• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3959 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر

ميانجيگري فرانسه و مصر براي ابقاي حريري در نخست‌وزيري

منابع ديپلماتيك اعلام كردند كه فرانسه تلاش مي‌كند تا با همكاري مصر براي ابقاي سعد حريري در پستش نزد عربستان به ميانجيگري بپردازد. به گزارش ايسنا و به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، نشست‌هاي گسترده‌اي ميان مسوولان فرانسوي و مصري در پايتخت قبرس برگزار شده است. عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهور مصر سفري را به قبرس آغاز كرده تا در نشست سران قبرس و يونان شركت كند. به گفته منابع، طرف فرانسوي به ابقاي سعد حريري، نخست‌وزير مستعفي لبنان در پستش اشاره كرده است. از سوي ديگر مذاكراتي ميان قاهره، امارات و عربستان نيز براي تحقق اين هدف درحال برگزاري است. قاهره بر بهره جستن از بيانيه اتحاديه عرب حساب باز كرده تا عربستان را قانع كند كه هيچ جايگزيني براي حل و فصل كنوني در لبنان نيست. لبناني‌ها مثل بقيه كشورهاي عربي و اروپايي بسيار خواهان ابقاي حريري در پستش هستند.
در حالي كه نتايج مذاكرات هنوز مشخص نيست، همچنان موضع حريري نيز در ابهام قرار دارد. برخي كه با او و تيمش در پاريس تماس گرفته‌اند، معتقدند كه او به ابقايش در قدرت پايبند است اما برخي مي‌گويند وي ناچار است استعفايش را تثبيت و شروط جديدي را براي تشكيل دولت جديد مطرح كند اما برخي ديگر مي‌گويند، حريري كه با ميشل عون، رييس‌جمهور لبنان بعد از مراسم روز استقلال ديدار خواهد كرد اما احتمالا تصميم نهايي را در اين نشست نخواهد گرفت. اين تحليلگران معتقدند كه مي‌توان از فضايي كه به وجود آمده براي تقويت شروط حريري درراستاي توافقي كه با عون و حزب‌الله دارد، استفاده كرد و ميشل عون قادر است اجراي اين شروط را تضمين كند.
كاملا واضح است كه ميشل عون تمامي تلاش خود را براي آغاز روند سياسي و قانوني در كشور اتخاذ كرده و رهبري مذاكراتي جدي را به دور از رسانه‌ها براي ابقاي حريري در منصبش برعهده دارد. ميشل عون به فرانسوي‌ها و حريري ابلاغ كرده كه تمامي رخدادهاي كنوني نشان مي‌دهند كه حل و فصل سياسي همچنان پابرجاست و ميشل عون قادر است پايبندي لبنان به سياست خويشتنداري را تضمين كرده و به موضعي از سوي حزب‌الله در اين راستا دست يابد.
به نظر مي‌رسد ارتباط بين عون و حزب‌الله شامل اين نكته است. رهبري حزب‌الله خرسندي خود را از تسهيل ابقاي حريري در پستش اعلام كرده است. اظهارات سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان درباره عدم حمايت تسليحاتي از يمن يا كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس در راستاي تحقق همين هدف است. دور از رسانه‌ها، از حزب‌الله به خاطر موضعش درباره خروج حريري از حبس خانگي در رياض تقدير زيادي شده است اما سوالات زيادي هم درباره چگونگي حل بحران كنوني شنيده است. همچنين پيشنهاداتي درباره مرحله آتي و روابط مستقيم با حريري به حزب‌الله
رسيده است.  براساس اسناد موثق، حزب‌الله با ميشل عون و طرف‌هاي لبناني و عربي و بين‌المللي طي بحران در ارتباط بوده و در جريان تمامي جزييات قرار گرفته است. در مرحله اول از حزب‌الله خواسته شده كه به تثبيت آرامش كمك كند و همين مساله اقتضا كرد كه سيد حسن نصرالله سخنراني‌هاي مذكور را
داشته باشد.

 

نامه محمدجواد ظريف به وزيرخارجه لبنان

محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان پيامي براي همتاي لبناني‌اش «جبران باسيل» فرستاد. ظريف در اين پيام تاكيد كرد بايد فرصت براي «ميشل عون» رييس‌جمهور لبنان فراهم شود تا به دور از تلاش براي تحميل نظرات خارجي، تدابير مناسب را اتخاذ كند. وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: گزينه نظامي، راه‌حل بحران‌هاي منطقه نيست و تنها راه‌حل، ديپلماسي و محترم شمردن حقوق همه طرف‌هاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون