• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3910 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ شهريور

يهودستيزي، اين‌بار از نوع آلماني!

محمود فاضلي

هر ازچندي يهودستيزي در ميان كشورهاي اروپايي و حتي در ميان كشورهايي كه داراي اقليت اندكي از يهوديان هستند، شدت مي‌گيرد. اين حملات معمولا به انجمن‌ها و تشكل‌هاي يهودي يا مراكز اقتصادي و تجاري آنها صورت مي‌گيرد.
پديده يهودي‌ستيزي در سال 1933 براي نخستين‌بار در تاريخ به عنوان يك دكترين، در دولتي اعلام شد كه در آن افراطي‌ترين حزب ضديهود به رهبري هيتلر، به قدرت رسيده‌ بود. اقدامات اين دولت از بايكوت مغازه‌داران يهودي و فعاليت‌هاي اقتصادي آنها آغاز شد. در سال 1935 به دنبال تصويب «قوانين نورنبرگ»، تبعيضات اجتماعي برپايه تفاوت خوني ميان آلمان‌ها و يهودي‌ها تصريح شد و يهوديان در قانون به عنوان شهروندان درجه دوم معرفي شدند. طبق اين قوانين، ازدواج يهوديان با شهروندان غيريهودي با هدف حفاظت از خون و شرافت آلماني ممنوع شد. سلب اجازه كار از پزشكان و وكلاي يهودي، ممنوعيت ورود كودكان يهودي به مدارس آلماني، نصب علامت يهودي روي كارت شناسايي همه يهوديان تا سال 1938، زمينه را براي يورش‌ نيروهاي ضربتي رايش سوم عليه يهوديان فراهم آورد. با مهاجرت گروه‌هاي وسيعي از يهوديان، دست نازي‌ها براي ادامه سركوب يهوديان بازتر شد. يهوديان ادعا مي‌كنند آخرين مرحله تعقيب و سركوب آنها بيرون راندن اجباري يهوديان از آلمان به شرق اروپا و به قتل رسانيدن سيستماتيك آنها از سال 1941 بوده است.
براساس آمارهاي مراكز مختلف اروپا كه در جوامع آماري يهوديان اروپا انجام گرفته است، يهودستيزي در سال‌هاي اخير رو به افزايش گذاشته‌ و از هر 5 يهودي يك نفر مورد حملات فيزيكي يا توهين‌هاي مذهبي قرار گرفته است. از دلايل اين افزايش يهودستيزي در ميان اروپاييان، رفتار رژيم اسراييل در نزاع با اعراب و به خصوص با شدت گرفتن سركوب فلسطيني‌ها از سال‌هاي دهه 2000 و 2010 ميلادي بوده است و جالب‌تر اينكه اين افزايش در ميان كشورهاي غرب اروپا بيشتر مشاهده مي‌شود. در ميان كشورهاي غربي معمولا سالانه موارد متعددي از يهودستيزي گزارش مي‌شود. بسياري معتقدند چنين فضايي عليه ساير مذاهب و اقليت‌ها به ويژه مسلمانان در اين كشورها نيز ديده مي‌شود اما جوامع يهودي ضمن مظلوم‌نمايي تلاش دارند از دولت‌هاي غربي امتيازات امنيتي و اجتماعي بيشتري دريافت كنند. طبق گزارش منتشره در روزنامه آلماني «دي‌ولت» بر اساس نتايج به دست آمده از يك مطالعه جديد، تعداد زيادي از يهوديان در آلمان معتقدند يهودستيزي در آلمان افزايش يافته است. سه‌چهارم كساني كه در اين همه‌پرسي شركت‌ كرده‌اند، يهودستيزي را مشكل بزرگي ارزيابي مي‌كنند. 62 درصد از پانصد يهودي‌اي كه در اين مطالعه شركت كردند، مدعي‌اند طي 12 ماه گذشته شاهد يهودستيزي در قالب «اشارات پنهان» بوده‌اند. بر اين اساس، به 29 درصد توهين شده و سه درصد نيز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. طبق اين تحقيق 60 درصد تاكيد مي‌كنند كه به فكر ترك آلمان افتاده‌اند، چون ديگر به عنوان يهودي احساس امنيت نمي‌كنند.
بيش از نيمي از اين يهوديان، با ديدي انتقادي به مهاجرت‌هاي دو سال اخير به آلمان مي‌نگرند و 70 درصد نگرانند كه يهودستيزي در آلمان به اين دليل كه بسياري از پناهجوياني كه وارد اين كشور شده‌اند، ديدگاه‌هاي يهودستيزانه دارند، باز هم افزايش يابد. 56 درصد اين افراد نگران شدت گرفتن حملات بدني به يهوديان يا حمله به تاسيسات يهودي توسط پناهجويان هستند. در اين مطالعه اعلام شده است «بسياري از يهوديان در آلمان جرأت نمي‌كنند، در ملأعام به اعتقادات خود عمل كنند و ترس از اينكه قرباني خشونت رواني يا فيزيكي شوند، بسيار بالاست.»
در اين مطالعه شركت‌كنندگان يهودي‌ فضاي كنوني آلمان را پرتنش دانسته و بيشتر نگران تشديد يهودستيزي و حملات فيزيكي توسط پناهجويان هستند. آنها همزمان انتظار پيامدهاي مثبت كمتري به واسطه مهاجرت را دارند و با شدت كمتري بيان مي‌كنند كه يهودستيزي بدون پناهجويان در آلمان يك مشكل به شمار مي‌رود. آنها ادعا دارند احساس ناامني مي‌كنند، چون تبعيض در نقاط بسياري صورت مي‌گيرد. آنها همچنين مدعي‌اند يهوديان در مدارس با اشكال خصمانه يهودستيزي روبه‌رو مي‌شوند. حملات تحريك‌آميز با اظهارات مثبت درباره دوران نازي‌ها يا مواضع شديد ضداسراييلي توسط دانش‌آموزان و برخي از نيروهاي آموزشي بارها تكرار شده است. اخيرا دبيركل حزب سوسيال‌دموكرات‌آلمان به خاطر شدت گرفتن اعمال يهودستيزانه در آلمان، زنگ خطر را به صدا درمي‌آورد. از ديدگاه او، يهودستيزي «معضلي عظيم» است و «راستگرايان افراطي و نئونازي‌ها، يهوديان را تهديد مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون