• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3961 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر

گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي درباره اخراج داماد و دختر ترامپ از كاخ سفيد

ترامپ دردانه‌هايش را قرباني مي‌كند؟

ميثم سليماني

«دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده از دخترش ايوانكا و دامادش جرد كوشنر خواسته است تا به خانه خود در نيويورك بازگردند و كاخ‌سفيد را ترك كنند؛» اين خبر در 24 ساعت گذشته در برخي منابع و رسانه‌هاي مختلف در امريكا منتشر و دست به دست شده است. بسياري از رسانه‌ها ابتدا اختلافات خانوادگي ميان زن و شوهر را دليل اين موضوع اعلام كردند، اما اندك‌اندك ابعاد جديدي از اين موضوع منتشر شد. نخستين نشريه‌اي كه ابعاد جديدي از اين اتفاق را مطرح كرد نشريه «ونيتي فاير» بود كه اعلام كرد ترامپ به‌شدت زن و شوهر را تحت فشار قرار داده است كه زودتر به خانه‌هاي خود بازگردند تا شايد پوشش رسانه‌اي منفي مطبوعات عليه كاخ سفيد كاهش يابد. آخرين گزارشي كه پولتيكو از اين موضوع منتشر كرد نشان مي‌دهد كه ترامپ نگراني‌هاي خود را با كاركنان كاخ سفيد در ميان گذاشته و به دخترش و مشاور ارشد كاخ سفيد گفته است: عزيزان من، شما بايد قرباني شويد و اين يك معامله بد است.
طبق گزارش ونيتي فاير، به نظر مي‌رسد كه نفوذ كوشنر به‌شدت كاهش يافته است و تمام شواهد حاكي از آن است كه زن و شوهر به زودي كاخ سفيد را ترك خواهند كرد. بسياري معتقدند كه جان كلي، رييس كاركنان كاخ سفيد بال آنها را چيده است. گفته مي‌شود كه جان كلي ساختار جديدي را در كاخ سفيد طراحي كرده است كه همه مشاوران ابتدا بايد به او گزارش دهند. خبرها حاكي از آن است كه بعد از ساختار جديدي كه جان كلي در كاخ سفيد به وجود آورده و عملا نظم را يك بار ديگر در نهاد رياست‌جمهوري امريكا بازگردانده است ايوانكا ترامپ و جرد كوشنر هرگونه دسترسي به كاخ سفيد را از دست داده‌اند.
برخي منابع در كاخ سفيد به نيوزويك اعلام كردند كه دونالد ترامپ از مشاوره‌هاي كوشنر چندان خوشنود نبود. به خصوص بعد از اينكه كوشنر به عنوان مشاور، نقشي اساسي را در اخراج جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي ايفا كرد و همچنين پرونده‌هاي او نيز در ارتباط با روسيه منتشر شد.  در حال حاضر دولت ترامپ و به خصوص خانواده او به‌شدت تحت فشار پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا هستند كه عملا نشان مي‌دهد نزديك‌ترين افراد به ترامپ ارتباط‌هاي جدي با عوامل روسي داشتند و ابعاد آن نيز روز به روز گسترده‌تر مي‌شود. گزارش شده است كه كوشنر در مورد تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات به‌شدت نگران است. كارشناسان حقوقي به نيوزويك گفته‌اند كه عدم توانايي توجيه كوشنر در خصوص تماس‌هايي كه با عوامل خارجي در حوزه امنيت ملي داشته و همچنين برخي منابع مالي او موجب شده است تا وي بيش از هركس ديگري مورد اتهام واقع شود. يكي از تماس‌هايي كه كوشنر نتوانسته آن را توجيه كند تماس او با وكيل روسي ناتالي وسلنيتسكايا است كه او در يك نشست با وي در برج ترامپ حضور پيدا كرده است تا اطلاعاتي را در خصوص كمپين هيلاري كلينتون به كمپين ترامپ ارايه دهد.
با اين حال هنوز مشخص نيست كه كوشنر و دختر اول ترامپ به نيويورك بروند، جايي كه هنوز يك آپارتمان دارند. آنها اكنون در خانه 5/5 ميليون دلاري در واشنگتن دي سي زندگي مي‌كنند تا نزديك به محل كار خود در كاخ سفيد باشند. با اين وجود جرد كوشنر اگرچه كماكان عنوان مشاور ارشد رييس‌جمهور را برعهده دارد اما اين يك واقعيت است كه تاثير او در كاخ سفيد نسبت به چند ماه گذشته كاهش يافته است و دليل اصلي آن نيز جان كلي است.
جرد كوشنر هيچ گونه تجربه‌اي در مسائل دولتي نداشت اما وظايف سنگيني به او سپرده شده است. بازنويسي توافقنامه‌هاي تجاري ايالات متحده، اصلاح ساختار مبارزه با مواد مخدر، اصلاح ساختار وزارت كهنه‌سربازان، رهبري روابط با چين و ايجاد صلح در خاورميانه از جمله موضوعاتي است كه دونالد ترامپ با توجه به اعتمادي كه به جرد كوشنر داشت برعهده وي گذاشت. اما در طول ماه‌هاي اخير حضور جان كلي در راس اداره كاخ سفيد موجب شد كه بسياري از اختيارات از وي گرفته شود و وظايف او نيز بسيار سبك‌تر از گذشته شود و در برخي مسائل مانند صلح خاورميانه نيز كه اصلي‌ترين وظيفه او شناخته مي‌شد، افرادي كنار او گمارده شدند كه تقريبا مسووليت او را محدود مي‌كردند. حتي برخي شواهد حاكي از آن است كه ممكن است همين نقش‌هاي محدود نيز از وي گرفته شود.
كوشنر در حالي ماه گذشته به عربستان سعودي سفر كرد و با شاهزاده محمد بن سلمان، وليعهد ديدار و گفت‌وگو كرد كه تنها چند روز پس از آن شاهزاده وليد بن طلال و ده‌ها تن از شاهزادگان سعودي ديگر به جرم فساد دستگير شدند. گفته مي‌شود محمد بن سلمان و كوشنر ساعت‌ها با يكديگر ديدار كردند و در خصوص مسائل استراتژيك تا ساعت 4 صبح گفت‌وگو كردند و حتي گفته مي‌شود كه كوشنر به او در انجام برنامه‌ريزي اين دستگيري‌ها كمك كرده است. با اين حال سارا هاكبي سندرز، سخنگوي كاخ سفيد سعي كرد تا تمام گزارش‌ها در خصوص اين موضوع را رد كند و گفت كه رييس كلي و جرد كوشنر روابط بسيار خوبي با يكديگر دارند و هيچ يك از اين مسائل درست نيست.
در حال حاضر اگر كوشنر از ساختار دولت خارج شود مشخص نيست چه كسي بناست رهبري برنامه‌ريزي براي صلح خاورميانه را برعهده گيرد. چرا كه دونالد ترامپ يك روز پيش از سوگند رياست‌جمهوري خود در توييتر نوشت اگر جرد كوشنر نتواند صلح را به خاورميانه بياورد هيچ‌كس نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. اگر بخواهيم ارزش حرف ترامپ را مورد بررسي قرار دهيم، پس اگر كوشنر كنار گذاشته شود عملا هيچ برنامه ديگري نيز براي صلح خاورميانه به نتيجه نخواهد رسيد و تلاش‌هاي آينده امريكا نيز بيهوده خواهد بود.  از سوي ديگر پيشنهادها و مشاوره‌هاي اخير كوشنر هيچ فايده‌اي براي ترامپ در پي نداشته است و حتي گفته مي‌شود در چند وقت اخير دونالد ترامپ چند پيشنهاد كوشنر را نيز كنار گذاشته است. كوشنر علاوه بر توصيه غلط براي اخراج كومي در يكي از مشاوره‌هاي غلط ديگر خود ترامپ را قانع كرد تا در انتخابات داخلي سنا درحزب جمهوريخواه آلاباما به جاي روي مور گزينه بنن از لوتر استرنج حمايت كند و در نهايت او انتخابات را به مور واگذار كرد.  با اين حال آن چيزي كه واقعيت دارد اين است كه در صورت تاييد خبر رسانه‌هاي امريكايي، دو نتيجه‌گيري عمده صورت مي‌گيرد؛ يكي اينكه كلي سيطره خود بر كاخ سفيد را گسترش داده است و عملا او نهاد رياست‌جمهوري را كنترل مي‌كند و در گام بعدي ترامپ مي‌خواهد نزديكان خود را هرچه بيشتر از قائله و فشاررسانه‌هاي امريكايي دور كند.

 

قطع همكاري فلين با وكلاي ترامپ

وكلاي مايكل فلين، مشاور امنيت ملي سابق دونالد ترامپ به تيم حقوقي رييس‌جمهور امريكا گفته‌اند كه ديگر با آنها درباره روند تحقيقات رابرت مولر، دادستان ويژه پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا همكاري نمي‌كنند. اين تصميم مي‌تواند نشانه‌اي از اين باشد كه فلين در حال انجام همكاري با تحقيقات مولر است و به نظر مي‌رسد در حال يك معامله با مولر درباره خود است. گفتني است پيش‌تر در روند تحقيقات، وكلاي مدافع فلين و ترامپ به طور مرتب با يكديگر اطلاعات خود را به اشتراك  مي‌گذاشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون