• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3977 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر

ادامه واكنش‌ها به ضرب و شتم دستفروش

لزوم رعايت منزلت انساني

گروه اجتماعي| با وجود گذشت چند روز از انتشار فيلم ضرب و شتم دستفروشي در خيابان وليعصر توسط ماموران شهربان شهرداري تهران، واكنش‌ها به اين اقدام همچنان ادامه دارد. رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري كه سابقه مديريت شركت ساماندهي مشاغل شهر تهران را نيز در كارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن رد چنين برخوردهايي گفت: اصولا نبايد با چنين پديده‌هايي برخوردي قهري و خشن كرد چرا كه اين دستفروش‌ها اصولا فرزندان خلف بيكاري و شرايط نابسامان اقتصادي كشور هستند. از طرفي حضور اين دستفروش‌ها نه‌تنها نظم شهر را برهم مي‌زند كه باعث مي‌شود اقتصاد شهري هم لطمات جبران‌ناپذيري بردارد. چرا كه مغازه‌دارهايي كه ماليات مي‌دهند و كلي هزينه‌هاي جورواجور دارند، ديگر توان ادامه حضور در بازار كنوني را نخواهند داشت.  وي ادامه داد: پس بايد راهكارهايي را در پيش گرفت كه هم قانون اجرا شود و هم شأن و منزلت دستفروش‌ها حفظ شود. يكي از راه‌هاي مقابله با اين پديده اين است كه ماموران شهربان از صبح زود در خيابان‌ها حاضر باشند و قبل از اينكه دستفروش‌ها بخواهند بساط كنند، جلوي آنها را بگيرند.
قديمي با اشاره به تجربه 2 سال قبل جمع‌آوري دستفروش‌هاي خيابان جمهوري و مقابل پاساژ شانزه‌ليزه گفت: در آن سال، دستفروش‌ها در روزهاي پاياني سال كل خيابان جمهوري را قرق كرده بودند. ما يك هفته تمام بين آنها تراكت‌هايي را پخش مي‌كرديم كه روي آن نوشته شده بود شما داريد حق ساير شهروندان را تضييع مي‌كنيد. بعد از يك هفته يك روز از صبح خيلي زود ماموران خود را در اين خيابان مستقر كرديم و ديگر نگذاشتيم بساط كنند. ولي اينكه بخواهيم وقتي دستفروش‌ها بساط كرده‌اند برويم و بخواهيم بساط‌شان را جمع كنند، واقعا نشدني است و منجر به چنين برخوردهاي خواهد شد.
مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري البته تصريح كرد: با اين وجود معتقدم كه دستفروشي يك كار غيرقانوني است ولي براي مقابله با آن بايد به گونه‌اي رفتار كرد كه دستفروش تحريك نشود و درعين حال با رعايت اصول برخورد با متخلفان، با دستفروش‌ها برخورد كرد و قانون را در مورد آنها اعمال كرد. به عبارتي معتقدم «پيشگيري» در اين مورد، بهترين راه‌حل براي جلوگيري از درگيري‌هاي اينچنيني است.
زهرا صدراعظم‌نوري، عضو كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر تهران نيز يكي ديگر از افرادي است كه با وجود محكوم كردن چنين اقداماتي گفت: مسلما چنين برخوردهايي مورد تاييد هيچ كسي نيست چرا كه در برخورد با هر تخلفي نيز بايد جايگاه انساني و منزلت وي در نظر گرفته شود. معتقدم كه مي‌توان با آموزش نيروهاي شهربان از بروز چنين برخوردهايي جلوگيري كرد.
وي در مورد برخورد با ماموران متخلف شهرداري نيز گفت: در همين خصوص بر اين باوريم كه بايد روند كنوني برخورد با پديده دستفروشي اصلاح شود ولي در عين حال به سادگي نيز از كنار اين حادثه نخواهيم گذشت و با ماموران متخلف به شكلي جدي برخورد قانوني خواهيم كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون