• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

حضرتي:

بارزترين نماد اسلام امريكايي اين است كه بگوييم راي مردم تشريفاتي است

  اگرچه مردم در طول اين 36 سال با مشكلاتي مواجه بودند، اما پاي اين شعار ايستادند و هرچه داشتند براي حفظ استقلال كشور به صحنه آوردند. براي مثال مادري تنها فرزند خود را در راه انقلاب تقديم كرد و پس از آن نيز به شهادت فرزند خود افتخار داشت.  آزادي است كه مي‌تواند زمينه‌هاي محكمي را براي استقلال كشور تعريف كرده و بنيان استقلال كشور را مستحكم‌تر كند.آزادي بيان، آزادي انديشه، آزادي گردش اطلاعات، آزادي احزاب، آزادي مطبوعات، آزادي نهادهاي مدني بايد مورد توجه قرار گيرد چراكه شعار محوري ما در تحقق انقلاب بعد از استقلال، آزادي است. بارزترين نماد اسلام امريكايي اين است كه بگوييم راي مردم تشريفاتي است در حالي كه  جمهوري اسلامي يعني همه آحاد مردم براي استقلال كشور و البته در فضاي آزاد، انديشه و آراي خود را مطرح كنند.
 همه معتقدند كه جمهوري اسلامي خودش مستقلا تصميم مي‌گيرد اما در اين موضوع چند نكته وجود دارد كه بايد به آنها توجه كرد؛ ابتدا اينكه موضوع استقلال كشور به اين معني نيست كه ما تمام دستاوردهاي بشري، چه در شرق و چه در غرب جهان را نفي كنيم؛ يا اينكه در حوزه سياست خارجي با همه كشورهاي دنيا قهر كرده و دور خود سيم خارداري بكشيم يا مثلا بگوييم خودمان كشاورزي مي‌كنيم و مثل عصر حجر فقط خودمان هستيم، يا اينكه خودمان بايد به تمام دستاوردهاي علمي برسيم. اين تفكر در خصوص استقلال كشور يك تفكر انحرافي است.
 در برهه‌اي از تاريخ ايران بعضا ارتباطات ما منحصر به پنج كشور امريكاي لاتين مي‌شد كه اين انحراف ناشي از برداشت غلط در خصوص بحث استقلال كشور است.ما در انقلاب جرياني داشتيم كه مخالف انقلاب اسلامي و حركت امام و تشكيل حكومت به اسم اسلام در زمان غيبت امام زمان بود و لذا نه در مبارزات انقلابي شركت مي‌كردند و چه بسا اين مبارزات را نفي و كار علمي خود را مي‌كردند و شاگرداني را هم تربيت كردند. متاسفانه جرياني كه مكتب و مشرب امام خميني و نگاه ايشان به حاكميت ديني را قبول نداشت، با انقلاب يا فاصله مي‌گرفت يا رفته‌رفته علاقه‌مند شدند كه سر سفره انقلاب بنشينند و اين سفره را از درون خالي كنند و بپوكانند.
  چه دليلي دارد كه در مجلس خبرگان حتما نمايندگان روحاني باشند. چه كسي گفته نمايندگان مجلس خبرگان حتما بايد مرد‌ها باشند؟ آيا زنان نمي‌توانند خبره جامعه ما باشند؟ چه كسي گفته نيازهاي حكومت فقط فقه است؟ آيا ما به متخصص در حوزه بين‌المللي نياز نداريم و آيا متبحر در حوزه بين‌الملل خبره و نخبه جامعه ما نيست.
  اينكه يك فردي مقاله‌اي را در روزنامه اطلاعات به چاپ برساند و بگويد با توجه به تجارب ارزنده آقاي هاشمي پيشنهاد مي‌كنيم رياست‌جمهوري ايشان تمديد شود ربطي به رييس‌جمهور وقت ندارد و خود من تاكنون مطلبي در اين باره از شخص آقاي هاشمي‌رفسنجاني نشنيده‌ام. اما آقاي احمدي‌نژاد به عنوان يك پديده در خصوص زياده‌خواهي قابل بررسي است و البته ايشان از طرف اصولگرايان حمايت مي‌شد و امروز آنها نبايد بگويند كه ما حامي احمدي‌نژاد نبوديم. ما اصلاح‌طلبان به دوران اصلاحات افتخار مي‌كنيم چرا كه هيچگاه در تاريخ انقلاب رشداقتصادي 5/8 درصدي را تجربه نكرده بوديم اما در آن دوران تجربه كرديم و فضاي نسبتا آزادي از لحاظ سياسي در جامعه وجود داشت چرا كه كار به كاردان سپرده شده بود اما اصولگرايان به دوران رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد افتخار نمي‌كنند.
 آقاي حسن روحاني كه امروز بسياري از نخبگان كشور را در دولت جمع كرده، مي‌گويد با اين روند ان‌شاء‌الله در چهارسال دوم به رشد اقتصادي شش درصد برسيم خوب است و اصلا نامي از رشد 5/8 درصدي آورده نمي‌شود اما در دوران دولت‌داري اصلاح‌طلبان اين رشد را تجربه كرديم. اصلاح‌طلباني كه من جزيي از آنها هستم معتقد به نظام، قانون اساسي و ولايت فقيه هستند و بايد عملكرد خود را درطول سال‌هاي انقلاب بررسي كرده و ببينيم چگونه مي‌شود كه آقاي احمدي‌نژاد با چندسال سابقه شهرداري به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري تاييد مي‌شود اما آقاي سعيدي‌كيا با 27 سال سابقه وزارت تاييد نمي‌شود.
  شرايط دوران احمدي‌نژاد وعملكرد او به گونه‌اي بود مثل اينكه چند زلزله هشت ريشتري در كشور ما آمده و آقاي روحاني فعلا چادرهاي موقتي برپا كرده است چراكه اصلا همه‌چيز به هم خورده بود. بهتر است نگاهي به عقب داشته باشيم وحتي ساختارهاي قانون اساسي را مورد بررسي قرار دهيم. امروز جاي تعجب است با وجود اينكه مقام رهبري بارها مذاكره‌كنندگان را تاييد كردند، عده‌اي از افراد كاري نبوده كه در تضعيف كار مذاكره‌كنندگان انجام نداده باشند.  ما در كشور متخصصان قوي در حوزه‌هاي مختلف از جمله اقتصاد داريم اما امروز بسياري از نمايندگان مجلس خبرگان در مسائل اقتصادي يا بين‌الملل صاحب نظر نيستند.
  اينكه قانون اساسي جمهوري اسلامي جزو مترقي‌ترين قانون اساسي در جهان است شكي نيست اما در حوزه اجرا براي اينكه اين قانون روز‌به‌روز پوياتر باشد بايد موانعي كه در آن وجود دارد برطرف شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون