• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3925 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۸ مهر

پنجمين دوپينگ و احتمال محروميت سنگين براي تكواندو‌

حميد رعنا

دوپينگ؛ فدراسيون تكواندو ايران همين يكي را كم داشت، تا شرايط نه چندان مناسبش در ماه‌ها و سال‌هاي اخير نامناسب‌تر هم شود و جالب اينكه ديواري كوتاه‌تر از ديوار ورزشكار نونهال دوپينگي هم پيدا نكرده و همه كاسه و كوزه‌ها را بر سر پدر تكواندوكار شكسته‌ و انگار نه انگار كه اين ملي پوش توسط فدراسيون راهي مسابقات جهاني شده است.  با تاييد دوپينگ ملي‌پوش تكواندوي نونهال ايران از سوي يوسف كرمي، مدير فني تيم‌ ‌ملي تكواندو نونهالان در مسابقات جهاني 2017، اين پنجمين دوپينگ تكواندوي ايران در فهرست محرومان فدراسيون جهاني به حساب مي‌آيد و بر اساس قوانين فدراسيون جهاني تكواندو، اگر فدراسيون ايران مرتكب يك دوپينگ ديگر شود، با محروميت دو ساله يا حتي سلب حق عضويت در فدراسيون جهاني به مدت چهار سال مواجه خواهد شد. در قانون ضد دوپينگ فدراسيون جهاني آمده است: «چهار يا بيشتر از چهار تخطي از قوانين ضد دوپينگ كه توسط ورزشكاران يك فدراسيون در 12 ماه صورت گيرد، فدراسيون جهاني تكواندو مي‌تواند محروميت رسمي دو ساله از حضور در كليه مسابقات رسمي و بين‌المللي را براي آن فدراسيون ملي در نظر گيرد. » در قانون ديگر فدراسيون جهاني نيز آمده است: «اگر چهار يا بيشتر از چهار بار تخطي از قوانين دوپينگ توسط ورزشكاران يك كشور رخ دهد، علاوه بر محروميت بالا، فدراسيون جهاني تكواندو مي‌تواند عضويت آن فدراسيون ملي را تا چهار سال به حالت تعليق در آورد.»
 پيش از اين ايران در فهرست دوپينگ فدراسيون جهاني تكواندو بيشترين نفرات را داشته و نام چهار ورزشكار به صورت رسمي جزو 17 دوپينگي‌ كشورهاي جهان به شرح زير ثبت شده است: كميل دل‌پاك – تاريخ محروميت 20/2/2016. سيد مهران قوام ـ تاريخ محروميت 20/2/2016. اميد عميدي ـ تاريخ محروميت 20/2/2016. عليرضا درويش پور ـ تاريخ محروميت 14/4/2017.  اگر محروميت پنجم (دوپينگ اخير ملي‌پوش نونهال) نيز براي تكواندوي ايران ثبت شود در مدت 12 ماه سه دوپينگي به نام ورزش ايران در فدراسيون جهاني تكواندو ثبت مي‌شود و اگر يك ورزشكار ديگر دوپينگي شود، محروميت‌هاي سنگيني شامل حال تكواندوي ايران خواهد شد. باري، تكواندوي ايران شانس آورده تاريخ دوپينگ كميل دل‌پاك و سيد مهران قوام در ماه دوم سال 2016 ميلادي رخ داده و اگر تنها چند ماه ديرتر انجام مي‌شد، فدراسيون ايران از حضور در كليه مسابقات محروم مي‌شد و بازي‌هاي آسيايي سال آينده در جاكارتا را نيز از دست مي‌داد.
پيش از اين فدراسيون ايران يك‌بار ديگر نيز از خطر محروميت گريخته و اگر محروميت عليرضا درويش‌پور 2 ماه زودتر رخ مي‌داد، ايران در 12 ماه داراي 4 دوپينگي مي‌شد و تكواندوي ايران محروم مي‌شد و اين در حالي است كه فدراسيون ايران درباره اعلام دوپينگي‌ها سعي كرده پنهان‌كاري كند و اسامي محرومان را اكثرا اعلام نكرده است.  جالب اينكه علاوه بر سكوت فدراسيون كه در اين روزها و درست در زمان ثبت نام نامزدهاي انتخابات رياست در دستور كار اين مجموعه قرار گرفته تا محمد پولادگر با دغدغه كمتر راهي انتخابات شود، يوسف كرمي مدير اسبق تيم‌ ملي نونهالان پدر ورزشكار دوپينگي را تنها و بزرگ‌ترين متهم ماجرا معرفي كرده است تا به نوعي ديگران را بي‌گناه جلوه دهد در حالي كه هيچ كس نمي‌تواند حداقل منكر نقش نظارتي فدراسيون در اين زمينه شود.
