• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3945 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ آبان

در اجلاس آسپك در چابهار مطرح شد

نمايش كم‌آبي و خشكسالي براي همزيستي مردم

گروه اجتماعي| «بحران» و «موزه»، همنشيني اين دو مفهوم بهانه اعضاي شوراي بين‌المللي موزه‌هاست براي برگزاري اجلاس آسپك 2017 در چابهار. اين اجلاس كه روز گذشته با پيام ويدئويي «كيدونگ بي» رييس اسپك (ايكوم آسيا و اقيانوسيه) آغاز به كار كرد تا روز جمعه ادامه دارد.
در اين اجلاس «آن لياشون» معاون هيات اجرايي شوراي بين‌المللي موزه‌ها، محمدجواد اختر رييس موزه ملي پاكستان، بيجايا كومار شاهي رييس ايكوم نپال، سيداحمد محيط‌طباطبايي رييس ايكوم ايران، رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، مسوولان ميراث فرهنگي و مديران موزه‌هاي داخلي كشور حضور داشتند.
كامبيز مشتاق گوهري، مديركل ميراث فرهنگي استان سيستان و بلوچستان در آيين افتتاح اين اجلاس گفت: «چابهار علاوه بر برند تجاري، داراي يك برند فرهنگي و تمدني بسيار مهم است. شهر تيس يكي از مراكز تمدني چابهار است كه شواهد بسياري در آن وجود دارد كه نشان مي‌دهد اين منطقه جزو مناطق تاريخي مهم در جنوب‌شرق ايران است.»
مشتاق گوهري به راه‌اندازي موزه چابهار اشاره كرد و گفت: «اميدواريم به واسطه راه‌اندازي اين موزه كه از برنامه‌هاي اين اجلاس است، شاهد تغييرات مثبتي در منطقه باشيم.»
قرار است در حاشيه اين اجلاس از پروژه موزه چابهار هم رونمايي شود.
سيداحمد محيط‌طباطبايي، رييس ايكوم ايران در سخنراني آيين افتتاحيه در خصوص اهداف برگزاري اجلاس گفت: «اجلاس اسپك دو هدف اصلي را دنبال مي‌كند، نخست ارتباط ميان موزه‌ها از طريق وجه آموزش و دوم بحران به ويژه بحران‌هاي طبيعي كه كشورها را در بر مي‌گيرد و در سال‌هاي اخير شدت بيشتري يافته است. اين بحران‌ها صرفا منشا طبيعي ندارند، رفتارهاي انسان‌ها باعث شده در سال‌هاي اخير با مساله كم‌آبي و خشكسالي مواجه باشيم. نقشي كه موزه‌ها در ارتباط با اين موضوع برعهده دارند مورد ديگري است كه در اين اجلاس بررسي خواهد شد. در كنار تمام اين موارد شوراي بين‌المللي موزه‌ها به دنبال رسيدن به نوعي همزيستي و صلح در كشورهاست و موزه‌ها نقش اصلي را براي رسيدن به اين هدف را ايفا مي‌كنند.»
در ادامه برنامه «اينكيوينگ چانگ» گزارشي در خصوص فعاليت‌هاي ايكوم ارايه كرد و «يوجي كوريها» نماينده كميته ملي موزه‌هاي ژاپن در خصوص اقدامات كميته ملي موزه‌هاي اين كشور براي برگزاري اجلاس آسپك 2018 در ژاپن توضيحاتي ارايه داد.
سيدمحمد بهشتي، عضو هيات مديره ايكوم ايران نيز در پايان آيين افتتاحيه اجلاس آسپك 2017 با اشاره به اينكه اين رويداد بيش از هر چيز مي‌تواند آيينه‌اي باشد پيش‌روي فرهنگ ما، پيشنهاد كرد تا كشورهاي عضو اسپك (ايكوم آسيا و اقيانوسيه) نوروز را نيز بهانه‌اي كنند براي يك گردهمايي و گفت: «نوروز استعدادهاي فراواني دارد از جمله اينكه مي‌توانيم به بهانه آن با وجود تمام تفاوت‌ها و كدورت‌هاي جزيي كنار هم جمع شويم، اعضاي ايكوم در منطقه آسيا و اقيانوسيه مي‌توانند از اين وجه مشترك (نوروز) براي وحدت بيشتر استفاده كنند.»
پيش از اين و در پيشنهادي كه خرداد امسال در اجلاس پاريس مطرح شد، اعلام شده بود اين اجلاس قرار است با محوريت تشكيل نيروي ويژه براي حفاظت از موزه‌ها و آثار تاريخي در مواقع جنگ و بحران‌هاي داخلي و بين‌المللي و حوادث طبيعي تشكيل شود، اما طبق برنامه اعلام شده در روز افتتاح اجلاس تاكيد مسوولان برگزاري بيشتر بر موضوع بحران‌هاي طبيعي است و توجه ويژه‌اي به موضوعات مربوط به جنگ و بحران‌هاي داخلي و بين‌المللي نشده، محيط طباطبايي در حاشيه اين اجلاس در پاسخ «اعتماد» در خصوص اينكه چرا به موضوعي كه در پاريس در مورد آن توافق شده بود در برنامه اعلام شده اشاره‌اي نشده گفت: «موضوعي كه تصويب شد بحران و موزه است، بحران‌هاي طبيعي (مثل سيل و زلزله و سونامي و...) و بحران‌هايي كه انسان‌ها باعث ايجادش مي‌شوند. اما در خصوص بحران‌هاي ناشي از جنگ به صورت حاشيه‌اي در روز دوم قرار است توسط هيات اجرايي مورد بررسي قرار گيرد، تا در بيانيه‌اي كه در روز آخر قرائت مي‌شود در اين مورد هم نكاتي ذكر شود. تمركز بحث اجلاس در مورد آموزش نيروي انساني براي همياري در حفاظت از آثار و موزه‌ها در مواقع بحراني است. ما در مورد مفهوم كلي بحران صحبت خواهيم كرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون