• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3932 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۶ مهر

محمد باقر نوبخت:

چرا عده‌اي مي‌خواهند گرا بدهند كه منابع مالي كم داريم؟

صحبت از «وحدت و انسجام» در هفته اخير به قدري نبود كه محمد باقر نوبخت، سخنگوي دولت را راضي كند. او ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران از كساني كه با دولت مخالفت‌ دارند تقاضا كرد كه در حال حاضر وحدت را در كشور به نمايش بگذارند و مدام نگويند كه منابع مالي ما براي اداره كشور كم است.
نوبخت تاكيد كرد: «چرا عده‌اي در داخل كشور مي‌خواهند گرا بدهند كه منابع مالي كم داريم؟ ما منابع مالي داريم و با همان هم مي‌توانيم به توسعه كشور بپردازيم. كساني كه بيرون از مرزها نشسته‌اند اگر ببينند كه ما وضعيت اقتصادي خوبي نداريم و منابع مالي در اختيارمان كافي نيست در اقدامات‌شان جري‌تر مي‌شوند.»
به گزارش ايلنا، وي با بيان اينكه همه دولت درگير موضوع ايجاد رونق اقتصادي است، گفت: ما مي‌كوشيم با فعال كردن طرح‌هاي عمراني و واگذاري بخش‌هاي دولتي به خصوصي، چرخ اقتصاد را بگردانيم و در اين زمينه در شش ماهه نخست سال رشد اقتصادي بدون نفت‌، مثبت هفت درصد بود.
نوبخت بعد از ارايه توضيحاتي در مورد موضوعات اقتصادي همچون تلاش دولت براي رفع مشكل بيكاري، منابع و سرمايه‌هاي كشور و... به سوالات سياسي‌تر خبرنگاران پاسخ داد. او در مورد احتمال ارتباط ميان سفر سردار سليماني به كركوك و بسته شدن برخي از مرزهاي مشترك ايران با اقليم كردستان گفت: ارتباط اين امر در مجموعه مصالح نظام و كشور تعريف مي‌شود و در مورد انسداد مرزها بايد بگويم كه اين تغييرات موقتي است. دولت عراق شرايط خاصي دارد، بخشي از خاكش در اشغال جنايتكاران داعش است و از سويي برخي مسائل نيز در اقليم‌هايش مطرح است كه ما بايد تلاش كنيم با دولت قانوني عراق فعاليت‌هاي مرزي‌مان را داشته باشيم.

براي ثبت در تاريخ
وي درباره جزييات نامه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه به كشورهاي 1+5 اظهار كرد: گفت‌وگوهايي انجام شده است اما براي اينكه بخشي از آن به عنوان سند باقي بماند نامه‌اي نيز نوشته شده است و در تاريخ معاصر نخستين بار بود كه بعد از اظهارنظر امريكا طولي نكشيد كه مواضعي ضد اين كشور گرفته شد و سفر خانم موگريني نيز براي بيان ديدگاه اتحاديه اروپا به ترامپ است.
سخنگوي دولت با اشاره به بيانيه سه كشور اروپايي براي حفظ برجام پس از سخنان اخير رييس‌جمهوري امريكا اظهار كرد: در حال حاضر موضوع مهمي تحت عنوان برجام وجود دارد كه در اين خصوص ايالات متحده تنهاست و همه ديدند كه خانم موگريني بعد از سخنان ترامپ به صورت زنده به آن پاسخ داد و آلمان، انگليس و فرانسه هم بيانيه‌اي در اين زمينه صادر كردند. حال دنيا طرف ايران است و شايد اسراييل و چند كشور قبيله‌اي در كنار امريكا مانده باشند اما اين هنر ايران است كه توانسته است امريكا را منزوي كند و امريكا نيز در گوشه‌اي مانده و از صحنه سياسي دور شده است.
نوبخت ادامه داد: نام ترامپ با پرخاشگري و فحاشي همراه شده و آن زمان كه ايران يك طرف بود و دنيا و امريكا طرف ديگري، گذشته است و حالا ديگر كشور ما در شرايطي نيست كه نفت بدهد و در برابرش غذا دريافت كند. ما اين تجربه را به آساني به دست نياورده‌ايم.
سخنگوي دولت درباره رابطه ايران و عربستان و موضع‌گيري مقامات سعودي درباره سخنراني ترامپ عليه برجام اظهار كرد: ارتباط ما با عربستان فراتر از اظهارات اخير ترامپ است. همين كه هيچ يك از كشورهاي جهان با ترامپ نيستند و او را تاييد نكرده‌اند زحمت عربستان را بيشتر كرده‌اند.
عربستان تصميم خوبي نگرفته و بايد خودش را اصلاح كند تا بتواند با جمهوري اسلامي ايران ارتباط برقرار كند.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي در زمينه سخنان شهردار تهران مبني بر عدم تخصيص منابع شهرداري در شش ماهه اول سال از سوي دولت اظهار كرد: در شش ماهه اول سال 30 هزار ميليارد تومان اعتبارات طرح‌هاي عمراني انجام شده كه بخشي از آن به دستگاه‌ها پرداخت شده و بخشي هم از طريق خزانه پرداخت مي‌شود. پس به جاي اينكه در رسانه‌ها اين حرف‌ها مطرح شود بايد به مسوول مربوطه در سازمان مراجعه كنند تا ببينند چقدر به خزانه داده شده است. ما طبق روال پرداخت‌ها را تا پايان سال انجام مي‌دهيم. او در مورد اقدامات دولت براي پيگيري وضعيت لنج‌هاي ايراني ربوده شده نيز در آب‌هاي سومالي گفت: مثل همه موارد ديگر در اين مورد هم پيگيري‌هاي لازم انجام مي‌شود.
نوبخت در پاسخ به پرسشي در زمينه اقدامات دولت براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: براي اين امر بايد زيرساخت‌ها آماده شود و منظور از نبود زيرساخت‌ها اين نيست كه در ورزشگاه‌ها براي بانوان جايي وجود ندارد، بلكه موضوع اين است كه بايد زيرساخت‌هاي اجتماعي و فرهنگي براي اين كار آماده شود و ما نيز فقط در دوران انتخابات اين موضوع را مطرح نكرده‌ايم و همچنان نيز رسيدگي‌هاي‌مان به آن ادامه دارد.
نوبخت همچنين گفت: از همكارانم در وزارت كشاورزي و شركت بازرگاني دولتي مي‌خواهم توضيحاتي درباره فرآيند توليد و مصرف گندم ارايه دهند.
من از وزير كشاورزي خواهش مي‌كنم مسوولان ذي‌ربط را مامور كند تا گزارشي در اين مورد ارايه كند كه دولت چه كرده است.
خيلي بد است كه دولت يارانه گندم بدهد اما رضايت مردم حاصل نشود، ولي ما با اين حال تلاش داريم مردم، گندمكاران و همه راضي باشند چرا كه واردات گندم اثرات سوء دارد و دولت براي واردات گندم برنامه‌اي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون