• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3959 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر

گفت‌وگو با عليرضا فغاني، تنها داور ايراني در جام‌جهاني روسيه

متاسفانه برنامه‌اي براي داوري نداريم

مهدي روزخوش

 مشكلات داوري هميشه در فوتبال وجود داشته است. شايد كليشه‌ترين جمله‌ در اين خصوص درباره «اشتباهات داوري جزيي از داوري است» باشد. اما در اين بين بايد بپذيريم با وجود اينكه در بيشتر نقاط جهان به خصوص اروپا توجه بيشتري به داوران، دستمزدشان و البته آموزش آنها مي‌شود اما در ايران ما ارزش زيادي براي دستمزد داوران و دريافتي آنها قائل نيستيم به طوري كه حتي يكي از همين داوران كه پزشك است، عنوان كرده بود درآمد 5 روز او با درآمد يك فصل در فوتبال برابري مي‌كند. براي بررسي بيشتر شرايط اين روزهاي داوران ليگ برتر و البته بحث آموزش با عليرضا فغاني هم‌كلام شديم تا از زبان داور باتجربه فوتبال ايران كه حالا براي قضاوت در جام جهاني انتخاب شده است مسائل و مشكلات را بخوانيم.

 

ابتدا درباره اتنخاب‌تان به عنوان داور جام جهاني صحبت كنيد. آيا اين انتخاب قطعي شده است و شما قطعا در جام جهاني روسيه حضور خواهيد داشت؟

بله، انتخاب ما قطعي شده و هفته آينده بايد در يك دوره آموزشي كه در كشور امارات برگزار خواهد شد، حاضر شويم تا هم از نظر بازآموزي دوره‌اي را بگذرانيم و هم تست‌هايي را كه مدنظر فيفاست پشت سر بگذاريم. من فكر مي‌كنم با شرايطي كه ما و كمك ‌داوران‌مان داريم، بتوانيم شرايط خوبي را در اين تست داشته باشيم چرا كه داوران ما واقعا آماده قضاوت هستند و طوري برنامه‌ريزي شده است كه در جام جهاني قرار است يك كمك‌داور به عنوان كمك‌داور ويدئويي اضافه شود كه اميدوارم در اين موضوع هم قدم‌هاي خوبي برداشته شود.

شما در سال‌هاي گذشته مسابقه‌هاي مهمي از جمله فينال المپيك و همين طور فينال جام ملت‌هاي آسيا را سوت زديد. چقدر اميدواريد با توجه به اين اتفاقات، بتوانيد در مراحل پاياني جام جهاني هم قضاوت كنيد؟

دغدغه من اين بود كه اول در جام جهاني حضور داشته باشيم و به عنوان داور اين تورنمنت انتخاب شويم. اين موضوع الان محقق شده است. ان‌شاءالله وقتي در كوران مسابقه‌ها قرار گرفتيم سعي مي‌كنيم تمركزمان ابتدا روي بازي‌اي باشد كه براي قضاوت به ما مي‌دهد و در ادامه سعي كنيم قدم به قدم پيش برويم. اميدوارم در اين جام اتفاقات خوبي براي تيم داوري ايران رخ بدهد. ما سعي مي‌كنيم بهترين قضاوت و بهترين عملكرد را در اين تورنمنت داشته باشيم تا افتخاري براي فوتبال ايران باشد.

چند هفته‌اي است اعتراضات داوري در فوتبال ايران بيشتر شده است. اين در حالي است كه داوران ما نسبت به داوران ديگر كشورها و همين طور پولي كه در فوتبال ايران هزينه مي‌شود درآمد كمي دارند. چقدر مساله درآمد با اشتباهات داوري ارتباط دارد؟

من فكر مي‌كنم اشتباهات داوري هيچ ارتباطي به مسائل مالي و اين گونه مسائل ندارد. در ليگ‌هاي بزرگ دنيا و مهم‌ترين بازي‌ها هم مي‌بينيد كه اشتباهات داوري صورت مي‌گيرد. بحث من اين است كه هرچقدر براي داوري هزينه كنيم همان قدر مي‌توانيم انتظار بازدهي داشته باشيم. متاسفانه در زمينه داوري هيچ برنامه مشخصي نداريم و آخرين افزايش دستمزد كه درباره داوران انجام شد به زمان حضور مهدي تاج در راس كميته داوران برمي‌گردد. بعد از آن هم ديگر دستمزد داوران افزايش نداشت تا اينكه امسال 30 درصد اضافه كردند. من فكر مي‌كنم با توجه به آن وقتي كه داوران مي‌گذارند در انتهاي فصل به اندازه تداركات يك تيم هم دريافتي نداشته باشند. شايد اگر از مسوولان بپرسيد بگويند كه ما 15-14 ميليارد براي داوران هزينه مي‌كنيم چرا كه مسوولان هزينه اياب و ذهاب و همين طور اسكان داوران در هتل‌ها را هم حساب مي‌كنند كه البته اين مبلغ مربوط به كل داوران ليگ‌هاي مختلف است و اگر فقط ليگ برتر را حساب كنيد، مي‌بينيد شايد نهايتا يك ميليارد تومان هزينه شود. من فكر مي‌كنم با اين پولي كه در فوتبال ايران هزينه مي‌شود و زحمتي كه داوران مي‌كشند واقعا داوران دريافتي كمي دارند.

امسال فدراسيون فوتبال به داوران پرداختي داشته است؟

الان كه هفته دوازدهم هستيم پولي به داوران پرداخت نشده است.

در بحث آموزش داوران و كلاس‌هاي بازآموزي فدراسيون فوتبال قدم‌هاي موثري برداشته است؟

چند وقت يك بار كلاس‌هاي داوري فيفا برگزار مي‌شود اما در ايران فقط ابتداي فصل يك كلاس معمولي مي‌گذارند و ديگر كسي كاري به آموزش داوران ندارد.

قبول داريد داوران ما اشتباهات‌شان بيشتر شده به طوري كه باعث اعتراض مربيان شده است؟

در فوتبال ايران وقتي ثبات و جايگاه وجود نداشته باشد هر كسي هر حرفي مي‌زند و هر مربي‌اي به راحتي شكست تيمش را به گردن داور مي‌اندازد. اما داوران ما نشان دادند به اين حواشي كاري ندارند و كار خودشان را مي‌كنند. مسوولان و مراجع مربوطه بايد با مربيان و بازيكناني كه به راحتي قضاوت يك داور را زير سوال مي‌برند، برخورد كنند.

فيفا طي سال‌هاي گذشته برنامه مشخصي براي ورود تكنولوژي به فوتبال داشته است. حتي خود شما هم گفتيد قرار است كمك‌داور ويدئويي در جام جهاني حاضر باشد. خود شما با ورود تكنولوژي به داوري موافقيد؟

با توجه به اينكه فوتبال يك صنعت است و روز به روز سرعتش بيشتر مي‌شود و قاعدتا انتظارات از اين ورزش و قضاوت داوران بيشتر مي‌شود. اينكه تكنولوژي در فوتبال به صورت مناسب استفاده شود من موافق آن هستم اما در فوتبال نمي‌شود مثل واليبال دايما صبر كرد و تقاضاي ويدئوچك داد. فيفا علاقه دارد داوران در لحظه تصميم بگيرند و اگر هم كمك‌داور ويدئويي را گذاشته به خاطر اين است كه تصاوير را به صورت ويدئويي ببيند و به داورش به صورت ويدئويي كمك كند نه اينكه بازي را متوقف كنيم و منتظر باشيم مربيان اعتراض كنند و داور تقاضاي ويدئو چك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون