درباره يك تيزر با نزديك 4 ميليون بيننده در دو روز
وقتي تبليغات اوباما را مردي ساده ميكند
نازنين متيننيا
«كارهايي كه همه انجام ميدهند، اما هيچوقت درباره آن صحبت نميكنند»، موضوع يك تيزر ساده است كه ميخواهد طرح بيمه عمومي را تبليغ كند. اما اتفاق آنجايي ميافتد كه يكي از بازيگران اين تيزر، باراك اوباماست؛ رييسجمهور امريكا كه بدون هيچ جديت و در نقش يك آدم ساده، جلوي آيينه ايستاده و ادا در ميآورد، از خودش سلفي ميگيرد و تلاش ميكند تا يك بيسكوييت بزرگ را با شير داخل ليوان، خيس كند و بخورد؛ كارهايي كه نه فقط مردم امريكا كه همه آدمهاي مختلف در سرتاسر جهان، ممكن است هرروز انجام دهند و هيچوقت هم با كسي درباره آن حرف نزنند. همين سادگي و البته تيزهوشي سازندگان اين تيزر باعث شده تا در دو روز اول انتشار اين تيزر در سايت بازفيد، سه ميليون و هشتصد و هفت هزار و صد و هفتاد و دو نفر آن را ببينند و در يوتيوب هم فعلا آمار بازديدكنندگان به 20 هزار نفر برسد. رقمي كه براي دو روز، رقم بالا و مهمي است و از موفقيت سازندگان اين تيزر خبر ميدهد و پيشبيني ميشود آمار بازديدكنندگان در روزهاي آينده بيشتر شود و تقريبا نهتنها مردم امريكا، كه اكثريت كاربران جهاني اينترنت، رييسجمهور امريكا را در نقش مردي ساده و خارج از چارچوبهاي رياستجمهوري ببينند و به حركات و رفتارش در تنهايي بخندند و به سادگي بپذيرند كه او هم آدمي ساده است و حتي ميتواند اشتباه كند. اتفاقي كه يكي از اهداف مهم و اصلي اين تيزر است و با يك تيزهوشي ساده و خلاقيت بدون مرز و البته همراهي شخص اوباما، تحقق يافته. اتفاقي كه گاهي حتي با كمپينهاي بزرگ تبليغاتي، شعارهاي بزرگ و دهانپركن و... هم به همين راحتيها به دست نميآيد و گاهي هم حتي ممكن است باعث انزجار اذهان عمومي شود و برخلاف هدف اصلي، اتهامهايي مثل رياكاري و دروغ را به همراه بياورد. اما سازندگان اين تيزر، آن را از رسيدن به اين نقطه، نجات دادهاند و راهي براي توجه از زاويهاي متفاوت پيدا كردهاند. زاويه متفاوت و اتفاقي شبيه همان هدف اوليه همكاران و دوستان مشاور رييسجمهوري كه تابستان امسال عكس او را در خانه و در هنگام تماشاي بازي تيمملي فوتبال ايران و آرژانتين، در سايتهاي مجازي گذاشتند. نتيجه، انتقاد كاربران اينترنتي از فضاي مصنوعي بود كه به سختي ميشد آن را به عنوان خانه رييسجمهور و همراهياش به عنوان يك ايراني با فوتبال پذيرفت؛ در ميان آن نظرات، هيچكس نسبت به علاقه و توجه رييسجمهور نسبت به تيمملي فوتبال ايران و آن بازي حساس شكي نداشت و همه سوالها و انتقادها، نسبت به تيمي بود كه مسووليت كارهاي رسانهاي را دارد و حواسش نيست كه در دنياي گسترده اين روزها، چنين عكس سادهاي نميتواند همذاتپنداري و همدلي ايجاد كند. نكتهاي كه سازندگان تيزر «كارهايي كه همه انجام ميدهند، اما هيچوقت درباره آن صحبت نميكنند»، به خوبي آن را ياد گرفتهاند و از آن استفاده ميكنند. شايد حالا ديگر وقتش رسيده كه در همچنين جهاني با اينهمه خلاقيت و تيزهوشي، از اين اتفاق درسي تازه گرفت؛ درسي كه ميگويد در جهان بزرگ تبليغات، هيچچيز در ابعاد تيزرها و آگهيهاي وطني ما با شيوه نگارش و آييننامههاي صدا و سيمايي نيست و همين دنياي پر از هوش و استعداد و تاثيرگذاري است كه ميتواند به راحتي از رييسجمهور امريكا، مردي ساده و خودي بسازد و يك جهان را تحتتاثير قرار دهد.