• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3961 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر

حمله خونين تروريستي به نماز جمعه در صحراي سينا

گروه جهان| حمله شبه‌نظاميان تروريست به يك مسجد در شمال صحراي سيناي مصر باعث مرگ دست كم 235 نمازگزار جمعه و جراحت 115 نفر ديگر شد. به گزارش آسوشيتدپرس، اين حمله در مسجد الروضه در شهر بير العبد در استان سيناي شمالي انجام شده است و مهاجمان پس از چند انفجار در خروجي مسجد با استفاده از چهار خودرو به نماز جمعه حمله‌ور شدند و نمازگزاران را به رگبار بستند. طي سال‌هاي اخير، جنگ مستمري ميان ارتش مصر و گروه‌هاي افراطي در منطقه صحراي سينا جريان دارد، حملات گروه‌هاي تروريستي از سال 2013 و پس از سرنگوني حكومت محمد مرسي، به شكل گسترده‌اي افزايش يافته است. گروه ولايت سينا، كه از گروه‌هاي وابسته به داعش محسوب مي‌شود تاكنون حملات تروريستي متعددي در اين منطقه انجام داده است، اما حمله ظهر جمعه به نماز جمعه، بزرگ‌ترين حمله تروريستي سال‌هاي اخير در مصر محسوب مي‌شود. تا عصر جمعه هنوز هيچ گروهي رسما مسووليت اين حمله را برعهده نگرفته‌ بود.
مبارزه با گروه‌هاي تروريستي در صحراي سينا يكي از بزرگ‌ترين مشكلات دولت مصر طي سال‌هاي اخير محسوب مي‌شود، هرچند توان اين گروه‌هاي تروريستي تهديد جدي عليه دولت محسوب نمي‌شود اما حضور نيروهاي شبه‌نظامي در صحراي سينا، باعث ضربه شديد به صنعت گردشگري مصر به عنوان يكي از اصلي‌ترين منابع درآمد ارزي اين كشور شده است.
به گزارش بي‌بي‌سي، بلافاصله بعد از اين حمله، عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهور مصر جلسه‌اي با حضور مقامات امنيتي مصر برگزار كرد، همچنين سه روز عزاي عمومي در سراسر مصر اعلام شده است. گروه ولايت سينا در عين حال مسووليت چندين حمله مرگبار به جمعيت مسيحيان قبطي مصر را هم بر عهده گرفته است و دو سال پيش مسووليت بمبگذاري در يك هواپيماي مسافربري روسي را پذيرفت كه سقوط آن در صحراي سينا باعث كشته‌شدن 224 مسافر شده‌بود. به نوشته آسوشيتدپرس صدها نظامي و غيرنظامي مصري تاكنون در حملات شبه‌نظاميان تندرو جان خود را از دست داده‌اند، اما رقم دقيق كشته‌شدگان به اين دليل كه خبرنگاران و رسانه‌ها اجازه دسترسي به منطقه ندارند روشن نيست. حملات اخير گروه‌هاي تروريستي اخيرا از صحراي شرقي سينا به مناطق غربي مصر هم سرايت كرده است، ماه سپتامبر حمله ديگري توسط گروه‌هاي تروريستي در نزديكي شهر العريش باعث كشته شدن 16 نيروي پليس مصر شد.
تسليت وزارت  امورخارجه ايران
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه اقدام تروريستي و وحشيانه صبح ديروز در شهر العريش مصر كه صدها كشته و مجروح از ميان نمازگزاران بر جاي گذاشت را به‌شدت محكوم كرد. قاسمي ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي قربانيان اين حادثه و مردم مصر، تصريح كرد: «بي‌ترديد تروريسم تكفيري كه اين روزها متحمل سخت‌ترين شكست‌هاي خود در منطقه شده، از هيچ كوشش مذبوحانه و اقدام بي‌رحمانه‌اي براي ابراز وجود مجدد دريغ نمي‌ورزد و اين مسووليت دولت‌هاي منطقه را براي شناخت واقعي و دقيق تروريسم و مقابله جدي و جمعي با آن دوچندان مي‌كند.» سخنگوي دستگاه ديپلماسي تمامي ملت‌ها و دولت‌ها را در اين برهه خاص به هوشياري هرچه بيشتر در برابر توطئه‌هاي جديد شكست‌خوردگان خونريز و مرگ‌آفرين فراخواند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون