• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3926 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۹ مهر

فرشته نوبخت:

داستان نويسان انجمن صنفي مي‌خواهند

ندا آل‌طيب

 

چند روز بعد از سخنان كامران محمدي، دبير انجمن صنفي داستان‌نويسان استان تهران درباره تعلل وزارت كار براي ثبت قانوني اين انجمن، فرشته نوبخت ديگر داستان‌نويس تاكيد كرد كه داستان‌نويسان قطعا به انجمني صنفي نياز خواهند داشت.
چندي پيش كامران محمدي در گفت‌وگو با چندين خبرگزاري‌ اعلام كرد كه همه مراحل قانوني تشكيل انجمن صنفي داستان‌نويسان تهران انجام شده و مجمع عمومي اين انجمن نيز با حضور نماينده وزارت كار برگزار شده است تا اين انجمن نيز همچون ديگر انجمن‌هاي صنفي زيرنظر اين وزارتخانه تشكيل شود اما مشخص نيست چرا وزارت كار تاكنون از ثبت اين انجمن سر باز زده است.
محمدي از اين نكته نيز ابراز شگفتي كرده بود كه در تمام مدتي كه وزارت كار، ثبت انجمن داستان‌نويسان را به تاخير انداخته است، چند انجمن مشابه ديگر مانند انجمن ويراستاران تشكيل شده و حال اين پرسش بزرگ باقي است كه چه چيزي مانع از ثبت انجمن داستان‌نويسان استان تهران شده است. داستان‌نويسان كه در اين سال‌ها محفلي براي گردهمايي و پيگيري امور صنفي خود نداشته‌اند، اميدوار بودند با تشكيل اين انجمن هم فضايي براي دورهمي‌هاي حرفه‌اي و تبادل تجربيات داشته باشند و هم بتوانند مسائل خود را مانند صاحبان ديگر مشاغل از طريق صنفي پيگيري كنند. حالا چند روز بعد از سخنان كامران محمدي، فرشته نوبخت در گفت‌وگويي با ايلنا از ضرورت تشكيل اين انجمن گفت. او تشكيل انجمني صنفي براي داستان‌نويسان را مثبت دانست: «داستان‌نويسان واقعا به چنين صنفي نياز داشتند. به دليل وضعيت اسفباري كه ما نويسندگان داريم و كسي هم رسيدگي نمي‌كند و كتاب‌هاي‌مان بدون رعايت حقوق مولف بازنشر شده يا در فضاي مجازي قرار مي‌گيرند، واقعا وجود چنين صنفي براي پيگيري اين مطالبات نياز بوده و هست.»
او از مشكلاتي سخن گفت كه گاه نويسندگان با ناشران پيدا مي‌كنند، مشكلاتي مانند اينكه برخي ناشران بدون اطلاع دادن به نويسنده، كتاب‌هاي او را به چاپ مجدد مي‌رسانند يا مشكلات ديگري كه در زمينه حق تاليف‌ها وجود دارد و اينها لزوم تشكيل صنف نويسندگان را ضروري مي‌كند.
نوبخت البته دلمشغولي‌هاي ديگري را نيز مطرح كرد مانند اينكه صنف نامبرده چگونه هدايت شود كه البته هنوز اظهارنظر در اين زمينه زود است چون اول بايد اين صنف به رسميت برسد تا بعدتر بتوان عملكرد آن را بررسي كرد.
اين داستان‌نويس برخلاف برخي ديگر از همكارانش به آينده اميدوار و معتقد است اگر صنف درگير فردگرايي و باندبازي و... نشود، مي‌تواند نقش قابل قبولي براي احقاق حقوق نويسندگان ايفا كند و مثل صنف مترجمان، مكاني باشد براي پيگيري مطالبات نويسندگان.
نويسنده رمان«زمستان فصل مردن نيست» نخستين خواسته‌اش‌ اين است كه حقوقش به عنوان مولف حفظ شود: « برخي ناشران هستند كه خيلي حرفه‌اي عمل مي‌كنند اما متاسفانه بيشتر ناشران ما امروزه به در و ديوار مي‌زنند و به نظر مي‌رسد با روش‌هاي خودشان برخي حقوق نويسندگان را درنظر نمي‌گيرند يا دست‌كم با آنان صادق نيستند و پشت‌پرده اتفاقاتي مي‌افتد كه ناراحت‌كننده است. براي همين است كه مي‌گوييم وجود صنف مورد نياز است و نخستين اولويتش هم بايد احقاق حقوق مادي و معنوي نويسنده باشد.»
در اين سال‌ها كه به مرور ادبيات معاصر ما نخستين گام‌ها را براي ترجمه و انتشار در ديگر كشورها برمي‌دارد، فرشته نوبخت هم اعتقاد دارد بايد جهاني فكر كنيم و به اين بينديشيم صنف ما چه كند تا از لاك خودمان بيرون بياييم و جهاني فكر كنيم. او بر اين نكته هم تاكيد دارد كه صنف داستان‌نويسان درگير حواشي و بازي‌هاي سياسي نشود و تنها به حوزه ادبيات و نويسندگان بپردازد: «البته مي‌دانم صنف همچنين نگرش و هدفي را براي خودش تنظيم كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون