• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3929 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۳ مهر

چهره‌ها - خبرها

درخواست كمك بارزاني از آيت‌الله سيستاني

بغداد سقف مطالباتش از اربيل را بالا برد

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشي در خصوص تحولات عراق نوشته كه براي نخستين بار و در پي بحران برگزاري همه‌پرسي كردستان، اربيل از مرجعيت نجف آيت‌الله سيدعلي سيستاني خواسته تا در اين ماجرا پادرمياني كند. بر اساس اين خبر اين پيام براي درخواست كمك هم از سوي نيچروان بارزاني نخست وزير منطقه كردستان اعلام شده كه در طول مدت اخير گزارش‌هاي زيادي در خصوص اختلاف نظر او با عمويش يعني مسعود بارزاني، رييس منطقه كردستان و پسر او مسرور بارزاني منتشر شده بود. تلويزيون العهد، وابسته به نيروهاي عصائب اهل‌الحق يكي از گروه‌هاي الحشدالشعبي نيز گزارش داده‌اند كه ماجراي مهلت 48 ساعته حيدر العبادي نخست‌وزير عراق به كردستان بنا به درخواست بارزاني داده شده است و بارزاني از بغداد خواسته بوده تا به نيروهاي پيشمرگه 48 ساعت فرصت داده شود تا اين نيروها از ميدان‌هاي نفتي كركوك خارج شوند. در همين راستا روزنامه الاخبار هم به نقل از منابع آگاه گزارش داده كه بغداد سطح مطالبات خود را از اربيل بالا برده و نه‌تنها خواستار لغو همه‌پرسي كردستان است بلكه گفته نيروهاي پيشمرگه بايد تا پشت خط آبي كه سازمان ملل در دوره حضور پل برمر، حاكم امريكايي عراق بعد از سقوط صدام ترسيم كرده بود، عقب‌نشيني كنند. اين منبع تاكيد كرده كه گروه‌هاي كُرد مانند حزب اتحاديه ميهني كردستان كه تجزيه‌طلب نيستند تا حد زيادي عقب‌نشيني كرده‌اند اما هنوز شماري از افراد وابسته به بارزاني بر مواضع پيشين خود پافشاري مي‌كنند. مسرور بارزاني در گفت‌وگو با راديو بي‌بي‌سي اعلام كرده بود كه حمايت ايالات متحده و جامعه جهاني از دولت عراق در برابر همه‌پرسي كردستان عجيب است. در ادامه در حالي كه برخي گزارش‌ها حكايت از درگيري مسلحانه نيروهاي پيشمرگه و الحشدالشعبي در كركوك دارد، سيروان بارزاني فرمانده نيروهاي پيشمرگه كردستان هم گفته كه اين نيروها از كركوك عقب‌نشيني نكرده و آماده جنگ هستند.

 

انتقاد كوركر از ترامپ به دليل تضعيف تيلرسون

رييس كميته روابط خارجي مجلس سناي امريكا گفت: دونالد ترامپ همان‌گونه كه من را در ميان عموم زيرسوال مي‌برد، در حال تضعيف جايگاه ركس تيلرسون، وزيرخارجه‌اش است. چند روز پيش ركس تيلرسون اعلام كرد كه كانال‌هاي ارتباطي با پيونگ‌يانگ باز است اما اين كشور علاقه زيادي به مذاكره ندارد. با اين حال، تلاش‌ها براي برقراري مذاكره ظاهرا با نگرش ترامپ در مورد موضوع در تضاد است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا چندي پيش خطاب به ركس تيلرسون در توييتي نوشت: ركس انرژي خود را هدر نده، همان كاري كه بايد انجام شود را خواهيم كرد! در اين ميان در حالي كه حملات توييتري دونالد ترامپ و باب كوركر عليه يكديگر ادامه دارد، اين سناتور جمهوريخواه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد: شما نمي‌توانيد در ميان عموم وزير خارجه خود را زير سوال برده و تضعيف كنيد. وي ادامه داد: زماني كه شما وزير خارجه خود را در ميان عموم تضعيف مي‌كنيد، در واقع او را از ميز مذاكره بيرون مي‌اندازيد.

 

جنگ لفظي بروكسل و بريتانيا بر سر برگزيت

وزير خزانه‌داري انگليس با خطاب قرار دادن اتحاديه اروپا به عنوان «دشمن» جنجال جديدي به پا كرده است اما بروكسل به صراحت گفته است انگليس پيش از به جريان افتادن مذاكرات برگزيت بايد پيشنهاد بهتري ارايه كند. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه گاردين، مناقشه بر سر لايحه جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا موسوم به برگزيت جمعه به جنگ لفظي كشيده شد. فيليپ هاموند، وزير خزانه‌داري انگليس، بروكسل را «دشمن» خطاب كرد و ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپايي هم با بيان اينكه «هرگونه قدرشناسي از دفاع نظامي بريتانيا از اين قاره آن را از پرداخت ديون مستثنا نمي‌كند»، گفت «آنها اكنون بايد پول‌شان را بپردازند». اما اظهارات هاموند خطر تيرگي بيشتر روابط ميان بروكسل و بريتانيا را به همراه دارد، آن هم در زماني كه اكنون طرفين براي اجراي برگزيت بدون توافق آماده مي‌شوند. اين جدل پس از آن به وجود آمد كه يونكر، به وضوح گفت بريتانيا براي خروج مذاكرات از بن‌بست بايد پول بيشتري پرداخت كند تا مذاكرات درباره تجارت به جريان بيفتد. اين مذاكرات در جنبه‌هاي متعددي متوقف شده اما اين مقام ارشد اتحاديه اروپا اشاره كرد كه اصلي‌ترين دليل توقف آن پيشنهاد مالي نامناسبي است كه از سوي بريتانيا ارايه شده است. وزير خزانه‌داري بريتانيا در پاسخ به ادعاهاي يونكر به اسكاي نيوز گفته بود: پيام من اين است؛ مي‌دانم كه احساسات زيادي وجود دارد و مي‌دانم كه ديدگاه‌هاي مردم درباره آن چيست اما همه ما در يك مسير حركت مي‌كنيم. همه ما يك دستور كار داريم. اين دشمن و اين اپوزيسيون وجود دارند. آنها در طرف ديگر ميز مذاكره هستند. آنها كساني هستند كه ما با آنها مذاكره مي‌كنيم؛ مذاكراتي سخت جهت حصول بهترين توافق براي بريتانيا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون