• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3982 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ دي

مايك پنس شبانه به كابل سفر كرد

سلام ترامپ به افغانستان، از راه دور

گروه جهان| مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده در سفري از قبل اعلام نشده روز پنجشنبه وارد افغانستان شد تا از نيروهاي ايالات متحده در اين كشور بازديد و همچنين با مقام‌هاي افغانستاني ديدار و گفت‌وگو كند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه دليل اصلي ديدار پنس با مقام‌هاي افغان بحث در خصوص استراتژي ترامپ در خصوص افغانستان بوده است. به گزارش واشنگتن پست سفر پنس به صورت كاملا محرمانه انجام شد و تنها چند عضو كاركنان و تشريفات كه مشغول آماده‌سازي اين سفر بودند از آن خبرداشتند. گفتني است روز چهارشنبه بعد از ظهر به وقت امريكا مايك پنس واشنگتن را ترك كرد تا بتواند در پيش از طلوع آفتاب روز پنجشنبه به فرودگاه بگرام در نزديكي كابل برسد. او به جاي اينكه به طور سنتي با هواپيماي AIRForce2 كه مخصوص معاون رييس‌جمهور است سفر كند با يك هواپيماي نظامي C-17 به افغانستان رفت. 
وي پس از رسيدن به بگرام در تاريكي شب از طريق هلي‌كوپتر به ارگ رياست‌جمهوري افغانستان در كابل رفت. سفري كه به نظر مي‌رسيد به نحوي انجام شده است كه در تاريكي شب باشد و ديد زيادي براي شناسايي وجود نداشته باشد. او پس از رسيدن به ارگ رياست‌جمهوري با اشرف غني رييس‌جمهوري افغانستان و عبدالله عبدالله رييس اجرايي كشور ملاقات كرد. 
مايك پنس در آغاز گفت‌وگو با اشرف غني عنوان كرد كه من اميدوارم حضور من در اينجا، نشانگر آن باشد كه رهبري كشور ما رييس‌جمهور ترامپ، دولت ما و نيروهاي مسلح ما تا انتها در اينجا هستند. پنس پس از ملاقات حدود 45 دقيقه‌اي با اشرف غني به فرودگاه بگرام بازگشت تا براي حدود 500 نيروي امريكايي حاضر در اين پايگاه سخنراني كند و حدود 20 دقيقه براي آنها صحبت كرد. وي اظهارات خود را با رساندن سلام ترامپ به نظاميان آغاز كرد كه به عنوان تنها رييس‌جمهوري است كه تاكنون به يك منطقه نظامي و جنگي سفر نكرده است. پنس گفت كه ترامپ يك پيام ساده براي شما داشت: به آنها بگو كه من آنها را دوست دارم. اما به گزارش واشنگتن پست چندان جلسه پرشوري بين پنس و سربازان نبوده است. چرا كه سربازان حدود يك روز كامل براي سفر پنس به حالت آماده باش بودند و ساعت‌ها براي حضور وي صبر كردند. حتي چندين سرباز چندان با ميل به حرف‌ها گوش نمي‌دادند و حتي سخنان او را تحسين نمي‌كردند. 
با اين وجود پنس از استراتژي جديد دونالد ترامپ در خصوص افغانستان سخن گفت ولي جزييات زيادي در خصوص افزايش نيروها در اين كشور بيان نكرد. اما آنچه مشخص است تعدادي از نيروهاي امريكايي مجدد به منطقه اعزام مي‌شوند. وي افزود نيروهاي ما تا زماني اينجا خواهند ماند كه تهديد تروريستي به سرزمين ما، مردم ما، يك بار و براي هميشه از بين برود. 
گفتني است مايك پنس در حالي به صورت ناگهاني به افغانستان سفر كرد كه بنا بود طي هفته جاري به مصر و سرزمين‌هاي اشغالي سفر كند كه در لحظه آخر برنامه‌هاي خود را لغو كرد. هرچند بهانه اين امر ماندن پنس براي تصويب لايحه مالياتي اعلام شد اما در نهايت نيازي به راي او نبود. اما بسياري لغو شدن برنامه‌هاي پنس در سفر خود به خاورميانه عامل اصلي به تعويق افتادن اين سفر دانستند. بيشتر برنامه‌هاي از قبل تعيين شده سفر حدود يك هفته‌اي پنس به خاورميانه پس از اعلام ترامپ مبني بر به رسميت شناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل اكثر برنامه‌ها به تعويق افتاد و سفر حدود يك هفته‌اي پنس تبديل به دو روز و در نهايت كاملا به تعويق افتاد. نكته جالب توجه اين سفر كارن پنس همسر معاون اول رييس‌جمهور بود كه همواره به صورت منظم در سفرهاي مايك پنس حضور دارد و در سفر به افغانستان معاون اول را همراهي نكرد. از سوي ديگر خبرنگاراني كه با مايك پنس به افغانستان سفر كرده بودند، تحت شرايط تحريم قرار گرفتند و طبق پروتكل طراحي شده تا يك ساعت قبل از خروج از افغانستان اجازه انتشار خبر سفر را نداشتند. 
پنس در طي ديدار خود با مقام‌هاي افغان عنوان كرد كه ايالات متحده متعهد به حمايت از دولت افغانستان براي شكست دادن طالبان و گروه‌هاي تروريستي در منطقه است. با اين وجود تغيير رويكرد ترامپ در حالي در خصوص افغانستان به وجود آمده است كه بارها و بارها اين سوال را در طول رقابت‌هاي انتخاباتي مطرح كرد كه چرا سربازان ما در افغانستان مشغول جنگ هستند و تاكنون اين حجم پول براي جنگ صرف شده است. ولي در دوره رياست‌جمهوري نگاه خود را تغيير داد و رويكردي متفاوت نسبت به افغانستان اتخاذ كرد. در استراتژي ترامپ در خصوص افغانستان تمركز بيشتر بر كشتن تروريست‌ها و فشار آوردن بر پاكستان براي جلوگيري از رشد سازمان‌هاي تروريستي در نظر گرفته شده است. 
پنس نيز در سخنان خود در جمع سربازان امريكايي عنوان كرد: براي مدت طولاني، پاكستان پناهگاه امن براي طالبان و ساير سازمان‌هاي تروريستي بوده است. اما اين روزها تمام شده است. وي افزود پاكستان براي همكاري با ايالات متحده بسيار مفيد است. اما اگر پاكستان بخواهد به حمايت از مجرمان ادامه دهد اين همكاري را از دست خواهد داد. 
به گزارش واشنگتن‌پست اگرچه جنگ افغانستان در حال گسترش است اما بسياري از نظرسنجي‌ها در امريكا نشان مي‌دهد كه اكثريت امريكايي‌ها فقط مي‌خواهند اين جنگ به پايان برسد و اين در حالي است كه ترامپ از ابتدا حتي در دوره انتخابات رياست‌جمهوري نيز توجهي به آن نداشت. اين بي‌توجهي از عدم سفر ترامپ به عراق و افغانستان نيز كاملا مشهود است. باراك اوباما رييس‌جمهوري پيشين امريكا 2ماه پس از رياست‌جمهوري خود به عراق سفر كرد و حتي در دوره انتخاباتي سال 2008نيز به افغانستان رفت. او در طول دوران رياست‌جمهوري نيز 4بار به افغانستان سفر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون