• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3933 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۷ مهر

چهره‌ها - خبرها

عصر جديد سوسياليسم چيني

كنگره عمومي حزب كمونيست جمهوري خلق چين با حضور بيش از دوهزار تن از مقامات دولتي و حزبي از سراسر اين كشور روز گذشته در تالار خلق پكن، آغاز به كار كرد. اين كنگره هر پنج سال يك بار برگزار مي‌شود و حزب كمونيست، به عنوان تنها حزب مجاز و حاكم بر اين كشور، ضمن انتخاب مقامات ارشد حزبي، برنامه‌هاي دولت را مورد تاييد قرار مي‌دهند. مقامات ارشد حزب عموما سمت‌هاي عمده را نيز در دولت در دست دارند.

شي جينگ‌پينگ، رييس‌جمهوري، در سخنراني افتتاحيه اين كنگره در تشريح موقعيت كشورش گفت كه چين وارد عصر جديدي مي‌شود كه در آن با چالش‌هاي جديدي مواجه و از فرصت‌هاي جديدي برخوردار خواهد بود.آقاي شي گفت كه «شرايط در داخل و در صحنه جهاني به سرعت دستخوش تحولات اساسي و پيچيده مي‌شود و توسعه چين به مرحله‌اي مهم همراه با فرصت‌هاي استراتژيك رسيده است. وي افزود: چشم‌انداز پيش روي ما بسيار درخشان و چالش‌ها نيز به همان اندازه دشوار است اما در هر حال، سوسياليسم با خصوصيات چيني وارد عصر جديدي مي‌شود. رييس‌جمهوري چين گفت كه كشورش هرگز درهاي خود را به روي دنياي خارج نخواهد بست بلكه مانند گذشته پذيراي مشتاق سرمايه‌گذاري و همكاري اقتصادي با ديگر كشورهاست. آقاي شي در حالي وعده افزايش همكاري با خارج را مي‌دهد كه برخي شركت‌هاي غربي معتقدند كه دولت چين هنوز هم بخش‌هاي مهمي از اقتصاد آن كشور را به روي سرمايه‌گذاري خارجي بسته است و دولت امريكا نيز چين را به ناديده گرفتن ضوابط تجارت آزاد متهم مي‌كند.


حاشيه‌سازي جديد ترامپ

جنجال تازه رييس‌جمهور امريكا اين‌بار بر سر تماس تلفني او با بيوه سرباز كشته شده امريكايي در نيجر صورت گرفته است؛ تماسي كه طبق گزارش‌ها گريه همسر اين نظامي را در پي داشت. به گزارش فارس، سه نيروي عمليات ويژه اين كشور در يك حمله غافلگيرانه در كشور نيجر كشته و دو نفر زخمي شدند. به دنبال انتقادها از عدم تماس دونالد ترامپ با خانواده‌هاي نظاميان كشته شده در اين حمله، او ضمن رد اين انتقادها مدعي شد كه روساي جمهور قبلي با خانواده‌هاي قربانيان تماس نمي‌گرفتند. اما جداي از اين ادعا، صحبت‌هاي يك نماينده كنگره امريكا درباره اظهارات ترامپ خطاب به همسر يك نظامي كشته شده در نيجر، جنجال‌هاي زيادي درست كرده است. به گفته «فردريكا ويلسون» عضو دموكرات مجلس نمايندگان امريكا از ايالت فلوريدا، ترامپ به همسر باردار «ديويد جانسون» گفته بود كه شوهر تو «مي‌دانست براي چه كاري ثبت نام كرده بود! البته خوب هر وقت چنين اتفاقي بيفتد (يك نظامي كشته شود) اين موضوع دردناك است.» به گزارش فارس، اين اظهارات واكنش ترامپ را به همراه داشت. رييس‌جمهور امريكا در توييتر نوشت: «اظهارات اين خانم عضو دموكرات كنگره درباره سخنان من به همسر سربازي كه در عمليات كشته شد، كاملا ساختگي است و من (براي اثبات اين موضوع) مدرك دارم.» اظهارنظر توئيتري ترامپ سبب واكنش اين نماينده 74 ساله كنگره امريكا شد و وي رييس‌جمهور كشورش را «فردي بيمار» خوانده است. ويلسون به «سي‌ان‌ان» گفت: «اين مرد (ترامپ) بيمار و سنگدل است و هيچ رحم و دلسوزي براي هيچ كسي ندارد. تو داشتي با يك بيوه سوگوار كه شش ماه باردار بود، حرف مي‌زدي.» عضو مجلس نمايندگان امريكا همچنين تاكيد كرد كه او در زمان تماس تلفني ترامپ با همسر اين نظامي كشته شده، در كنار وي حضور داشت. وي افزود: «وقتي او (بيوه سرباز كشته شده امريكايي) گوشي تلفن را گذاشت، به من نگاه كرد و گفت كه او (ترامپ) حتي نام شوهرم را هم نمي‌دانست.»

 

ادامه پيشروي ارتش سوريه در ديرالزور، حمص و حماه
خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) به نقل از يك منبع نظامي اعلام كرد، يگان‌هايي از ارتش سوريه پس از كنترل بر شهر الميادين عمليات گسترده‌ و دقيقي را براي ريشه‌كن‌سازي داعش از روستاها و شهرك‌هاي واقع در حدفاصل الميادين و المريعيه در ساحل غربي رودخانه فرات آغاز كردند و تعدادي روستاي جديد در سمت غرب فرات از جمله العبد، البوعمر و البوليل در حومه ديرالزور را پس گرفتند. همچنين اين نيروها پس از كنترل بر شهرك استراتژيك الحسينيه در شمال ديرالزور به پيشروي خود در غرب به سمت دو روستاي شقرا و الجنينه ادامه مي‌دهند. همزمان با پيشروي ارتش در ديرالزور يگان‌هايي از آن كنترل روستاهاي جباب التناهج، المكسار القبلي و شمال حومه شرقي حماه را به دست گرفت. يگان‌هاي ديگري از ارتش سوريه با همكاري نيروهاي بومي كنترل مناطق باقي مانده در منطقه وادي العذيب در شمال شرق شهر سليمه و تعدادي روستا در حومه شمال شرقي حماه را به دست گرفتند. همچنين سانا اعلام كرد، يگان‌هايي از ارتش سوريه توانستند با عبور از رودخانه فرات به ساحل شرقي آن در نزديكي شهر الميادين در شرق شهر ديرالزور رسيده و علاوه بر پايگاه‌هاي نظامي متعددي در اطراف شهر الميادين، كنترل خود را بر روستاي ذيبان واقع در شرق ديرالزور تثبيت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون