• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3968 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ آذر

مايك پمپئو، رييس سازمان سيا:

نامه فرستادم، سليماني نخواند

سارا معصومي

 

زمينه‌هاي مشاجره‌هاي ميان ايران و ايالات متحده هر روز متنوع‌تر از گذشته مي‌شود. از توافق هسته‌اي تا اختلاف‌هاي منطقه‌اي، از دعوا بر سر ساز و كار سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تا آزمايش‌هاي موشكي ايران. در اين ميان تعداد ايران‌ستيزهاي حاضر در كابينه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده نيز كم نيست؛ مرداني كه مي‌گويند موهاي خود را در 4 دهه گذشته در مسير رويارويي با ايران سپيد كرده‌اند و خاطرات ناخوشايندي از اين تنش‌ها دارند. درجه ايران‌ستيزي در اعضاي كابينه ترامپ متفاوت است. چهره‌هايي چون جيمز متيس، وزير دفاع مخالف فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران، برنامه هسته‌اي اين كشور و هر آنچه بر نفوذ ايران بيفزايد هستند، همزمان اما خواهان رويكردي منطقي عليه تهران و همراهي با متحدان اروپايي در اين حوزه هستند. مايك پمپئو اما در زمره چهره‌هاي تند و تيزي است كه براي خصومت‌ورزي با ايران به دنبال بهانه‌هاي تازه مي‌گردد. سخنان 24 ساعت گذشته وي در بنياد رونالد ريگان درباره ايران و فعاليت‌هاي منطقه‌اي اين كشور بازتاب بسياري در رسانه‌هاي بين‌المللي يافته است. مهم‌ترين بخش اين سخنان نيز به نامه‌نگاري وي به سردار قاسم سليماني بازمي‌گردد.  واشنگتن‌پست در اين باره مي‌نويسد: «رييس سازمان سيا اعلام كرد در نامه‌اي به يك مقام ارشد نظامي در ايران به وي هشدار داده كه ايالات متحده مسووليت هرگونه حمله به منافع امريكا در عراق را متوجه ايران مي‌داند. پمپئو كه به مواضع سخت‌گيرانه عليه ايران شهرت دارد در اين باره گفت: نامه‌اي به ژنرال قاسم سليماني نوشتم اما او نامه من را نخواند. من براي وي نامه فرستادم چرا كه نشانه‌هايي دريافت كرده بوديم كه نيروهاي تحت كنترل وي احتمالا منافع امريكا در عراق را تهديد مي‌كنند. قاسم سليماني از باز كردن نامه سرباز زد. البته صادقانه بگويم كه اين كار وي قلب من را نشكست. اين نامه را نوشتيم تا به وي اعلام كنيم كه او و ايران را مسوول اتفاق‌هايي مي‌دانيم كه احتمالا منافع ما در امريكا را تحت الشعاع قرار مي‌دهند.» پمپئو در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود ادعا كرد كه ايران در حال تقويت نفوذ خود در منطقه خاورميانه است. پمپئو كه در كنگره امريكا به عنوان نماينده حزب جمهوريخواه از كانزاس حضور داشته به‌شدت منتقد توافق هسته‌اي با ايران است اما در سخنان اخير خود تاكيد كرد كه ايران به بندهاي فني اين توافق پايبند بوده است. واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: «در ايران محمد محمدي گلپايگاني كه رياست دفتر رهبري را برعهده دارد، اعلام كرد كه سردار سليماني توجهي به نامه پمپئو نكرده است. وي در اين باره گفت: اخيرا زماني كه رييس سازمان سيا از طريق يكي از واسطه‌ها در منطقه نامه‌اي را به سردار سليماني نوشته بود، وي پاسخ داد كه نه اين نامه را دريافت مي‌كنم و نه آن را مي‌خوانم. حرفي براي گفتن با اين افراد ندارم.»
پمپئو در اين جلسه درباره طيف وسيعي از موضوعات سخن گفت. وي به اين پرسش كه گمانه‌زني‌هايي در مورد جايگزيني ركس تيلرسون، وزير خارجه ايالات متحده با وي وجود دارد پاسخ نگفت. پمپئو در زمره محافظه‌كارهاي امريكايي است كه رابطه بسيار نزديكي با رييس‌جمهور دونالد ترامپ دارد و گفته مي‌شود كه شخصا هر روز به وي گزارش‌هايي مي‌دهد. در حالي كه در چند روز اخير گمانه‌زني‌هاي بسياري در مورد جايگزيني تيلرسون با پمپئو پخش شده است اما وي ترجيح داد در پاسخ به اين سوال‌ها تاكيد كند كه سرش به‌شدت مشغول وظايف محول شده به وي در سازمان سيا است.
خبرگزاري رويترز در گزارشي از سخنان پمپئو به حضور و فعاليت‌هاي سردار سليماني در عراق اشاره كرده و مي‌نويسد: «قاسم سليماني در جريان مناقشه‌هاي پس از برگزاري همه‌پرسي جدايي كردستان از عراق چند بار به اين كشور و منطقه كردستان سفر كرد و با مقام‌هاي اين منطقه ديدار و رايزني‌هاي فشرده‌اي داشت. گفته مي‌شود كه در عمليات كركوك و بازگشت نيروهاي دولت مركزي به اين منطقه نيز قاسم سليماني نقشي جدي را ايفا كرده است. تصاويري كه از قاسم سليماني در خطوط مقدم صحنه‌هاي نبرد در عراق منتشر شد، نشان داد كه ايران در حال به نمايش گذاشتن قدرت و نفوذ خود در اين كشور است. تهران و رياض در مسائل منطقه‌اي با هم رقابت سنگيني دارند.»
پمپئو در بخش‌هايي از سخنان خود در اين باره گفت: بايد نگاهي به فعاليت‌هاي چند هفته اخير ايران براي تثبيت نفود در مناطق شمالي عراق بيندازيد. ايراني‌ها تلاش مي‌كنند قدرت هژموني خود را در كشورهايي خاورميانه تثبيت كنند.  در حالي كه عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي روز شنبه در كنفرانس گفت‌وگوهاي مديترانه‌اي در پايتخت ايتاليا ادعا كرده بود كه رابطه‌اي ميان رياض و تل‌آويو تا زمان پيشرفت گفت‌وگوهاي صلح وجود ندارد اما روايت پمپئو در اين باره متفاوت است. وي در بخش‌هايي از سخنانش تاكيد كرد كه عربستان سعودي براي به اشتراك گذاشتن اطلاعات درباره ايران و گروه‌هاي افراطي با ساير اعضاي منطقه تمايل بيشتري از خود نشان مي‌دهد. مقام‌هاي اسراييلي نيز هفته گذشته اعلام كرده بودند كه عربستان سعودي با اسراييل در حوزه مشترك مخالفت با ايران تماس‌هايي برقرار كرده است. پمپئو در بخش‌هايي از سخنانش در اين باره گفت: عربستاني‌ها براي مبارزه با تروريست‌ها در خاورميانه با اسراييلي‌ها همكاري مي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون