• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

نظرات كاربران درباره راه‌اندازي جست‌وجوگر يوز ايراني

فقط هفت ميليارد براي رقابت با گوگل كافي است؟

نزديك به يك هفته از راه‌اندازي موتور جست‌وجوگر يوز مي‌گذرد و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي نظرات مختلفي را درباره اين موتور جست‌وجوگر در شبكه‌هاي اجتماعي نوشته‌اند. تمام اين بحث‌ها در حالي است كه وزير ارتباطات اعلام كرد كه مي‌خواهند در درازمدت مردم را به جاي گوگل به سمت اين جست‌وجوگر سوق دهند. بر اين اساس گفته‌هاي مسوولان وزارت ارتباطات براي ساختن موتور جست‌وجوي يوز نزديك به هفت ميليارد تومان هزينه شده است. البته به نظر نمي‌رسد كه هفت ميليارد تومان همه هزينه‌اي باشد كه دولت قرار است صرف ساخت و بهينه‌سازي موتورهاي جست‌وجو كند بلكه كشور نياز به سرمايه‌گذاري حدود 170 ميليارد توماني در پروژه‌هاي جويشگر ملي دارد. برخي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي اعتقاد دارند كه اگر 170 ميليارد به نظر هزينه زيادي براي ساخت موتورهاي جست‌وجو است، بر اساس گفته معاون وزير، هزينه‌اي كه امروز بابت راه‌اندازي موتورهاي جست‌وجوي ملي صرف مي‌شود در برابر پولي كه براي خريد پهن باند از خارج هزينه پرداخت مي‌شود مبلغ ناچيزي است. بسياري از كاربران معتقدند كه مي‌توان با بررسي‌ها و كارهاي كارشناسي ابتدا به اين نتيجه برسيم كه دقيقا موتورهاي جست‌وجوي خارجي كه اين اندازه قدرت دارند چه كارهايي كرده‌اند و سپس از اين طرح رونمايي كنيم. البته در اين ميان كاربران زيادي هم بودند كه از راه‌اندازي موتورهاي جست‌وجوگر داخلي حمايت كردند و اين كار را شروعي براي پيشرفت نامگذاري كردند.
موتور جست‌وجوي يوز پس از نزديك به 10 رقيب ايراني خودش رونمايي شد و ايران از سال 80 تا امروز موتورهاي جست‌وجوي مختلفي را راه‌اندازي كرده است. كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي درباره اين كار مي‌گويند كه وقتي خود وزير اعلام مي‌كند 25 ميليون ايراني اطلاعات خودشان را از گوگل دريافت مي‌كنند پس با هفت ميليارد ما نبايد توقع اين را داشته باشيم كه گوگل را در ايران از كار بيندازيم. در ايران دانشمندان زيادي داريم كه مي‌توانيم با سرمايه‌گذاري روي آنها به بهترين فناوري‌هاي روز دنيا دست پيدا كنيم. گروه ديگري از كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي معتقدند كه درنهايت اگرچه در مقايسه با ساير هزينه‌هاي وزارت ارتباطات ممكن است 170 ميليارد تومان، پول كمي به حساب بيايد، اما با توجه به اينكه اين مبلغ به هرجهت رقم بالايي به حساب مي‌آيد، انتظار مي‌رود در آينده نزديك بتوان نتيجه هزينه كرد اين پول را در بهبود وضعيت موتورهاي جست‌وجوي داخلي ديد. گوگل و ياهو نزديك به 20 سال است كه در فضاي وب دنيا در حال رقابت هستند و هزينه‌هاي نا معلومي را براي توسعه خود خرج كرده‌اند، كاربران مي‌گويند كه اگر ما هم بتوانيم درباره فناوري‌هاي خودمان صبر و تحملي به اندازه آنها داشته باشيم ممكن است در يك دورنماي 10 تا 15 ساله به رقيبي جدي براي برندهاي بين‌المللي به حساب بياييم. بسياري از كاربران نوشته‌اند كه ما هرروز اين موتور جست‌وجو را به صورت‌هاي مختلفي تست مي‌كنيم و مي‌خواهيم متوجه شويم چه اندازه در به‌روزرساني اين جست‌وجوگر ايراني وقت گذاشته‌اند.

كامنت‌هاي منتخب

 ميلاد | من هرروز با اين موتور جست‌وجو كار مي‌كنم به نظرم هنوز نياز به كار زيادي دارد اما بايد سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتري روي آن صورت بگيرد.
 مريم| هفت ميليارد تومان براي رقابت با گوگل كافي نيست بايد بيشتر به دانشمندان و متخصصان وب بها داده شود تا بتوانند به اين تكنولوژي‌ها كمك بيشتري داشته باشند.
 رضا | لزوم افزايش پهناي باند و سپس رشد در اين عرصه‌ها مهم‌تر به نظر مي‌رسد و بايد ابتدا سرعت اينترنت و پهناي باند را افزايش دهيم تا در اين عرصه‌ها رشد بيشتري داشته باشيم.
 شاهين  |ايران موتورهاي جست‌وجوگر زيادي را تا امروز راه‌اندازي كرده است و بايد از تجربيات گذشته خود استفاده كند تا بتواند بهترين آنها را به وجود آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون