرار گيرند.
قهرماني‌هاي كشتي فرنگي با كسب يك ركورد تاريخي براي اين رشته همراه بود و براي نخستين بار تيم ملي كشتي فرنگي جوانان در شهر تامپره فنلاند در جايگاه نخست رقابت‌هاي جهاني قرار گرفت و تيم‌هاي بزرگسالان و نوجوانان نيز توانستند در جايگاه دوم جهان بايستند و سكوهاي جهاني را از آن خود كنند. همچنين براي نخستين بار در تاريخ كشتي فرنگي ايران، تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي در رده‌هاي سني مختلف توانستند يك عنوان قهرماني و دو نايب قهرماني به دست بياورند و در هر سه رده سني جزو دو تيم برتر دنيا شوند.
تيم ملي نوجوانان ايران با شوكي بزرگ راهي رقابت‌هاي جهاني يونان شد؛ اين تيم در آستانه حضور در آتن به دلايل انضباطي سرمربي و سرپرست خود را بركنار شده ديد تا نوجوانان ايران بدون عليرضا لرستاني و موسي طباطبايي به مسابقات جهاني بروند. اين تيم با هدايت مربيان جوان خود از جمله مهدي محمدي و البته حضور فرد باتجربه‌اي چون حسن بابك به عنوان مدير تيم‌هاي ملي پايه، پا روي تشك‌هاي آتن گذاشت و در سالني كه يادآور خاطرات المپيك ۲۰۰۴ آتن بود، توانست با درخشش نوجوانان ايران روي سكوي دوم جهان جاي گيرد. در پايان اين رقابت‌ها روسيه با يك طلا، يك نقره و ۴ برنز به عنوان قهرماني رسيد، ايران با ۲ طلا، يك نقره و ۲ برنز دوم شد و اوكراين نيز با ۳ طلا، يك نقره و يك برنز بر سكوي سوم ايستاد. در اين تيم ايران عملكرد دو فرنگي‌كار انديمشكي بهتر از ساير كشتي‌گيران بود. محسن مدهني و مهران سعادتي‌فرد هر دو به طلاي مسابقات دست يافتند و با كشتي‌هاي زيباي خود بارها تماشاگران حاضر در ورزشگاه را به وجد آوردند. مدهني يكي پس از ديگري و با صلابت رقباي خود را شكست داد و به مدال زرين مسابقات بوسه زد تا ثابت كند كه كشتي فرنگي ايران از چنين پشتوانه‌هاي قابل اتكايي برخوردار است. سعادتي‌فرد هم با حواس جمع فرا‌تر از يك نوجوان كشتي گرفت و‌ كلاس بالاي كشتي خود را به رقبا ديكته كرد تا روي سكوي شماره يك بايستد. مصطفي كايدخورده پسر نقره‌اي ايران در اين مسابقات بود، هرچند او نيز مي‌توانست سومين طلايي ايران باشد؛ اما با بداقبالي و تصميم سليقه‌اي داوران طلاي مسابقات را از دست داد. مجتبي حسيني نوجوان آملي كه سوداي جايگزين شدن قاسم رضايي قهرمان المپيك را در سر مي‌پروراند با نمايش مناسب خود به مدال برنز رسيد تا به هدف خود نزديك‌تر شود. محمد نصرتي هم ديگر برنزي ايران بود. او در اين مسابقات تنها به نماينده تركيه كه قهرمان شد با حساب يك بر يك باخت؛ كشتي‌گيري كه پيش از اين با اختلاف بالا مغلوب نماينده كشورمان شده بود؛ اما در اين مسابقات فقط و فقط براي طلا آمده بود تا مدالي كه حق مسلم نصرتي بود را به سينه بزند.
سرمربي جوان و باتجربه براي نوجوانان انتخاب مي‌كنيم
حسن بابك، سرمربي موقت تيم ملي كشتي فرنگي نوجوانان ايران درباره نايب‌قهرماني تيم كشورمان گفت: كشتي ايران همواره استحقاق و توانايي ايستادن بر سكوي جهاني را دارد و مهم اين است كه كشتي‌گيران ما به توانايي خود ايمان داشته باشند و با انگيزه زياد براي كسب موفقيت تلاش كنند. ما مي‌توانستيم عنوان قهرماني را به دست بياوريم اما متاسفانه دو كشتي‌گير سبك وزن ما كه از شانس‌هاي مسلم كسب مدال بودند نتوانستند در حد انتظار ظاهر شوند. البته از كسب نايب قهرماني رقابت‌هاي جهاني راضي هستيم و خدا را شكر مي‌كنيم. هر چند كه تيم روسيه بر سكوي قهرماني ايستاد، اما آنها با يك مدال طلا قهرمان شدند ولي ما با دو مدال طلا نايب قهرمان شديم. معتقدم كشتي‌گيران ايران در همه رده‌هاي سني از جمله نوجوانان همواره اين شايستگي را دارند كه بر سكوي جهاني قرار بگيرند و كشتي‌گيران ما بايد بدانند نام ايران در جهان، بزرگ است و بايد قدر اين موقعيت را بدانند. هدف ما اين است كه نتايج رده‌هاي پايه كشتي فرنگي در سال‌هاي بعد بدون نوسان باشد و ما همواره جزو سه تيم برتر دنيا باشيم. اميدوارم مردم ايران با كسب عنوان نايب قهرماني جهان توسط آينده‌سازان كشتي ايران شاد شده باشند و اين نتيجه را از ما قبول كنند. از مسوولان ورزش درخواست دارم اين نوجوانان افتخارآفرين را كه بدون هيچ توقع و چشمداشتي با كمترين خواسته به اين افتخار بزرگ رسيدند مورد حمايت قرار دهند چرا كه آينده ورزش ايران توسط همين نوجوانان ساخته خواهد شد. همانطور كه در جريان هستيد تيم نوجوانان در حال حاضر سرمربي ندارد از همين رو در نخستين فرصت درخصوص سرمربي اين تيم تصميم‌گيري مي‌كنيم. قصد داريم فردي جوان و باانرژي كه تجربه كافي داشته باشد را به عنوان سرمربي انتخاب كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها