• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3959 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر

آغاز فصل جديد روابط سياسي و همكاري‌هاي هسته‌اي

گروه ديپلماسي| هتل عباسي اصفهان روز گذشته ميزبان دومين سمينار سطح بالاي همكاري‌هاي بين‌المللي ايران و اتحاديه اروپا با موضوع «همكاري‌هاي هسته‌اي: پيشرفت‌ها و چشم‌اندازها» بود. هرچند كه مهم‌ترين مهمان‌هاي نوبت صبح اين نشست سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه و هلگا اشميد، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا بودند اما قريب به 20 مقام متفاوت از اتحاديه اروپا نيز در حاشيه نشست اصلي با همتاهاي ايراني خود ديدار و مذاكره داشتند. شامگاه گذشته نيز سيدعلي‌اكبر صالحي، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي با هيات اروپايي به رياست اشميد ديدار كرد.
 بازگشت تحريم‌ها ممكن نيست
هلگا اشميد در روزهايي به ايران سفر كرده است كه كنگره امريكا در حال گذران 60 روز فرصت براي تصميم‌گيري درباره باقي ماندن يا خروج امريكا از توافق هسته‌اي است. در حالي كه رييس‌جمهور ايالات متحده پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تاييد نكرده است اما هلگا اشميد، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته در اصفهان گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكنون 9 بار پايبندي ايران به تعهداتش را تاييد كرده است. در اينجا من از طرف خانم موگريني خيلي واضح مي‌گويم كه امكان مذاكره مجدد براي برجام وجود ندارد و برجام براي همه طرف‌ها الزام‌آور است و سران اتحاديه اروپا نيز در آخرين نشست خود، صحبت‌هاي شفافي داشتند مبني بر اينكه همه ملزم به رعايت برجام هستند. برجام يك توافق بين‌المللي است و همه ملزم به اجراي آن و اجراي پيوست 3 توافق هسته‌اي هستند. همه بايد متعهد به برجام باشند. تحريم‌ها بايد برداشته مي‌شد و اين قابل بازگشت نيست. ما نشان داديم كه ديپلماسي چه دستاوردهايي دارد.
به گزارش ايسنا، وي افزود: مسائل وسيعي كه بين اتحاديه اروپا و ايران برگزار مي‌شود نشان مي‌دهد اين نشست از اهميت بالايي براي هر دوطرف برخوردار است. ما علاقه‌مند هستيم رابطه خود را با ايران گسترش دهيم. اين سمينار نشان مي‌دهد روندي كه در فوريه امسال در بروكسل برگزار كرديم در ايران ادامه خواهيم داد، چراكه آن سمينار موفقيت‌آميز بوده است. فعاليت هسته‌اي صلح‌آميز ايران گسترش يافته و دانشمندان ايران و جهان تبادل‌نظر مي‌كنند. اين پتانسيل بالقوه‌اي براي طرف‌ها، افزايش ايمني هسته‌اي و پژوهش‌هاي هسته‌اي است و اين نقطه مهمي است.  اشميد با اشاره به پروژه مدرن‌سازي اراك و تبديل فردو به مركز تحقيقاتي نيز گفت: اين پروژه‌ها گام مهم ديگري بودند كه در حال برداشته شدن هستند. ما از همكاري روسيه در اين زمينه نيز تشكر مي‌كنيم و پروژه‌هاي ديگر را نيز نظارت خواهيم كرد. اتحاديه اروپا در اين پروژه‌ها كمك‌كننده خواهد بود.
حمايت وزارت خارجه از همكاري با اتحاديه اروپا
سيد عباس عراقچي، معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه كه روز دوشنبه نيز رياست سومين جلسه گفت‌وگوهاي عالي با اتحاديه اروپا در تهران را برعهده داشت در نشست روز سه شنبه در هتل عباسي اصفهان گفت: روز دوشنبه دور سوم گفت‌وگوها با اتحاديه اروپا را برگزار كرديم. در اين دور درباره طيف وسيعي از موضوعات نظير بانكداري، سرمايه‌گذاري، ارتباطات فرهنگي و ارتباطات مردم با مردم و موضوعات مختلف مانند مهاجرت و حقوق بشر با طرف اروپايي صحبت كرديم. در بسياري از موضوعات به حوزه تعريف نقشه راه رسيديم. برجام در آوريل 2013 امضا شد و يكي از مهم‌ترين زمينه‌ها در دوره پسابرجام، بحث همكاري در حوزه انرژي با اروپا است و نفت و گاز اين ارتباطات را قوت مي‌بخشد. ما قراردادهايي با شركت توتال و همكاري‌هاي قابل گسترشي نيز در اين حوزه با سايرين داريم. بحث ايمني هسته‌اي يكي از موارد مهم است. پزشكي هسته‌اي نيز بحث مهمي است. وزارت خارجه از همكاري با اتحاديه اروپا حمايت مي‌كند. ما در سطح متخصصان عاليرتبه بحث مي‌كنيم تا بتوانيم به يك درك صلح‌آميز برسيم.   عراقچي در ادامه با تشكر از مواضع اروپايي‌ها در برجام گفت: اميدوارم از اين توافق مهم سود ببريم. ايران به آن وفادار است و مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برجام را تاييد كرده است. اروپا و ايران مي‌توانند روابط خود را افزايش دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون