• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3968 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ آذر

هشدار به دونالد ترامپ

پايان روند صلح در منطقه را كليد نزنيد

گروه جهان| هشدارها نسبت به اعلام بيت‌المقدس به عنوان پايتخت سرزمين‌هاي اشغالي آغاز شده است. در حالي كه برخي منابع از احتمال صدور بيانيه‌اي با اين محتوا ظرف چند روز آينده از طرف كاخ سفيد خبر مي‌دهند، مقام‌هاي متفاوت فلسطيني و جهان عرب هشدار دادن به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در اين خصوص را آغاز كرده‌اند.
روز گذشته، صائب عريقات، رييس كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين اعلام كرد هر گونه تصميمي درباره قدس به معناي پايان روند صلح خواهد بود. وي در گفت‌وگويي با الشرق‌الاوسط در اين باره گفت: به صورت واضح به امريكايي‌ها گفتيم انتقال سفارت به قدس يا معرفي آن به عنوان پايتخت اسراييل به معناي پايان روند صلح در منطقه است. اظهارات عريقات پس از گفت‌وگوهاي فلسطيني- امريكايي اعلام مي‌شود كه «ماجد فرج» به عنوان فرستاده محمود عباس در آن حضور داشته است. يك منبع فلسطيني به الشرق‌الاوسط گفت دولت امريكا چندين نامه از كشورهاي عربي در اين باره دريافت كرده است؛ در اين نامه‌ها تاكيد شده پرونده قدس فرق مي‌كند و اين موضوع فقط مربوط به فلسطين نيست.  
همزمان احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب نيز نسبت به اين گمانه‌زني‌ها و اخبار واكنش نشان داد و گفت: هر اقدامي از سوي امريكا براي اعلام كردن قدس به پايتختي رژيم صهيونيستي، باعث شعله‌ور شدن خشونت‌ها مي‌شود. ابوالغيط در بيانيه‌اي كه در وب‌سايت اتحاديه عرب منتشر شد، نوشت: ما امروز بسيار شفاف مي‌گوييم، چنين اقدامي توجيهي ندارد و در خدمت صلح و ثبات نخواهد بود.  وي با هشدار درباره احتمال وقوع خشونت بعد از اعلام شدن قدس به پايتختي اسراييل از سوي امريكا افزود: اين فقط به نفع يك طرف است، دولت اسراييل كه دشمن صلح است.  دونالد ترامپ، پيش از اين نيز در زمان رقابت‌هاي انتخاباتي اعلام كرده بود كه قصد دارد ضمن به رسميت شناختن قدس به پايتختي رژيم صهيونيستي، زمان انتقال سفارتخانه امريكا از تل‌آويو به اين شهر را اعلام كند.  اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي جنبش حماس نيز خواستار نشست فوري اتحاديه عرب شد. وي در بيانيه‌اي از اتحاديه عرب خواست براي بررسي اقدامات احتمالي امريكا در خصوص شهر قدس و تعيين آن به عنوان پايتخت رژيم اسراييل فورا تشكيل جلسه دهد.
در همين راستا، «محمود عباس»، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز در تماس‌هايي كه با تني چند از رهبران و روساي كشورها داشت درباره تلاش امريكا براي اعلام قدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل هشدار داد.  كميته امور عربي در مجلس نمايندگان مصر به رياست سرلشگر سعد الجمال نيز تاكيد كرد كه اخبار منتشر شده درباره تصميم امريكا براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت «اسراييل» تاثيرات منفي زيادي بر ثبات و امنيت منطقه خاورميانه خواهد داشت. اين كميته در بيانيه خود آورده است كه چنين تصميمي به معناي مشروعيت‌بخشي و نهادينه كردن اشغالگري اسراييل بر اراضي اشغالي عربي و اعطاي پاداش به متجاوز به دليل تجاوزاتش است.
اين كميته همچنين آورده است كه اين تصميم امريكا يعني خط بطلان كشيدن به تمامي قطعنامه‌هاي بين‌المللي كه اين امر حل سياسي مشكل فلسطين را پيچيده كرده و علاوه بر آن درگيري مسلحانه و تنش و خشونت در منطقه را تشديد مي‌كند. كميته مذكور در ادامه از امريكا خواست كه از تصميم خود صرف‌نظر كرده و همچنين از تمامي سازمان‌هاي بين‌المللي و پارلماني از جمله سازمان ملل، اتحاديه بين‌المجالس، كنگره امريكا و پارلمان عربي خواست تا به وظايف و مسووليت‌هاي خود در خصوص حفظ امنيت و صلح جهاني در منطقه خاورميانه عمل كرده و مقامات امريكا را براي صرف‌نظر كردن از تصميم خود تشويق كنند .

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون