بامداد افشار در گفتوگو با «اعتماد» از تجربه جديدش گفت
همه جذابيتهاي تركيب موسيقي الكترونيك و نمايش
گروه فرهنگ و هنر
بامداد افشار هنرمند جواني است كه بيش از هر عرصه هنري در تئاتر ايران به پختگي و تجربه رسيده و كمتر علاقهمند و هنرمند هنرهاي نمايشي است كه نامش را در زمينه طراحي صدا و آهنگسازي نشنيده باشد. حالا به نظر چند صباحي است كه افشار قصد كرده بيشتر به موسيقي قلب خودش گوش بدهد و كمي از خواستهاي كارگردانان تئاتر فاصله بگيرد. اتفاقي كه لاجرم در مسير هنري هر هنرمند خلاقي بروز ميكند و افشار هم از اين دايره مستثنا نيست. اين هنرمند در گفتوگو با «اعتماد» از پروژه جديدش «شهربازي» ميگويد. اجرايي تركيبي يا تلفيقي از تئاتر و موسيقي كه مدتي قبل در پلتفورم داربست گالري محسن به نمايش درآمد و بعد از آن گروه تصميم گرفت اين موسيقي-پرفورمنس را با ايجاد تغييراتي در سالن نمايش پاليز به نمايش بگذارد. منتها با ايجاد تغييرات بيشتر و پررنگتر شدن جنبه نمايشي كار؛ اما افشار ميگويد ابتدا قصد ديگري داشته است. «قرار بود شهربازي يك آلبوم موسيقي به تهيهكنندگي بهارك خاوري باشد و به اين ترتيب نخستين آلبوم شخصي من هم محسوب ميشد. البته قبلا در زمينه سينما و تئاتر تجربههايي داشتم ولي فرصتي به وجود آمده بود كه يك آلبوم موسيقي با حدود 12 ترك منتشر كنم. اسم آلبوم در ابتدا «او» بود نه «شهربازي» كه در بخش دريافت مجوز متوقف شد. چون در حوزه تلفيق آوازي و موسيقي الكترونيك چندان باب ميل صادركنندگان مجوز نبود.» اما چه عاملي موجب شد كه افشار در مقام يك طراح صدا و آهنگساز با وجود ارتباط پيوسته با هنرهاي نمايشي زودتر به فكر ارايه تركيبي از اين دو هنر نيفتاد؟ او ميگويد: «چون در سالهاي اخير براي آثار و كارگردانهاي مختلفي كار كردم و خيلي مشغول بودم اصلا زماني براي ورود به اين فضا وجود نداشت. تا اين اواخر كه ديدم علاقههايي در من به وجود آمده اما امكان ارايهشان در آثار تئاتري وجود ندارد. همهچيز تكراري به نظر ميرسيد و اهالي تئاتر درخواستهاي تقريبا مشابهي از من داشتند. اين بود كه به فكر انتشار آلبومي از قطعات مورد نظر خودم افتادم. » افشار در پاياننامه ليسانس و فوق ليسانس خود در زمينه ارتباط موسيقي الكترونيك و فضاي شهري كار كرده است اما در تجربه «شهربازي» تلاش كرد ويژگي ديگري نيز به كار اضافه كند. حضور خواننده- پرفورمر كه با حضور اصغر پيران در اين بخش محقق شد. «وقتي آلبوم موفق به دريافت مجوز نشد من فكر كردم شايد صادركنندگان مجوز توجه چنداني به شيوه اجرايي كار نداشتند و اين امر طبيعي بود. اينجا بود كه به نتيجه رسيدم اجراي صحنهاي آنچه مد نظر دارم بيشتر به ايجاد آگاهي از جنس و شيوه ارايه مورد نظرم كمك ميكند. چون بسياري از موارد موجود بيشتر حال و هواي اجرايي داشت تا فضايي كه در يك آلبوم موسيقي شكل بگيرد.» در اين مقطع «گروه اتاق» ديگر اعضا و همراهان خود را شناخته بود و ميدانست قرار است اجرايي حاصل تركيب موسيقي الكترونيك و هنر اجرا ارايه دهد. در نتيجه «شهربازي» شكل گرفت و قرار بر اين شد آتيلا پسياني كارگرداني بخش اجرا و نمايشي كار را برعهده بگيرد. «چون اجراهاي قبلي كوتاهمدت بود براي دريافت مجوز هم سختگيري چنداني نداشتيم. ولي وقتي بحث 30 شب اجرا و اتصال بخش اجرايي كار و موسيقي پيش آمد آتيلا پسياني به گروه پيوست. دو قطعه موسيقي حذف شد تا ريتم بهتري به وجود بيايد و پگاه طبسينژاد نيز به جمع پيوست.» بامداد افشار دغدغه گروه اتاق را تركيب هنرهاي «ساند آرت»، «تئاتر»، «پرفورم خواننده» و «تصوير/ويديو» به يكديگر ميداند.
نكته جذاب ماجرا اينجاست كه اين جمع حالا دقيقتر از گذشته ميداند قرار است به چه سمت و سويي حركت كند و از حالا نام پروژه بعدي نيز مشخص شده ولي به گفته سرپرست گروه چيزي حدود يك سال براي آمادهسازي قطعات موسيقي و باقي موارد مورد زمان لازم است. پروژه «شهر بازي» تا سهشنبه ۱۶ آبان در سالن پاليز روي صحنه است و هنرمنداني از جمله اميد سعيدى، كاوه ستارى، كيارش بختيارى، پويا شمالى سازنده ماشين تحرير (midi controller)، چرخ دنده و محمد سپاهي پايپ الكترونيك با اين اجرا همراهي ميكنند.