يوسف كرمي با ابراز ناراحتي از مثبت اعلام شدن دوپينگ تكواندو كار تيم ملي نونهالان گفته است: «متاسفانه اين يك اتفاق نادر در رده‌هاي پايه ورزش‌هاي رزمي كشور بود. تنها به خاطر يك ناآگاهي از سوي والدين اين كودك، تمام زحمات تيم ملي تكواندوي نونهالان به باد رفت.
اميدوارم از اين اتفاق درس بگيريم تا در آينده با اين اتفاقات مواجه نشويم. در تيم اعلام كرده بوديم هر دارويي كه قرار است براي ورزشكاران تجويز شود بايد زيرنظر پزشك تيم باشد. اين تكواندوكاران به مدت يك ماه در اختيار تيم ملي و فدراسيون بودند اما اين جريان به دو ماه قبل از عضويت اين ورزشكار در تيم مربوط مي‌شود. فدراسيون تكواندو به دليل هزينه‌هاي بالا توانايي گرفتن تست دوپينگ از همه ورزشكاران را حتي در رده بزرگسالان ندارد و احتمالا پدر اين پسر فكر كرده كه در رده نونهالان تست دوپينگ نداريم. البته به گفته پدر او اين دارو تنها براي رشد قد اين ورزشكار نونهال تزريق شده است.»
كرمي براي توجيح ماجرا به ناآگاهي والدين اين كودك اشاره داشته تا اين پرسش مطرح شود كه نقش فدراسيون در اين زمينه چيست، به خصوص در امر آموزش و اطلاع‌رساني؟! اگر اينطور باشد كه تمام ورزشكاران نونهال ساير رشته‌ها هم بايد دوپينگي شوند؛ اما خب خبري از اين موضوع نيست.
كرمي ادامه داد: «قطعا اين مساله بر روي چهره و رنكينگ تكواندوي ايران در جهان تاثير دارد و تنها دليل آن بي‌اطلاعي و ناآكاهي پدر اين ورزشكار است. بايد سعي كنيم اين مسائل را در شهرستان‌ها آموزش دهيم تا ديگر چنين مشكلات ناراحت‌كننده‌اي را در ورزش تكواندو شاهد نباشيم زيرا تاثيرات مخرب اين داروها از تاثيرات مثبت‌شان بيشتر است. درحال حاضر سمتي در تيم ملي نونهالان ندارم اما با تشكيل تيم ملي نونهالان هر تصميمي كه فدراسيون بگيرد را قبول مي‌كنم. هدف من كمك كردن به تكواندوي ايران است.»
كرمي درست مي‌گويد و اين موضوع بر رنكينگ ايران تاثير خواهد گذاشت. تيم ملي تكواندو نونهالان ايران در رقابت‌هاي قهرماني جهان در مجموع دو بخش دختران و پسران به عنوان قهرماني دست يافته و در بخش پسران نايب قهرمان شده بود و حالا با مثبت اعلام شدن تست دوپينگ ورزشكار كشورمان اين عناوين نيز از دست رفته و خود تكواندوكار نيز به مدت دو سال از حضور در مسابقات محروم خواهد شد. اين رقابت‌ها اوايل شهريورماه به ميزباني مصر در شرم‌الشيخ برگزار شد.
البته حال اين سوال مطرح است كه چرا نبايد پيشگيري در دستور كار فدراسيون تكواندو قرار گيرد و مسائل آموزشي و آگاهي بخشي بيشتر شود؟ امروز در بسياري از فدراسيون‌هاي ورزشي از جمله فدراسيون كشتي كه بزرگ‌ترين فدراسيون ورزشي ايران از نظر جمعيت و تعداد تيم‌هاي ملي است و از سنگين‌ترين و سخت‌ترين رشته‌هاي ورزشي دنيا هم هست، مسوولان فدراسيون طرحي تحت عنوان طرح سلامت را در دستور كار قرار داده‌اند تا به مدد اين موضوع قبل از وقوع فاجعه از آن جلوگيري كنند و همين موضوع باعث شده است تا حدود زيادي ميزان تخلف در اين رشته كاهش يابد، آيا مديريت فدراسيون تكواندو نمي‌تواند از اين نوع طرح‌ها بهره ببرد تا امروز شاهد چنين اتفاقات ناگواري در ورزش كشورمان نباشيم؟! شايد ديگر وقت آن فرا رسيد كه خون تازه‌اي به اين رشته تزريق شود تا تكواندو ايران يك بار ديگر بدون حاشيه به اوج بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون