• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3959 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر

سخنان حسن روحاني و پيام سردار سليماني با بازتاب بين‌المللي روبه‌رو شد

اعلام پايان داعش از تريبون ايران

سارا معصومي

 

صبح روز سه‌شنبه 21 نوامبر جهان با خبر متفاوتي از مبدا ايران آغاز شد. حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران در سخناني در پنجمين كنگره سراسري خانه كشاورز كه به طور زنده از تلويزيون ايران پخش مي‌شد پايان سيطره گروه تروريستي داعش را اعلام كرد و اين پيروزي را به همگان تبريك گفت. هرچند كه اين خبر در رسانه‌هاي متفاوت بين‌المللي با تيتر پيام يا خبر رييس‌جمهور ايران منتشر شد اما پيش از آن نيز سردار قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در نامه‌اي به مقام معظم رهبري پايان سيطره داعش را اعلام و اين پيروزي را به رهبر ايران تبريك گفته بود. بازتاب اعلام خبر پايان داعش در رسانه‌هاي متفاوت منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي قابل توجه بود.
گلف‌نيوز در اين باره نوشت: سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس در پيامي به رهبر ايران پايان داعش را اعلام كرد. اين خبر در حالي اعلام شد كه در چندسال اخير تصاوير قاسم سليماني در خط مقدم جبهه‌هاي مبارزه عليه داعش در عراق و سوريه بارها و بارها منتشر شده بود. هفته گذشته نيز رسانه‌هاي ايران تصاوير مربوط به حضور قاسم سليماني در منطقه البوكمال در شرق سوريه را منتشر كردند. قاسم سليماني در نامه خود به رهبري نيز از اين منطقه با عنوان آخرين زمين در اختيار داعش نام برده است. اين رسانه عربي در ادامه خبر كوتاه خود از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با عنوان قوي‌ترين نيروهاي نظامي ايران نام برده و ادعا كرده است كه ايران در سوريه و عراق به حمايت از دولت‌هاي مركزي در چند سال اخير عمل كرده است. همچنين در بخش‌هاي پاياني اين گزارش ادعا شده است كه قريب به 1000 عضو سپاه پاسداران ايران در سوريه و عراق جان خود را از دست داده‌اند.
ديلي استار نيز در گزارشي در اين باره مي‌نويسد: داعش به پايان رسيده است، اين خبري است كه رييس‌جمهور ايران درباره پايان اين گروه تروريستي اعلام كرد. خبر پايان داعش در حالي از زبان رييس‌جمهور ايران در برنامه زنده از تلويزيون اين كشور اعلام شد كه اين خبر را مي‌توان شوكه‌كننده دانست. ايران در حالي خبر پايان داعش را داده است كه اين كشور در مسير مبارزه با داعش كشته‌هاي بسياري هم داده است. داعش از ابتداي سال 2014 ميلادي با بيرون راندن نيروهاي دولت عراق از استان‌هاي غرب اين كشور عملا سيطره زميني خود را آغاز كرد. اين گروه با تسلط بر موصل، اعلام خلافت كرد. ايران روز گذشته از پايان يافتن گروهي سخن گفته كه توسط سازمان ملل گروه تروريستي شناخته شده است. گروهي كه با انتشار ويديوهاي بسيار خشن تصاوير سربريدن سربازان و شهروندان عادي را به اشتراك مي‌گذاشت. گروهي كه قدرت تخريب خود را با از بين بردن بناهاي تاريخي كهن به رخ جهان مي‌كشيد. سازمان عفو بين‌الملل اين گروه را به دليل فعاليت‌هايش در شمال عراق متهم به پاكسازي قومي كرده است. در سال جاري ميلادي، داعش متحمل شكست‌هاي بسيار زياد شده بود و البته همزمان توان بيشتري براي انجام حملات تروريستي در ساير كشورها مانند بريتانيا يافته بود. شايد بتوان گفت كه نخستين جرقه‌هاي پايان داعش در جولاي سال 2017 و بازگشت سلطه دولت مركزي عراق بر موصل آغاز شد. پس از اين شكست بود كه دومينوي شكست‌هاي داعش آغاز شد و اين گروه تروريستي به نوبت شهرهاي در اختيار خود را از دست داد. اكنون ايران در نوامبر سال 2017 اعلام كرده كه داعش به پايان رسيده است. اين خبر در حالي از سوي ايران منتشر شده كه وزير دفاع بريتانيا هفته گذشته هشدار داد كه تهديدهاي داعش براي اين كشور روز به روز بيشتر شده است. برخي از چهره‌هاي نظامي سابق بريتانيا نيز پيشنهاد داده‌اند كه لندن براي از بين بردن انگليسي‌هاي عضو داعش از پهپاد استفاده كند. انگليس به‌شدت نگران بازگشت شهرونداني است كه از اين كشور به حلقه گروه تروريستي داعش پيوسته‌اند.
نيوزويك نيز در اين باره نوشت: مقام‌هاي متفاوت سياسي در ايران روز سه‌شنبه از پايان داعش تسلط داعش بر زمين سخن گفتند. حسن روحاني رييس‌جمهور ايران از تريبوني كه از تلويزيون اين كشور به شكل زنده پخش مي‌شد اين خبر را اعلام كرد و اين در حالي بود كه قاسم سليماني، سردار ايراني نيز در پيامي به رهبر ايران، اعلام كرد كه خلافت مورد ادعاي داعش در سوريه و عراق به پايان رسيده است.
جمهوري اسلامي كه بخش اعظم جمعيت آن را شيعيان تشكيل داده‌اند به دولت مركزي در عراق براي مهار داعش و به دولت مركزي در دمشق به رياست بشار اسد براي باقي ماندن در قدرت كمك كرد. ايران در سوريه از حمايت مبارزان لبناني، پاكستاني و افغانستاني برخوردار بود.
سي‌ان‌بي‌سي نيز در اين باره نوشت: رييس‌جمهور ايران مي‌گويد داعش به پايان رسيده است و اين در حالي است كه سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب هشدار داده‌اند كه داعش هنوز از توان كافي براي هدايت حملات تروريستي در سطح بين‌المللي برخوردار است. سخنان رييس‌جمهور ايران در حالي بيان شد كه روز يكشنبه ارتش سوريه و متحدان آن توانستند كنترل البوكمال را به طور كامل در دست بگيرند. درحالي كه هشدارهاي سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي ادامه دارد اما حسن روحاني در سخنان خود اشاره كرد كه در ديدار با ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه در سوچي در روز چهارشنبه در مورد آينده سوريه و منطقه گفت‌وگو خواهد كرد.
رويترز نيز در اين باره نوشت: حسن روحاني پايان داعش را اعلام كرد و سردار قاسم سليماني نيز از هزاران نفر از شهدايي كه در مسير مبارزه با داعش شهيد شدند قدر‌داني كرد. پرونده سوريه با بازپس‌گيري البوكمال كه آخرين شهر مهم در اختيار داعش در سوريه بود، وارد مرحله جديدي شده است و اين در حالي است كه همين چند روز پيش تصاوير مربوط به حضور قاسم سليماني در اين شهر در رسانه‌هاي ايران منتشر شد. عراقي‌ها نيز همزمان آخرين شهر داعش در اين كشور را بازپس گرفتند و به خلافتي كه از سال 2014 آغاز شده بود پايان دادند. بسياري از سرويس‌هاي اطلاعاتي مي‌گويند كه به احتمال بسيار زياد حلقه‌هاي داعش در عراق و سوريه به فعاليت‌هاي زيرزميني روي خواهند آورد و از بمب‌گذاري براي پيشبرد اهداف خود استفاده خواهند كرد. حسن روحاني در سخنان خود ايالات متحده و اسراييل را متهم به حمايت از داعش كرد. وي همچنين از قدرت‌هاي عربي و سكوت آنها در برابر مرگ شهروندان غيرنظامي در يمن انتقاد كرد. ايران در حالي خبر پايان داعش را اعلام كرد كه وزراي امور خارجه عضو اتحاديه عرب در نشست اضطراري كه روز يكشنبه در قاهره داشتند خواهان اتحاد عليه نفوذ ايران در منطقه شده بودند. قاسم سليماني در سخنان خود اين پيروزي را مديون كار و فعاليت همزمان چند نهاد دانست و از شهدا و جانبازان ايراني، عراقي، افغان و پاكستاني كه در مسير مبارزه با داعش شهيد شده يا مجروح شدند نيز قدرداني كرد. وي همچنين به نقش حياتي و كليدي حزب‌الله لبنان در اين مسير نيز اشاره كرد. رويترز در ادامه اين گزارش نوشته است: سپاه پاسداران عمدتا در قبال فعاليت‌هاي نظامي خود در سوريه و عراق سكوت اختيار مي‌كرد اما در دو سال اخير اين سكوت بيش از قبل جاي خود را به اطلاع‌رساني داد. خبر پايان داعش در حالي از سوي سردار سليماني به عنوان يك عضو سپاه قدس اعلام شد كه ماه گذشته، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده دستور وضع تحريم‌هايي عليه اين نهاد به اتهام فعاليت‌هاي ثبات‌زداي در منطقه را صادر كرده بود.
خبرگزاري فرانسه نيز در اين خصوص نوشت: حسن روحاني رييس‌جمهور ايران در حالي كه مساحت زميني در اختيار داعش بسيار محدود شده است، پيروزي بر اين گروه تروريستي را اعلام كرد. ايران در اين سال‌ها يكي از اصلي‌ترين حاميان بين‌المللي بشار اسد بوده است و ده‌ها مستشار نظامي را به سوريه و عراق فرستاده است. رسانه‌هاي ايران در چند روز گذشته تصاوير سليماني در البوكمال را نشان دادند و اعلام كردند كه وي شخصا عمليات آزادسازي اين شهر از دست داعش را پيش برده است. خبر پايان داعش در حالي از سوي روحاني و سردار سليماني اعلام شد كه شبه نظاميان داعش در حال حاضر تنها در چند منطقه بسيار محدود در سوريه و عراق فعاليت دارند. ايران به نخستين كشوري تبديل شد كه خبر پايان داعش را اعلام كرد و اين در حالي است كه دولت‌هاي سوريه و عراق تاكنون چنين خبري را منتشر نكرده‌اند.
به گزارش «اعتماد» حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق شامگاه گذشته در پاسخ به سوالي درباره اعلام پايان داعش از سوي ايران گفت: داعش از منظر نظامي شكست خورده است اما ما زماني پيروزي نهايي را اعلام مي‌كنيم كه شبه نظاميان داعش از بيابان‌هاي عراق نيز خارج شده ‌باشند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون